(advertentie)
(advertentie)
Heidi Klum-collectie Lidl breidt uit met kleding voor meisjes

De derde collectie van Heidi Klum voor keten Lidl, Esmara by Heidi Klum, zal voor het eerst ook kleding voor meisjes bevatten. De collectie focust zich dit keer rond het thema denim, aldus een persbericht.

Meiden in de maten 122/128 en 158/164 kunnen nu ook gekleed in ‘Esmara by Heidi Klum’. De collectie bestaat onder andere uit skinny jeans, jeansblouses spijkerjassen, truien, gestreepte shirt en regenjassen. De kindercollectie is aangevuld door tuinbroeken en hoodies. “Ik was altijd al een groot denim fan,” aldus Heidi Klum in een persbericht. “Je kunt het op zoveel momenten prachtig combineren; een keertje nonchalant, dan weer chic. De #letsdenim collectie weerspiegelt deze veelzijdigheid en laat zich passend bij elke stijl variëren.”

De collectie is vanaf 5 maart te koop in 27 landen te koop, in meer dan 10.000 Lidl-filialen en is tevens ook online te vinden. De eerste collectie van Klum met de keten, waar panterprint de hoofdrol speelde, was binnen een dag uitverkocht. Volgens een woordvoerder zijn de verwachtingen voor de denimcollectie eveneens hoog. “Denim doet het namelijk altijd erg goed bij Lidl.”

Beeld: Esmara by Heidi Klum, Lidl

MODEFABRIEK #44  | Who to meet

Modefabriek is dé plek om interessante vakgenoten te ontmoeten: succesvolle ontwerpers, bevlogen experts, inspirerende collega’s, frisse start-ups... kortom de movers en shakers, in uencers en ones to watch. Wie kun je zoal ontmoeten deze wintereditie, 21 & 22 januari 2018 in Amsterdam?

MEET THE MODERN TAILOR

In het hart van EAST HALL - die geheel in het teken staat van menswear - vind
je het platform DRESS LIKE A MAN. Het thema voor deze winter: THE BLAZER. Spike Spijker is de stijlvolle host van deze zorgvuldig gecureerde en vormgegeven ‘sartorial update’, waarbij de rijke geschiedenis van traditionele menswear samenvalt met de actualiteit. Hij introduceert je met liefde aan de moderne generatie tailors, zoals de in klassieke Britse tailoring opgeleide mannen van Workhouse England. Geïnspireerd door de restauratie van hun 19e-Eeuwse atelier in Su olk brengt Workhouse England het rauwe Victoriaanse straatbeeld weer tot leven met hun bevlogen vakmanschap. History revisited, met traditionele Engelse sto en en technieken, waar in het bijzonder Japanse menswear ‘geeks’ zo dol op zijn.

MODEFABRIEK #44  | Who to meet

MEET A NEW LABEL

Natuurlijk kom je naar Modefabriek om nieuwe labels te spotten en de ontwikkeling van (jonge) brands te volgen. Voor premium level womenswear vind je het gloednieuwe THE FASHION LOBBY. Een extra stylish omgeving waar een select gezelschap labels in de schijnwerpers staat en de high-end community nader kennis maakt, even ontspant in de eigen stijlvolle bar en nog even snel een ‘pre loved luxury fashion’ item scoort bij Salon Heleen Hülsmann.

Ontmoet de gezichten achter mooie labels als het sustainable loungewear label UNDERPROTECTION, het ‘all day every day luxury’ label DAWNxDARE, beide uit Denemarken. Of het ‘luxury handbags’ label RV/DW van de jonge ontwerpster Denise Ruigrok van der Werven uit Rotterdam, en BALOSSA, het label van de Litouwse Indra Kafemanaite, exclusief gewijd aan designer versies van ‘the white shirt’ - beide 100% Made in Italy, voor die bellisimo kwaliteit.

MEET OUR EXPERTS

De Expert-desks op Modefabriek - waar fashion professionals terecht kunnen voor advies op maat over alles wat er bij het ondernemen komt kijken - zijn deze winter vervangen door een comfortabele lounge setting met jne fauteuils en royale banken om even lekker in te plo en. Naast die onmisbare Experts natuurlijk, zoals:

RONNY DE VYLDER _ Je kent hem wellicht van zijn overweldigende trendpresentaties op Modefabriek, over store windows, displaying en street fashion van New York tot Tokyo. Grijp je kans voor een one-on-one met deze kenner, en leer wat je kunt doen aan jouw instore presentatie en service, om een klantbeleving te creëren die een grote department store of keten niet kan bieden.

MARIEKE EYSKOOT _ Modefabriek-bezoekers kennen Marieke Eyskoot vast nog van het MINT platform voor sustainable fashion & lifestyle. Nu is je kans om deze veelgevraagde speaker, auteur en consultant persoonlijk uit te horen over hoe jij duurzame mode & lifestyle in je business kunt onderbrengen, wat bij je past, en wat je zelf kunt bijdragen.

JOYCE NAFZEG & KIRSTEN JASSIES _ Laat je bijspijkeren door Insta-experts Joyce Nafzeg en Kirsten Jassies voor instant succes op Instagram! Hoe spot je de nieuwste trends op dit invloedrijke medium, en hoe word je zelf #instaPROOF. Toevallig werkt het duo aan een boek met die titel dat naar verwachting in mei 2018 zal verschijnen.

Voor meer informatie bezoek de website www.modefabriek.nl/en/

Stella McCartney duikt in badmode voor mannen

Stella McCartney breidt de activiteiten uit met een collectie zwemkleding voor mannen. Het werkt voor de productie samen met de Italiaanse textielfabrikant ISA SpA, onder een bredere onder-en badmodelicentie. Dat meldt WWD op basis van een statement.

McCartney stelt dat een swimwear collectie voor mannen een logische volgende stap was. “Het is een fantastische mogelijkheid om de mannenlijn verder uit te breiden. Ik wilde een nieuw, onderbelicht maar toch belangrijk deel van de mannelijke garderobe ontdekken, en de persoonlijkheid van de man verwerken in zwemkleding,” aldus McCartney volgens WWD. De collectie bestaat uit onder meer boxers, zwemshorts, t-shirts, hemden, strandlakens en duurzaam geproduceerde tote-tassen, voorzien van dierlijke en tropische prints.

De collectie is vanaf vandaag verkrijgbaar bij Stella McCartney-winkels, via de webshop en bij geselecteerde retailers zoals Harrods, Matchesfashion.com en Mr Porter. Prijzen variëren van 175 euro voor een zwembroek tot 265 euro voor hemden.

Afgelopen jaar tekende Stella McCartney de overeenkomst met ISA SpA voor de productie van de bad-en ondermode van het Britse label, met oog voor de voorwaarden omtrent duurzaamheid die het merk stelt. ISA is onderdeel van de Carisma Group en produceert en distribueert wereldwijd voor ruim veertig luxemerken, waaronder Dsquared2.

Beeld: Stella McCartney website

MODEFABRIEK #44 | The great get-together

21 & 22 januari 2018 staat de wintereditie van Modefabriek op de kalender: de niet te missen fashion trade get-together in Amsterdam. Inspirerend en prikkelend, informatief en bemiddelend, toegankelijk en intiem; Modefabriek is waar alle fashion avours en tribes elkaar ontmoeten en samen een grote, door creativiteit gedreven community vormen.

LET’S GET TOGETHER

De Millennials, Generatie Y, inmiddels de grootste en meest invloedrijke groep consumenten, en hun opvolgers, Generatie Z, de Digital Natives, laten ons zien dat online en o ine perfect samengaan. Dachten we even dat iedereen - ieder voor zich - achter het beeldscherm zou verdwijnen, blijkt het tegenovergestelde het geval. Juist omdat iedereen tegenwoordig zoveel ‘online leeft’ - werken, shoppen, leren, creëren, delen, communiceren, ontdekken, genieten - wordt alles wat online gebeurt extra belangrijk.

We willen juist echte ervaringen opdoen, interessante mensen ontmoeten en echte gesprekken voeren, samenwerken, ergens bij horen, nieuwsgierig en opgewekt samenkomen rond het ‘knapperende kampvuur’ van alles wat nieuw is (en daar alles van willen weten). Dus: getting together it is!

MODEFABRIEK #44 | The great get-together

A PLACE TO MEET: P2P

Modefabriek wordt dit seizoen helemaal opnieuw ingericht met speciale aandacht voor alles wat ‘More Than Mode’ is, meer dan de letterlijke ‘trade’ van collecties tonen en inkopen. ‘Trade’ mag dan de kern zijn, maar die kan niet zonder de More Than Mode’-context waar we elkaar inspireren en uitdagen om ons de nieuwste ontwikkelingen in ons vak eigen te maken. Naast B2B gaat alle aandacht dus naar P2P: it’s a People to People business!

Dit laatste speelt zich af tussen alle bedrijvigheid door: centraal in iedere hal met zijn speci eke community komt een ‘Strip’ met inspirerende shops, installaties, podia, bars en lunch break hang outs, en tussen alle ‘tribes’ van exposerende brands vind je nog meer platforms voor bijzondere producten, ontmoeting en kennisuitwisseling. Een ‘theater voor ervaringen’ zoals McKinsey ook de toekomstige rol van de stenen winkel onlangs benoemde op de International Luxury Conference van The New York Times.

Modefabriek is het event waar alles en iedereen samenkomt om te beleven en te bespreken wat nieuw, interessant, spannend en onvermijdelijk is. Zorg dat je erbij bent!

In de bijlage vind je alvast de blauwdruk van de geheel vernieuwde indeling van Modefabriek. In volgende berichten geven we je een idee van wie je daar zoal zult ontmoeten!

Voor meer informatie bezoek de website www.modefabriek.nl/en/

Lacoste sluit joint venture met Pentland Group

In een poging de omzet in de schoendivisie te stuwen, is Lacoste een joint venture aangegaan met licentiehouder de Pentland Group. De samenwerking is onderdeel van een plan om de verschillende licentiehouders van Lacoste en hun activiteiten beter in het bedrijf te integreren. Het nieuws maakte Lacoste zelf bekend middels een persbericht.

Naast de Pentland Group werkt Lacoste samen met Coty voor parfum, Movado Group voor horloges en Marchon voor brillenmode. De nieuwe venture zal gerund worden vanuit Pentland’s hoofdkantoor in Londen. Pentland krijgt de leiding over het productie-en distributieproces in Groot-Brittanië, zodat Lacoste zich kan concentreren op andere afzetmarkten. In een statement laat Thierry Guibert, president van de Lacoste Group, weten dat de samenwerking volledig in lijn ligt met ‘het strategische plan met als doel de coördinatie van alle productcategorieën te optimaliseren en Lacoste wereldwijd sterker te maken.’

Guibert, die sinds twee jaar aan het roer staat van het Franse tennismerk, heeft samen met creatief directeur Felipe Oliviera Baptista gezorgd voor een koerswijziging. Lacoste is zich meer gaan concentreren op uitbreiding van het klantenbestand met meer toegankelijke collecties, wat geresulteerd heeft in een omzetstijging. Het merk wist in 2016 een omzet te noteren van 2,5 miljard euro.

Ook Pentland Group, dat sinds 1991 met Lacoste samenwerkt en actief is in 190 landen, haalde afgelopen jaar een omzet van zo’n 3 miljard dollar (2.5 miljard euro). Pentland Group heeft naast Lacoste ook merken als Speedo, Ellese en Kangaroos in het portfolio. Daarnaast heeft het een meerderheidsbelang in JD Sports Fashion Limited, met meer dan 800 verkooplocaties door heel Europa.

Beeld: Lacoste

In de mode: Leasemodellen, (online) abonnementen en verhuurdiensten

Retail moet zich voorbereiden op een transitie van verkopen naar serviceverlener en invuller van behoeften. Gedreven vanuit economische, maatschappelijk en praktische motieven staan steeds meer consumenten open voor betalen voor gebruik in plaats van bezit, zo staat in het rapport Retail richting 2030: Retail Rules, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in opdracht van INretail door adviesbureau Q&A. “Netflix en Spotify worden toegepast op retail. Bezit van het product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Autoleasecontracten, het huren van ski's of een abonnement op Spotify zijn bekende voorbeelden,” aldus het rapport. Volgens ABN Amro is 49 procent van de consumenten enthousiast over het kort huren van producten als alternatief voor kopen.

Een aantal voorbeelden uit de modebranche: Businessmodellen die het concept bezit/eigendom herbekijken.

In de mode: Leasemodellen, (online) abonnementen en verhuurdiensten

Betalen voor gebruik in plaats van bezit

Lease ... a Jeans, a Suit, the Look .

"Dit is de toekomst," zei Mud Jeans’ Bert van Son vijf jaar geleden tijdens de lancering van Lease a Jeans. "Bezit wordt minder belangrijk voor mensen. Consumenten willen wel toegang tot bepaalde producten of diensten wanneer ze die nodig hebben, maar steeds vaker worden die dan gehuurd of geleend in plaats van gekocht. Delen is niet alleen goedkoper, maar ook duurzamer," aldus Son in 2013. In de afgelopen vijf jaar heeft het merk ongeveer 8.000 Mud Jeans leasers gehad. Een Mud Jeans leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 7,50 euro per maand gedurende een jaar. Aan het einde van het jaar kan de klant zijn broek bijhouden of inruilen voor een nieuw paar. Mud Jeans hergebruikt de grondstoffen. “In elke broekzak van een nieuwe jeans zit een retourovereenkomst, waarbij de klant belooft de jeans nooit weg te zullen gooien als vuilnis, maar altijd als katoen zal blijven zien. Op die manier krijgen we ook alle verkochte broeken bij ons terug om te shredden en vervolgens te gebruiken voor het maken van nieuwe Mud Jeans,” aldus een woordvoerder.

Uit het archief, januari 2013: Leaseovereenkomst voor spijkerbroeken

Een jaar na de lancering van Lease a Jeans kwam Dutch Spirit met 'Lease a Suit' . In 2015 lanceerde het Zweedse kledingmerk Filippa K met Lease the Look ; een aantal van de catwalklooks van de lente- en zomercollectie voor 2016 werd een dag na de presentatie beschikbaar gesteld voor huur via de website.

In de mode: Leasemodellen, (online) abonnementen en verhuurdiensten (Kinder)kledingabonnementen

Vooral in de Verenigde Staten lijken kledinghuur-abonnementen booming, met bedrijven als LeTote en Rent the Runway. Volgens CEO en oprichter van Rent the Runway geeft het abonnementsmodel klanten toegang tot ‘een bibliotheek designermode’, en omschrijft hij het in een interview met The Guardian als ‘een kledingkast in de cloud’.

Er zijn ook vergelijkbare services voor kinderkleding. Puck Middelkoop en Emma Zee merkten dat de kinderkleding zich maar op bleef stapelen toen ze beided twee jaar geleden een dochter kregen. Dat moet makkelijker, goedkoper en duurzamer kunnen, dachten zij. Hun bedrijf, Hulaaloop, biedt abonnementen aan vanaf één outfit bestaande uit drie kledingstukken die verder aangevuld kunnen worden met meerdere outfits voor 17,50 per maand. Groeit het kind uit de geselecteerde maat, dan kunnen ouders de kleding terugsturen.

Vergelijkbare Belgische spelers zijn Tale Me en ‘online kledingbib voor kinderen’ Happy Kiddo.

In de mode: Leasemodellen, (online) abonnementen en verhuurdiensten Kledingbibliotheek Lena

Lena is een mengvorm van een bibliotheek en een damesmodewinkel. Klanten kunnen ook een leenabonnement afsluiten voor hun kleding, eenmalig een kledingstuk lenen, of tot (definitieve) aanschaf overgaan als ze de geleende kleren toch willen houden. Lena ging eind 2014 van start aan de Westerstraat in Amsterdam, inmiddels telt de kledingbibliotheek driehonderd abonnees, vertelde medeoprichter Suzanne Smulders in december aan het Algemeen Dagblad. Een abonnement kost 25, 40 of 50 euro per maand. Klanten mogen tot de limiet van hun abonnement kleding lenen, maar wel de hele maand onbeperkt langskomen om te wisselen. Zij kunnen terecht bij ruilpunten, bij conceptstores en restaurants in Amsterdam, en locaties in Eindhoven en Utrecht.

Nederland heeft nog een bieb: De Kledingbibliotheek, in 2014 opgericht in Utrecht. Volgens Close the Loop zijn vergelijkbare initiatieven opgedoken in Parijs, Malmö en Berlijn. De eerste Belgische bibliotheek Les ReBelles d'Anvers opende in 2016 een tijdelijke winkel.

Uit het archief, 2015: Lenen is het nieuwe kopen. Twee kledingbiebs geopend: 'Consumenten zijn toe aan deeleconomie'

En als bonus: Online sharing - doorgeven

Een ander businessmodel die het concept bezit/eigendom herbekijkt is United Wardrobe. Het mode-alternatief voor Marktplaats werd opgericht in 2013, door de toenmalige studenten bedrijfs- en communicatiewetenschappen, Thijs Verheul en vrienden Joep Dohmen en Sjuul Verden. Consumenten kunnen via de site mode-items en accessoires verkopen waar ze op uitgekeken zijn. Dat varieert van een designertas tot een zomerjurk van H&M. De kledingverkoopsite heeft inmiddels 1,1 miljoen gebruikers en is ook in België, Duitsland en Frankrijk actief. United Wardrobe verdient 10 procent per transactie. In november 2017 haalde United Wardrobe een investering van 1 miljoen euro op. Het bedrijf gaat het kapitaal inzetten voor schaalvergroting in Europa en professionalisering van de organisatie.

Foto’s: Mud Jeans, Hulaaloop & Lena.

River Island en Blood Brother werken samen voor nieuw Design Forum-project

River Island heeft voor haar nieuwe Design Forum-project gekozen voor het Britse label Blood Brother. Oprichters van het label, James Waller en Nicholas Biela, hebben voor de gelegenheid een elf-delige collectie samengesteld met kleding, schoenen en accessoires.

De lijn bevat onder meer t-shirts en truien met grafische prints, raw denim met oranje accenten en outerwear met invloeden vanuit de military wear. De collectie is zowel online verkrijgbaar als in River Island-vestigingen in Nederland en België. Prijzen variëren van 33 euro voor t-shirts tot 200 euro voor een gewatteerd jack met camouflageprint.

In samenwerking met de British Fashion Council vraagt River Island ieder seizoen een ontwerper om een exclusieve collectie te produceren. Hiermee wil het een platform bieden voor opkomend ontwerptalent. Sinds de introductie in 2012 zijn onder andere Julian J Smith, Eudon Choi, Baartmans & Siegel, Sibling en Lou Dalton betrokken geweest bij een gezamenlijke collectie.

Blood Brother is een mannenmode-label afkomstig uit Londen en opgericht in 2005 door London College Of Fashion-alumni James Waller en Nicholas Biela. Het merk wordt wereldwijd verkocht bij een aantal gerenommeerde warenhuizen, waaronder Liberty London, de Bijenkorf en Selfridges.

River Island en Blood Brother werken samen voor nieuw Design Forum-project

Beeld: River Island x Blood Brother

Cultlabel Off White lanceert betaalbare collectie

Cultlabel Off-White lanceert een capsule collectie gericht op de jongere millennial. De ‘betaalbare’ unisexcolectie For All ligt vanaf 11 januari in Off White-winkels wereldwijd.

De capsule collectie bevat T-shirts en hoodies in Off Whites kenmerkende zwart-witthema. Zoals de naam van de collectie doet vermoeden is de capsule collectie toegankelijker en vooral betaalbaarder dan de de eerste lijn van het label. Ter vergelijking: de prijzen voor een T-shirt en hoodie liggen normaliter tussen de 300 en 580 dollar (250 en 485 euro) en kan oplopen tot 800 dollar (670 euro). De prijzen voor de For All-collectie liggen tussen de 95 en de 170 dollar (80 en 142 euro).

Aan BoF laat ontwerper Virgil Abloh weten dat Off White ook luxe kan zijn zonder luxe prijzen te hanteren en dat mode zijn relevantie niet verliest als het betaalbaar is. Abloh: ‘Jezelf limiteren tot het hanteren van een prijsklasse is ouderwets en niet meer van deze tijd.’

Het in Milaan gevestigde Off White is vooral onder millennials bekend. Om een zo’n breed mogelijk publiek van repliek te dienen gaat het cultlabel samenwerkingen aan met betaalbare merken zoals met (zonne)brillenmerk Warby Parker en Nike. Later dit jaar wordt de uitkomst van de samenwerking van het label met de Zweedse meubelketen Ikea gelanceerd.

De uit Chicago afkomstige Abloh richtte Off White in 2013 op. De ontwerper heeft zichzelf als doel gesteld om een merk te zijn dat politieke onderwerpen aankaart en conceptueel durft te zijn, zonder dat dit afbreuk doet aan de toegankelijkheid en draagbaarheid van de ontwerpen.

Lees ook: Virgil Abloh: ontwerper om in de gaten te houden

Beeld: Off White

Amazon patenteert virtuele ‘passpiegel’

Amazon.com heeft in Amerika patent verkregen op een spiegel die virtueel kleding op het lichaam projecteert. De techniek, die Amazon ‘Blended Reality’ noemt, is een uitbreiding van de reeds gepresenteerde Echo Look-camera. Techsite Geekwire weet te melden dat het patent, dat in 2015 werd aangevraagd, op 2 januari jongstleden is toegekend.

Waar de Echo Look-camera gebruik maakt van foto’s die over elkaar heen worden gelegd, is de nieuwe techniek van Amazon alweer een stap verder. De Blended Reality-camera maakt gebruik van een systeem van camera’s, projectoren, licht en spiegels om zo laagjes pixels over het spiegelbeeld heen te projecteren.

Amazon kocht een jaar geleden het bedrijf Body Labs op, dat een enorme database van menselijke vormen in 3D in bezit heeft. Deze techniek zal gecombineerd worden met de slimme spiegel, die hierdoor menselijke vormen en posturen herkent. Amazon projecteert er vervolgens met een vorm van Augmented Reality kleding uit het eigen aanbod op. Zo kan er in een hoek van 360 graden kleding gepast en bekeken worden, terwijl die meebeweegt met het object.

Daarnaast kan ook de omgeving in de achtergrond naar wens aangepast worden. Een ingebouwde camera legt het beeld dat zich op dat moment voor de spiegel bevindt vast, en projecteert deze in de gewenste achtergrond als onderdeel van het beeld. Zo kan er dus een bikini op het strand gepast worden, of een smoking in een concertzaal.

Of Amazon het patent verder gaat uitwerken en uiteindelijk een product op de markt brengt is nog even afwachten. De in Seattle gevestigde ecommerce-gigant doet geen verdere uitspraken over het patent totdat er een fysiek ontwerp ligt, aldus Geekwire.

Beeld: Amazon Illustration via USPTO

Statement: Calvin Klein kleedt actrices in het zwart voor de Golden Globes en doneert aan Time's Up

In navolging van de #MeToo-beweging die afgelopen zondag zichtbaar was op de 75ste uitreiking van de Golden Globes Awards in Beverly Hills, heeft Calvin Klein aangekondigd Time’s Up - de organisatie die zich inzet om slachtoffers van seksueel geweld en intimidatie op de werkvloer - een donatie te schenken.

De Golden Globes stonden zondag volledig in het teken van #MeToo en de daarbijhorende Time’s Up-beweging. Op een paar gasten na gaf bijna iedereen gehoor aan de oproep om uit protest tegen het seksuele geweld in Hollywood in het zwart gekleed te gaan. Calvin Kleins creatief directeur Raf Simons ontwierp voor de awardshow de jurken voor de prijswinnende actrices Sarah Paulson en Millie Bobby Brown.

Statement: Calvin Klein kleedt actrices in het zwart voor de Golden Globes en doneert aan Time's Up

Beeld : Actrice Milly Brown in een Calvin Klein-jurk.

Calvin Klein doneert aan Time’s Up

Veel vrouwen droegen die avond een speldje van de Time’s Up-beweging. Het initiatief bestaande uit meer dan driehonderd vrouwen dat minder bevoorrechte slachtoffers van seksueel misbruik van juridische hulp voorziet, haalde binnen een paar dagen tijd vijftien miljoen dollar op. Calvin Klein is één van de donateurs.

Statement: Calvin Klein kleedt actrices in het zwart voor de Golden Globes en doneert aan Time's Up

Beeld: Actrice Sarah Paulson in een Calvin Klein-jurk.

De financiële donatie van Calvin Klein is ten behoeve van de lancering van het Time’s Up Legal Defense Fund. Volgens Calvin Klein komen de doelen van de organisatie overeen met de Calvin Klein-visie. Het Amerikaanse modemerk laat in een statement weten net als Time’s Up te streven naar meer diversiteit en financiële gelijkheid tussen mannen en vrouwen op de werkvloer. Over de hoogte van de schenking is niet gecommuniceerd.

Beeld: Calvin Klein