(advertentie)
(advertentie)
De top 7 buitengewone modeduo’s uit heden en verleden

Samenwerking laat de wielen van de modeindustrie draaien en daarom zijn modeduo’s alomtegenwoordig in deze branche. Het comfort van het hebben van iemand die ideëen afstoot, om samen de teleurstellingen weg te kunnen slikken en de opoffering te kunnen delen, kan niet genoeg worden benadrukt. Idealiter heeft elk lid van de samenwerking vaardigheden om de zwakheden van de ander met de rechter- en linkerhersenhelft te compenseren, maar dat is niet altijd het geval. Dat kan zorgen voor een explosief creatieve, maar financieel rampzalige rit. Van muzen en hun maestro’s tot zakelijke hersenen en hun protégés, hier zijn de 7 kleurrijkste samenwerkingsverbanden uit heden en verleden.

Pierre Bergé en Yves Saint Laurent

De OG’s van de dubbele acts zijn onmiskenbaar Yves Saint Laurent en Pierre Bergé, wiens amour fou het spul is van gothic-romans: Bergé, beschermer en poortwachter van de fijnzinnige en geïsoleerde Saint Laurent, wiens psyche zo donker zou kunnen zijn als zijn gevoel voor kleur uitbundig was. “Hij was manisch depressief, precies wat het woord betekent, manisch en depressief,” zei Bergé tegenover de New York Times. “Dit betekent dat er periodes waren waarin hij alles deed, gek van geluk, en de volgende dag was het duisternis.” In de tijd dat ze bijna vijftig jaar samen waren tot aan de dood van Saint Laurent in 2008, gingen ze van jet-setting clubbers bij Regine en Studio 64 naar verzamelaars van oude meesters en vreemdelingen in hun villa in Marrakech. Hoewel hun romance in 1976 eindigde, presenteerde hun professionele relatie ons ‘Le Smoking’, luxe safarikleding, Mondriaan-jurken en gebreide couture bruidsjurken, maar ook de vaardigheid om meer diversiteit op de catwalk te promoten dan de meeste huidige ontwerpers nu doen.

De top 7 buitengewone modeduo’s uit heden en verleden

Viktor & Rolf

Dubbelgangers met een slanke bouw, kortgeknipt haar, donkere bril en nette gezichtsbeharing. Het Nederlandse duo Viktor & Rolf ontmoette elkaar op school in 1988 en richtte zijn merk op na het winnen van een internationale ontwerpwedstrijd, het Festival International de Mode et de Photographie. “We zijn allebei vrij introvert,” zegt Viktor Horsting. “We zagen onze jeugd beiden als saai en ik denk dat we een vergelijkbaar mechanisme hebben ontwikkeld om die verveling te overwinnen: we vonden het leuk om te tekenen en om te lezen. We ontsnapten allebei in de geest, we ontsnapten naar een fantasiewereld.” Hun gecombineerde conceptualisering en avant-garde dromen resulteerden in mode die overging in kunst en die regelmatig in musea verscheen. Misschien als slachtoffer van de snelle see now, buy now-cultuur, verwijderde het paar zich in 2015 van de modekalender en koos het ervoor zich alleen te richten op het vertalen van hun surrealistische visie op ambacht in haute couture.

Meadham Kirchoff

Beschreven door Vogue als “de show die ervoor zorgde dat journalisten in Londen bleven voor de laatste dag van fashionweek”, brandde Meadham Kirchoff fel en stierf jong. Edward Meadham en Benjamin Kirchoff volgden in een lange traditie van Britse designduo’s met een dubbele achternaam - Pearce Fiona, Copperwheat Blundell, Eley Kishimoto, Clements Ribeiro - en hun doldwaze, stampende, gefronste en versierde collecties gevoed met punkgeest zorgden voor sensatie sinds de oprichting in 2005. Ontkenningen van dreigende sluitingen, samenwerkingen met Topshop en zelfs een lancering van parfum ontkenden het feit dat het bedrijf tot diep in de schulden zat en uiteindelijk in 2015 gedwongen werd om te stoppen. Leverend tot het einde van het drama, zei Edward tegenover iD dat “Meadham Kirchoff niet werd gedood door de modeindustrie, maar door onszelf… Ik en Ben zouden nooit kunnen samenwerken”.

Marques’Almeida

Winnaars van de LVMH Young Fashion Designer Prize in 2015, de Portugese ontwerpers Marta Marques en Paulo Almeida, vormden hun bedrijf in 2011 tijdens een ontmoeting in Central St Martins. Ze hebben een dominante positie op het gebied van distressed denim in de wacht gesleept. Maar de gesponnen Americana en de Texaanse tuxedo zijn bronnen van inspiratie die ze gebruiken voor streetstyle puffer jassen, extreme proporties en gedurfde geometrie om een esthetiek te ontwikkelen van mooie, maar stoere harnassen die worden geassocieerd met multicultureel Oost Londen.

Vivienne Westwood en Andreas Kronthaler

Voormalig student onder Vivienne Westwood aan de Weense school voor Toegepaste Kunst, trouwde de Oostenrijkse Kronthaler in 1993 met de koningin van de punk en beheert nu de mannencollectie van het bedrijf. Hij beschreef de directheid van hun verbinding aan Vice als: “Het was als verlichting. Het gebeurt soms in je leven dat iemand je ziel aanraakt. Je voelt meteen dat alles goed zit en dat je daaraan moet vasthouden.” Beiden begaan met milieubewustzijn en de problemen van verspilling in de modeindustrie, heeft het echtpaar met trots een onafhankelijke, provocerende houding tegenover luxe concurrenten van conglomeraat-eigendom. Het berijden van tanks tot 10 Downing Street is een manier om aandacht te krijgen voor een onderwerp, maar we verwachten niets minder van Dame Westwood en vermoeden dat de stimulatie en de rauwe energie die ze in de jaren ‘70 vond met Malcolm McLaren nu wordt geleverd door haar voormalige protégé en huidige partner.

De top 7 buitengewone modeduo’s uit heden en verleden

Rei Kawakubo en Adrian Joffe

Voorzitter van Comme des Garcons en CEO van de alternatieve winkelomgeving Dover Street Market, trouwde de Zuid-Afrikaan Joffe in 1993 met Rei Kawakubo. De enigmatische Japanse ontwerpster werd vereerd om de soberheid van haar visie, die haar werkt meer als kunst beschouwt dan mode, niet teveel interviews doet en niet van foto’s houdt. Ze laat Joffe toe om haar visie te verwoorden. Daarbij maakt hij het paar, altijd gekleed in zwart, vaak nog intrigerender. De sleutel tot hun relatie is te vinden in dit citaat van haar: “Ik maak kleding voor een vrouw die niet wordt beïnvloed door wat haar man denkt.” En zijn respect voor haar wordt duidelijk door de volgende uitspraak van hem aan Hypebeast: “Ik ben ervan overtuigd dat haar werk op het hoogste niveau van creativiteit ligt; Wat men misschien pure creatie zou kunnen noemen… Zo vaak komt het voort uit alleen een gevoel, een emotie.”

Tom Ford en Domenico De Sole

Het bereiken lijst met een tweede benoeming van Yves Saint Laurent zijn Tom en Dom, de pooiervrienden van het millennium. De Steve Jobs en Steve Wozniak van de modewereld: Tom Ford en Domenico De Sole. In 1994, toen de Amerikaanse designer creatief directeur werd van het luxe modehuis Gucci, waar De Sole CEO was, ging het van een bijna faillissement naar bloei en werd het de naam die over ieders tong rolde. Toen het paar in 1999 werd gestroopt door Yves Saint Laurent, tot grote ontsteltenis van de oprichter, maakten ze korte metten met de tegenslagen die het modehuis door pikante reclame en hoogspanning op de catwalk totdat ze in 2004 vertrokken als resultaat van onvoldoende contractonderhandelingen. De Sole is voorzitter van Tom Ford International sinds de oprichting in 2005. “Ik zou mijn leven aan Domenico willen toevertrouwen en ik geloof dat hij hetzelfde over mij denkt. Hij is een geweldige man en een geweldige vriend,” zei Ford eens. “Het is niet eenvoudig om een creatieve geest en zakenpartner te vinden in één persoon. Tom is de ideale partner,” vindt De Sole.

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale mode-industrie.

Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen

Homepage foto: courtesy of Bread & Butter by Zalando

Collage 1: V&R, Catwalkpictures.com / V&R, courtesy of Bread & Butter by Zalando / Comme Des Garcons, The Met Facebook page

Collage 2: Pierre Bergé en Yves Saint Laurent, Studio Harcourt Paris, Fondation Pierre Bergé YSL Facebook / Tom Ford voor Gucci / Vivienne Westwood en Andreas Kronthaler, Vivienne Westwood / YSL Mondrian Dress, Own Work

Een nieuw tijdperk in de B2B mode industrie is aangebroken

Wat is momenteel meer on trend dan efficiënt zijn? Een trend, die tot voor kort, nog niet geadopteerd werd door de mode-industrie. fashionTrade brengt een revolutie teweeg in deze industrie, door het aanbieden van een online b2b marketplace waar merken en retailers hun collecties kunnen verkopen en inkopen via desktop of mobiele app.

Klaar voor de start

Waarschijnlijk doet de naam fashionTrade ergens wel een belletje rinkelen. De wholesale in de modesector digitaliseren, dat is in een notendop wat deze Amsterdamse start-up doet. Door zich het afgelopen jaar grotendeels te focussen op het doorontwikkelen van hun platform hebben zij zich klaargestoomd voor de grote opmars in 2018. Met hun plug & play B2B shop verrijkt met functionaliteiten om nieuwe retailers en merken te vinden én de verkoop App die binnenkort gelanceerd wordt, plaveien zij de weg voor de toekomst in fashion wholesale.

Tijden veranderen…

We staan aan de vooravond van een grote verandering in de industrie, neem het afnemende belang van beurzen als teken aan de wand. Deze vinden gemiddeld twee keer per jaar plaats, terwijl merken vaak vier, zes, acht of twaalf keer met een nieuwe collectie komen, soms zelfs het hele jaar door. Die behoefte correspondeert niet meer met het aanbod. In veel gevallen loont het niet meer om overal naartoe te gaan. De B2B wholesale industrie zal daarom de komende jaren in een enorm tempo digitaliseren, verwacht fashionTrade.

Een nieuw tijdperk in de B2B mode industrie is aangebroken

Efficiëntie optimalisatie

Een groot voordeel van digitalisering is efficiëntie optimalisatie van de inkoop- en verkoopprocessen, hetgeen waar fashionTrade zich op focust. Maar hoe draagt hun platform hier aan bij?

Connect
Het platform bouwt volgens Sales Director Robert Viertelhauzen op drie pilaren: connect, trade en grow. “Retailers zijn vaak lang bezig om in contact te komen met de juiste persoon bij een merk”, zegt Viertelhauzen over het connect-gedeelte. FashionTrade verbetert de transparantie in de markt, hierdoor krijgen retailers de juiste merk- en contactinformatie op een presenteerblaadje, legt hij uit. Tevens besparen merken ook veel tijd en kosten, doordat FashionTrade relevante retailer informatie voor hen toegankelijk maakt. Hierdoor hoeven zij bijvoorbeeld veel minder vaak in de auto te stappen om acquisitie te plegen.

Trade
Ook de manier van zakendoen in de modebranche, aldus de pilaar ‘trade’, kan volgens Viertelhauzen simpeler. “De afgelopen dertig jaar is er nauwelijks iets veranderd in de mode. Opmerkelijk, gezien onderzoek uitwijst dat retailers eigenlijk heel iets anders willen. “Gebleken is dat zeventig procent bij voorkeur vooraf onderzoek doet, alvorens iets te kopen. Dat is momenteel bijna niet aan de orde.” Bovendien heeft negentig procent volgens hem de voorkeur om een stuk via selfservice te kunnen doen, een behoefte waarin nog niet wordt voorzien’. “Er is sprake van een mismatch in de mode industrie. Wij kunnen het van beide kanten een stuk werkbaarder en efficiënter maken. In de business-to-consumer mode industrie is digitaal kopen en verkopen niet meer weg te denken. Het wordt tijd dat de business-to-business mode industrie dezelfde stap gaat maken.

Grow
De laatste pilaar in de FashionTrade-strategie is ‘grow’. Met data insights kan fashionTrade een onafhankelijke adviserende rol spelen. “Zo kunnen merken en retailers op basis van data weloverwogen beslissingen maken aangevuld met emoties om zo hun business te laten groeien”.

Glazen bol

Wat voor FashionTrade.com vooropstaat, is ‘de juiste merken en retailers op het juiste moment binnenhalen’. “We willen in elk segment de topmerken en retailers binnen het midden en midden-hoogsegment aansluiten. Samen met hen zullen wij de wholesale mode industrie naar nieuwe hoogtes brengen, waarbij strategische groei en efficiëntie centraal staan, aldus CEO Genevieve Kunst.

Voor meer informatie:
www.fashiontrade.com
[email protected]
[email protected]
020 261 6428

Ook Adidas start samenwerking met Fashion for Good

Sportmerk Adidas kondigt een paar dagen na e-commerce gigant Zalando aan ook een samenwerking aan te gaan met Fashion for Good. Het nieuws over de samenwerking maakt Fashion for Good vandaag bekend middels een persbericht.

Adidas, volgens Fashion for Good al vooroplopend op het gebied van duurzame innovatie, gaat een belangrijke rol spelen in de innovatieagenda van het platform. “Als één van de wereldwijde marktleiders op het gebied van kleding en schoenen met een sterke focus op duurzaamheid en innovatie, zijn we blij Adidas te kunnen verwelkomen bij het Fashion for Good-platform,” aldus Katrin Ley, Managing Director bij Fashion for Good.

Naast het bepalen van de agendapunten en het selecteren en begeleiden van veelbelovende startups gaat Adidas helpen bij het opzetten van de Fashion for Good Experience. De Experience is een publiekelijk toegankelijke expositieruimte met interactieve displays, waarin consumenten bewust worden gemaakt van de misstanden binnen de industrie. De opening van de expositieruimte, in het hoofdkantoor van Fashion for Good, staat gepland voor in het najaar van 2018.

“We willen een drijfveer zijn achter duurzame innovatie, zowel in de industrie als naar de consument toe,” aldus James Carnes, Vice President Strategy Creation bij Adidas, in het bericht. “We geloven in het oplossen van problemen door samen te werken. In het verlengde hiervan versterkt onze samenwerking met Fashion for Good onze toewijding op het gebied van duurzaamheid en het creëren van een netwerk dat de wereld van consumenten verandert.”

Afgelopen week maakte Fashion for Good al melding van een samenwerking met een andere grote speler- namelijk Zalando. Fashion for Good is een initiatief van de C&A Foundation en heeft een hoofdkantoor aan het Rokin in Amsterdam. Ook mode-spelers Galeries Lafayette Group en Kering zijn nog aangesloten bij het initiatief.

Beeld: Fashion for Good

WFC Just Kidz grootste kinderkledingbeurs van Nederland

INSPIRATIEPLATFORM MET DE NIEUWSTE FASHIONCOLLECTIES 2018-2019

Zondag 28 januari en maandag 29 januari 2018 wordt de WFC Just Kidz beurs in Amsterdam gehouden. Een no-nonsense beurs, met betaalbare stands, de nieuwste collecties en laatste trends. Mike Cats van WFC en Ruben Worms van de gelijknamige agentuur, organiseren deze beurs in het World Fashion Centre. Ruben: “Dit is dé beurs voor de fysieke en online winkelier en een nieuw platform voor de kindermode. De animo is groot.”

Ongeveer 50 stands en 75 labels zijn verdeeld over twee beurshallen. Gratis toegang voor geregistreerde bezoekers en WFC pashouders en een gereduceerd parkeertarief. Mike: “WFC Just Kidz heeft een open en overzichtelijke uitstraling waar merken direct zichtbaar zijn met een looproute langs alle labels. De universele

stands kleden de standhouders zelf aan. Je voelt en ervaart de nieuwe collecties en bestellingen kunnen worden geplaatst. Dit is ook het beste netwerkmoment voor detaillisten, wholesale agenten en stylisten. Doel is om deze internationaal verder uit te rollen.”

Revival Just Kidz

In september dit jaar stopte Market by Kleine Fabriek. Ruben: “Als agent van drie merken, Mim-Pi, Lief! lifestyle en Mek/Brums, wilde ik niet alleen aangewezen zijn op buitenlandse branchebeurzen. Van 2007 tot 2010 was ik mede-organisator van de Just Kidz beurs die we zeven edities bij het World Fashion Centre hebben gehouden. Het voelt goed om dit weer op te pakken. Er zijn rond de 700 fysieke kinderkledingwinkels en een flinke groei aan online winkels. De beurs is voor nieuwe en bestaande klanten toch de plek om geïnspireerd te worden. Voor een merk zijn de live contacten fijn, maar ook de contacten van winkeliers onderling hebben grote meerwaarde. www.rubenworms.nl

Blue Seven

Sinds 25 jaar is Edwin Scholten sales-manager Nederland van het Duitse kinderkledingmerk Blue Seven, dat in 40 landen te koop is. Jaarlijks verkoopt het label 10 miljoen kledingstukken en ontwerpt in eigen huis ongeveer 650 items per seizoen. Blue Seven heeft vier uitgebreide collecties: new born, mini-kids, kids en teens. Van maat 56 tot 176. Edwin: “Ik ben blij dat ik op deze beurs kan staan. Voor winkeliers is het een must, om de collecties te zien van de merken die ze verkopen, nieuwe merken te spotten en hun merkenpakket te versterken. Blue Seven hangt bij vele kinderkleding-winkels en werkt succesvol met online winkels samen. We doen veel voor onze klanten. Leveren allerlei reclame materiaal, zoals banners, tasjes, give aways en posters. Op dit moment maak ik een digitaal lookbook met veel sfeerfoto’s. Samen met de 3-D productfoto’s kunnen de winkels deze gebruiken. Voordeel is dat je door de diepte in de foto’s ziet hoe een kledingstuk er echt uit ziet.” www.blueseven.com

WFC Just Kidz grootste kinderkledingbeurs van Nederland

STANDHOUDERS & LABELS

  • 4 President • Nais Kidswear • nOeser • Blue Seven • Hublot Mode Marine • CarlijnQ • O'Chill • B'Chill • O'Chille • Ewers • Doll • Starfreak • Born to be Famous • Happy Horse • Bambam • Kidzroom • Milkykiss • Skoder • Lief! Lifestyle • Brums • MEK junior • MEK baby • Mimpi • D-xel • Kids-up • Kids-up Baby • Geisha • Lofff • Lovestation22 • Legends22 • LavaLava • La Petite Couronne • Beeren Pyjama's & Slaapzakjes • Accessoires • Porto Azul • Azul Petit • Rica Valys • Minoti • Babaluno • Kidzzbelts • Barodssa • Cienta • Blue Pepper Industries • Skurk • Dutch Dream Denim • Soft and Jolly • Field and Hockey • Tutto Piccolo • Emile et Rose • Rapife • Fior di Coccole • Poetree Kids • Blue Effect • Frankie & Liberty • Oxxy babyslafjes en kinder riemen • Vintage Cowboys • Jottum • Boboli • Sanetta • A'dee • Conquitos • Rosalita's • Room Seven • Freedomday • EB shoes • Zecchino Doro Schoenen • Be Kool Shoes • Dirkje • DJ-Dutchjeans • Koko Noko • Silke Fashion • Jollein • CR 7 • Mr & Mrs Woods • Pontus • Pia • 2wenty5ive • Happy Girls • Donsje • De Kunstboer • Marzs • sigi kid • Made for Kids • Porto Azul • Azul Petit • Rico Valys • Birds • Zero2Three • Jacky Girls • Losan • Babidu • Zip Zap • Doudou et compagnie • Sanetta baby • Grunt jeans • Tiffosi Jeans • Kate mack • Bicotti • Amaya • Petitvillan • My Teddy

 

GRATIS REGISTREREN

CEO Premium-merk Airfield: “Het is nu onze tijd”

CEO INTERVIEW Uitgesproken kleuren, veel patronen, prints en Swarovski-kristallen; de collectie van Oostenrijks merk Airfield staat er bol van. Het merk, dat begon als skiwear brand, bestaat al meer dan dertig jaar en heeft een vaste doelgroep. “De Airfield-vrouw is sexy, uitdagend, zelfverzekerd, maar wel op comfort gesteld,” vertelt CEO Walter Moser in het hoofdkantoor in Oostenrijk. FashionUnited bracht een bezoek aan het hoofdkantoor en sprak met de CEO Walter Moser en hoofdontwerper Andreas Angerer.

Kledingrek na kledingrek volgt in het hoofdkantoor van Airfield in Seewalchen Oostenrijk. Een halfuur buiten Salzburg bevindt zich het hart van het merk waar bijna alle elementen van het bedrijf samen komen. “De distributie, zowel groothandel als voor onze eigen website wordt geregeld vanuit Seewalchen,” vertelt CEO Walter Moser. Ook het ontwerp, de marketing en de e-commerce site wordt geregeld vanuit het kantoor in Oostenrijk. “Het is een grote familie,” aldus Moser. Enkele naaisters zijn nog achtergebleven in de ontwerpafdeling van het pand waar de naaimachines elkaar opvolgen. “Alle samples worden hier gemaakt, in Oostenrijk. De ontwerper blijft betrokken bij zijn stuk van begin tot eind,” vertelt hoofdontwerper Andres Angerer. Op de afdeling kan van alles worden uitgeprobeerd en draait het vaak om het combineren van verschillende stoffen. Het grootste gedeelte van de kleding wordt namelijk gemaakt met jersey, wat zijn uitdagingen met zich meebrengt, maar ook een hoog niveau van comfort garandeert voor de Airfield-klant, aldus Angerer. Door toevoeging van andere technieken en materialen, krijgt een kledingstuk een luxe uitstraling. “Het is de combinatie van het natuurlijke met het technische.”

“Alle samples worden hier gemaakt, in Oostenrijk, de ontwerper blijft bij zijn stuk van begin tot eind”

Hoofdontwerper Airfield Andreas Angerer

Voldoet een ontwerp aan de Airfield-eisen: comfortabel, provocatief, sexy, vrouwelijk, modern én sportief, dan wordt het in Europa en Azië geproduceerd. Het gros van de productie blijft binnen de EU, Italië, Bulgarije en Turkije maken 70 procent uit van de productielanden. De overige kledingstukken worden in Azië gemaakt. Ook de stoffen zijn grotendeels Europees, met zo’n 70 procent dat uit Italië komt. De overige materialen komen voornamelijk uit Japan. Voor de borduursels en versieringen op de kleding komt alles weer terug naar Oostenrijk. De nieuwste collectie, Fall/Winter 2018, bestaat uit een totaal van 250 stuks.

CEO Premium-merk Airfield: “Het is nu onze tijd”

CEO Airfield: “Het is nu belangrijker dan ooit om vast te houden aan je DNA”

De doelgroep van Airfield is over het algemeen boven de veertig jaar, “maar dat heeft te maken met het geld”, aldus Moser. Kledingstukken van Airfield hebben retailprijzen tussen de 250 en 1000 euro, wat ervoor zorgt dat klanten vaak een goede financiële situatie hebben wanneer ze een item van het merk aanschaffen. Volgens Moser heeft de doelgroep weinig gemerkt van de crisis enkele jaren geleden. De omzet van het bedrijf ging iets omlaag, maar niet drastisch, aldus de CEO. “Natuurlijk keken de klanten beter naar de manier waarop ze geld uitgaven, maar ze bleven toch kopen.”

“Ik verwacht over een paar jaar alleen nog maar technisch dons te gebruiken in plaats van echt”

CEO Airfield, Walter Moser

De financiële situatie mag bij de Airfield-vrouwen dan wel ongeveer gelijk zijn, wensen blijven per markt verschillen. “Bijvoorbeeld in Rusland; daar wordt nog veel bont gedragen, terwijl in Nederland en Duitsland zijn ze heel bewust en anti-bont,” aldus Angerer. Bij het maken van de collectie wordt dan ook gekeken naar het terugbrengen van het gebruik van bont. “De collectie moet rijk genoeg zijn zonder echt bont. Tegenwoordig zijn er hele goede varianten van nep konijnenbont.” Het verschil tussen echt en nepbont is in de collectie dan ook bijna niet te zien. Betreft duurzaamheid en dierenwelzijn kijkt Airfield ook naar artificieel ‘ganzendons’. “Over een paar jaar verwacht ik dat we alleen nog maar technisch dons gebruiken in plaats van echt,” aldus de CEO. Airfield werkt daarbij ook alleen samen met leveranciers van bont en dons die de juiste certificaten kunnen tonen, maar ook bij de productie van andere stoffen en het verven hiervan wordt goed gekeken naar de impact op het milieu. Consumenten worden nou eenmaal steeds bewuster van de historie van een merk en hoe het produceert, zowel in Nederland als in Rusland.

CEO Premium-merk Airfield: “Het is nu onze tijd”

CEO Airfield: “We hebben geen vast doel om te groeien, het gaat om het vinden van de juiste retailers en duurzame groei.”

In Nederland werkt het merk met ongeveer 45 retailers, in België net iets meer. Het wordt onder andere verkocht bij Blijdesteijn Mode in Tiel, Lutz in Vinkeveen en Lutex Boutique in Hasselt. Op zoek naar grote uitbreiding zijn ze niet, aldus Moser. “We hebben geen vast doel om te groeien. Het gaat om het vinden van de juiste retailers waarbij het merk past. Duurzame groei.” Airfield heeft dan ook met het meeste van hun verkooppunten al een lange relatie. “In Nederland en België zijn het vooral meer boetieks en dat heeft onze voorkeur. Zij houden echt van het product en weten er veel over te vertellen.” Op beurzen zoals Modefabriek verschijnt het merk dan ook niet omdat het simpelweg al een goed netwerk heeft aan klanten in Nederland.

Premium-merk Airfield: “Airfield is provocatief, modern en sportief”

Bij Airfield wordt wel een verandering opgemerkt. Het merk heeft altijd al bekend gestaan voor hun uitbundige stijl, maar de meest uitgesproken stukken werden door inkopers in sommige markten nog wel eens overgeslagen. Een aantal jaar geleden waren bijvoorbeeld de klassieke en meer basic items geliefd, maar de retail trekt nu toch naar de speciale kledingstukken in de collecties. “Laatst zei iemand tegen ons dat het nu echt onze tijd is en daar zijn we het helemaal mee eens.”

“We weten wat onze kracht is, we doen het immers al dertig jaar”

CEO Airfield, Walter Moser

De kracht van Airfield is volgens Moser dan ook het DNA van het merk. “Het is nu belangrijker dan ooit om je vast te houden aan je DNA.” Veel merken hebben concessies gedaan als het aankomt op hun identiteit ten tijde van de crisis om de verkoop op peil te houden, maar bij Airfield was daar amper sprake van. “We weten wat onze kracht is, we doen het immers al dertig jaar.”

Hoofdbeeld: CEO Walter Moser via Airfield, overige Airfield

Binnenkijken: het atelier van Marlou Breuls

INTERACTIEVE 360° TOUR Het atelier is de broedplek van alle creatieve uitspattingen van een modeontwerper. Hier komen collecties stap voor stap tot leven; van de tekentafel tot de machines. De ene ontwerper werkt georganiseerd, de ander houdt meer van een “creatieve chaos”. Sommigen hebben vijf mensen in dienst, de anderen werken alleen, thuis. Altijd al benieuwd geweest hoe de werkomgeving van een modeontwerper eruit ziet? In deze serie brengt FashionUnited jonge Nederlandse ontwerpers een bezoek in hun atelier voor een kijkje in de keuken.

Het tweede atelier dat FashionUnited mocht bezoeken is van de 26-jarige Marlou Breuls. Deze ontwerpster studeerde nog geen twee jaar geleden af aan het Amsterdam Fashion Institute. Breuls presenteerde niet veel later haar collectie “The Painting” voor Future Generation tijdens Amsterdam Fashion Week, waarvoor ze destijds ook het campagnebeeld ontwikkelde.

Het atelier van Breuls is te vinden in haar woonkamer. Daar werkt ze, zodra ze thuiskomt van haar fulltime baan, vaak tot in de late uurtjes en weekenden aan haar eigen label.

“Ik werk eigenlijk non-stop. Ik zie het een beetje als een uit de hand gelopen hobby. Het is heel fijn om naast mijn commerciële baan, mijn creativiteit op dingen los te kunnen laten.”

Neem een virtueel kijkje in het atelier van Marlou Breuls.

Uitleg: De tour bestaat uit een 360-graden foto met interactieve elementen met foto’s, video’s en audio. Sleep met uw muis over de foto om rond te kijken en klik op de iconen om de aanvullende content te ontsluiten.

Tips: Voor de optimale ervaring bekijkt u de tour full-screen of op uw telefoon. U kunt dan rondkijken door uw telefoon te bewegen of een VR-bril te gebruiken. Vergeet niet uw geluid aan te zetten!

Marlou Breuls in het kort:

  • Geboren: 18 juni 1991 in Elsloo, Limburg
  • Opleiding: Studeerde in 2016 af aan het Amsterdam Fashion Institute
  • Label: Haar gelijknamige label Marlou Breuls werd opgericht in 2016
  • Verkoopadressen: “Ik maak momenteel alleen custom stukken voor Björk, Sia en theater.”
  • Wapenfeiten: In 2016 won Breuls de Lichting Publieksprijs en in januari 2017 creëerde ze het campagnebeeld voor Amsterdam Fashion Week.

Donderdag 18 januari volgt deel 3 met David Laport.

Esprit lanceert bruidscollectie

Esprit is de nieuwste in het rijtje van merken die naast de normale collectie, nu ook een bruidscollectie presenteert. Niet alleen kleding maar ook accessoires en schoenen zijn opgenomen in de collectie.

De collectie bestaat uit onder andere pakken, jumpsuits met off-shoulder, crop tops en rokken. Kleuren variëren van off-white, aqua blauw en zacht roze. Ook bloemenprints, pailletten en kant zijn terug te vinden in de bruidscollectie. Hakschoenen en ballerina’s in roze, aqua en wit vallen samen met verschillende kettingen, oorbellen en tassen in de categorie accessoires.

Prijzen liggen tussen de 39,99 euro en 219 euro. De bruidscollectie zal in geselecteerde winkels te koop zijn en online op de website.

Esprit lanceert bruidscollectie

Beeld: Esprit

Soul Salon 2e Editie – ‘A Look at Future Trends’

Soul Salon

Na het succes van de eerste editie vindt op zondag 21 en maandag 22 januari alweer de tweede editie van Soul Salon plaats. Soul Salon is dé internationale modevakbeurs op het gebied van trends, innovatie en duurzaamheid. De meest creatieve, vooruitstrevende en originele merken presenteren hun FW18 collecties tijdens Soul Salon. Naast het aanbod van ruim 100 merken is er ook een spraakmakend programma, bestaande uit inspirerende lezingen van relevante sprekers.

Inspireren en verbinden

Maar Soul Salon is meer dan een beurs, het doel van de organisatie is om de retailer te inspireren door hen ‘a look in the future’ te geven. Niet alleen op het gebied van mode, maar ook op het gebied van ‘groene’ winkel inspiratie. Soul Salon is volledig gefocust op inspirerende, nieuwe vooruitstrevende collecties en merken gedurende het event. Nieuwe connecties leggen en het in contact komen met het juiste netwerk. Kortom, Soul Salon biedt de perfecte mogelijkheid om de nieuwste collecties te aanschouwen, uw kennis betreffende duurzaamheid te vergroten en in contact te komen met de mensen achter de diverse initiatieven, concepten en labels!

Merken

Soul Salon richt zich op nichemerken, die nadenken over de toekomst en die uw winkel bijzonder en eigen maken. Er zijn labels op het gebied van dames- en herenkleding, accessoires en branche vreemde producten zoals drinkbottles, verzorgingsproducten, horloges en zonnebrillen.

Het deelnemersveld bestaat uit:
40 damesmodemerken
27 herenmodemerken
24 accessoiremerken
25 lederwaren & schoenenmerken

Programma

Een greep uit de programma van Soul Salon: Uitreiking Storytelling Awards 2018, Oprichter Brightloops Ellen Mensink - “Circular Fashion Industry” - Retail Talk over ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van circulaire mode, Talk en discussie - “Hoe vertaal je MVO ambities naar een concreet commercieel beleid?” – Deelnemers: Lotte Schuurman - Fair Wear Foundation, Linnemore Nefdt - Circular fashion concepts and design consultant & oud-docente AMFI, Feico van der Veen - Oprichter van Polylana en Summit Company.

Locatie en data

De tweede editie van Soul Salon zal plaatsvinden in de iconische Gashouder van de Westergasfabriek te Amsterdam (Klönneplein 1, 1014 DD, Amsterdam). De openingtijden van de beurs zijn als volgt: Zondag 21 januari 09:00-20:00 Maandag 22 januari 09:00-17:00

Shuttle Service

Bezoekt u op deze data de Modefabriek? Dan kunt u gebruik maken van onze shuttle- service powered by EC-Rent. Geheel in stijl wordt u vervoerd van en naar de Modefabriek in

een TESLA, voor de optimale 'green transport experience'. Tijdens de rit wordt u geïnformeerd over het programma tijdens Soul Salon. Shuttle service zal staan bij de hoofdingang van de Modefabriek - Westergasfabriek

Registratie

Dit jaar is toegang gratis, indien de bezoeker vooraf is aangemeld. Het gratis toegangsbewijs kan aangevraagd worden via de link: www.soulsalon.nl/visitors Indien bezoekers bij de entree een toegangsbewijs halen, betaalt de bezoeker een bescheiden registratievergoeding van 5 EURO.

Marimekko maakt collectie voor Uniqlo

Marimekko en Uniqlo bundelen de krachten voor een speciale collectie. De lijn met de titel ‘The Unique Collection’ is vanaf eind maart verkrijgbaar in Europa. Dat maakt het Finse label bekend middels een persbericht.

“Uniqlo staat wereldwijd bekend om hun kwalitatieve essentials die geschikt zijn voor iedereen,” aldus Tiina Alahuhta-Kasko, CEO van Marimekko, in het persbericht. “De speciale Marimekko x Uniqlo samenwerking stelt ons in de gelegenheid om de vreugde van moed en zelfexpressie met de rest van de wereld te delen. We kijken ontzettend uit naar de samenwerking en zijn heel benieuwd naar hoe mensen de items uit de collectie zullen dragen en zo vorm geven aan hun eigen stijl en persoonlijkheid.”

De Marimekko x Uniqlo collectie bestaat uit negen items, waaronder jurken, broeken, sneakers en tassen, voorzien van de felle kleuren en drukke prints die het modehuis typeren. De collectie is vanaf 29 maart verkrijgbaar bij Uniqlo-winkels en via de website van het Japanse label.

Marimekko benoemt nieuw creatief directeur

Het nieuws over de samenwerking komt niet lang na het bericht over een nieuwe hoofddesigner voor Marimekko. Satu Maaranen gaat het creatieve team leiden, als opvolger van de in februari vertrokken Anna Teurnell. Maaranen is sinds 2010 betrokken bij het ontwerpteam van Marimekko en gaat per direct fulltime aan de slag voor het merk. “Marimekko is altijd een merk geweest van sterke, onafhankelijke vrouwen, iets wat nu relevanter is dan ooit tevoren. Ik zit vol ideeën om de collecties van Marimekko verder te ontwikkelen voor onze achterban,” aldus Maaranen in een persbericht.

Marimekko is een Fins modehuis, opgericht in 1951 en bekend voor het gebruik van uitgesproken prints en kleuren. Naast kleding produceert het huis ook zelf textiel en meubilair. In 2016 behaalde Marimekko een omzet van zo’n 99,6 miljoen euro. In Nederland wordt het onder meer verkocht bij Emma B in Utrecht en Keskusta in Assen.

Marimekko maakt collectie voor UniqloMarimekko maakt collectie voor Uniqlo

Beeld: Marimekko

Fashion for Good start samenwerking met Zalando

Fashion for Good, een duurzaam initiatief opgericht door de C&A Foundation, slaat de handen ineen met Zalando. De partijen hebben als doel duurzame innovatie in de mode-industrie versneld uit te rollen. Het nieuws over de samenwerking maakt Fashion for Good vandaag bekend middels een persbericht.

"Onze missie bij Fashion for Good is om het hele mode-ecosysteem samen te brengen en na te denken over de manier waarop mode wordt ontworpen, gemaakt, gedragen en hergebruikt," aldus Katrin Ley, Managing Director bij Fashion for Good, in het persbericht. "We zijn verheugd om Zalando, het toonaangevende online modeplatform van Europa, te verwelkomen in ons netwerk, zodat we de transitie naar een circulaire branche kunnen versnellen."

"Wij zijn van mening dat het gebruik van nieuwe technologieën de transparantie in onze branche aanzienlijk zal vergroten,” aldus Dennis Hoenig-Ohnsorg, team lead sustainability & corporate responsibility bij Zalando in het statement. "Fashion for Good is de ideale partner om veelbelovende bedrijfsconcepten te ontwikkelen en te laten groeien, en duurzame innovaties te ontwikkelen. Wij kijken uit naar de samenwerking, waarin wij onze e-commerce knowhow als pure online speler meenemen.”

Fashion for Good

Fashion for Good is een platform voor innovatie, mogelijk gemaakt door samenwerkingen binnen de industrie. Onderdeel van het platform is onder meer de Fashion for Good-Plug and Play Accelerator, een twaalf weken durend startup-programma in samenwerking met Plug and Play, een bekende startup accelerator uit Silicon Valley. Het Accelerator-programme is voor startups die hulp nodig hebben bij het opstarten en steun krijgen via Fashion for Good door middel van mentorships. Tevens krijgen zij de mogelijkheid om samen te werken met corporate partners en investeerders om zo verder te groeien. Een voorbeeld van zo’n startup is Carcel, een Deens kledingmerk dat alleen gebruik maakt van natuurlijke materialen en waarvan de producten worden gemaakt door vrouwen in de gevangenis.

Ook het Scaling Programme is onderdeel van het platform, waarbij innovators die al wat verder zijn geholpen worden naar een volgend niveau door te groeien. Onder meer CosyFlex, een techniek waarmee met een 3D-printer stoffen geprint kunnen worden, werd ondersteund met dit programma. Als partner van het initiatief krijgt Zalando de mogelijkheid om samen met deze vooruitstrevende mode-startups samen te werken. Ook wordt het betrokken bij het selecteren van nieuw te ondersteunen startups en zal het zelf initiatieven begeleiden en ondersteunen.

“Zalando brengt een frisse blik mee naar de Fashion for Good-Plug and Play Accelerator,” aldus Saeed Amidi, oprichter en CEO van Plug and Play. “Als eerste e-commerce platform dat zich aansluit bij de Accelerator zijn we blij dat Zalando gaat bijdragen aan het ontdekken van nieuwe duurzame technieken en samen gaat werken met startups om zo een betere, duurzame toekomst te creëren.”

Fashion for Good is een initiatief van de C&A Foundation en heeft een hoofdkantoor aan het Rokin in Amsterdam. Onder meer de Galeries Lafayette Group en Kering zijn nog aangesloten bij het initiatief.

Beeld: Zalando