(advertentie)
(advertentie)
Young professionals gezocht: meld je aan voor de Esprit Business Insights Day

Altijd al een kijkje achter de schermen willen nemen bij één van de bekendste modemerken? Nieuwsgierig naar je carrièrekansen? Meld je aan voor de Esprit Business Insights Day op donderdag 25 januari. Een dag vol presentaties, workshops en open discussies over de kansen en uitdagingen in de retail en mode-industrie.

Wie wel eens over de A9 in Amstelveen rijdt heeft ongetwijfeld het opvallende hoofdkantoor van Esprit Benelux opgemerkt. Op donderdag 25 januari opent het bedrijf de deuren voor modestudenten en -professionals van alle niveaus tijdens de allereerste Esprit Business Insights Day. Een unieke kans om te netwerken, meer te weten te komen over de ontstaansgeschiedenis van het merk en de nieuwe collectie te bekijken tijdens een rondleiding door het pand.

Meet & greet

Ontmoet de internationale drijvende krachten achter het merk, zoals de vicepresidenten van verschillende afdelingen die werkzaam zijn op het Duitse hoofdkantoor en de Head of Retail. Wat betekent het om te werken in het team van Visual Merchandising? Welke stappen worden er op de afdeling Global Marketing genomen om het merk Esprit de komende jaren sterker neer te zetten? En hoe duurzaam is Esprit eigenlijk? Ontdek de verschillen tussen retail en wholesale en leer meer over de rol van accountmanager. Geïnspireerd door de sprekers? Schuif aan bij één van de rondetafelgesprekken en discussieer mee met de prikkelende casussen die door de managers van de verschillende afdelingen worden voorgelegd. Een uitgelezen kans om jezelf te introduceren, zodat de afdelingshoofden zien welk potentieel er aan tafel zit.

Passie en ondernemerschap

Onderzoek welke commerciële functies en doorgroeimogelijkheden er zijn bij Esprit, zowel in de winkels als op de Nederlandse en Duitse hoofdkantoren. “We zijn met name op zoek naar young professionals die binnen onze organisatie willen groeien”, zegt Sandra Teiwes, HR-manager Nederland. Belangrijk is dat je snapt wat retail en ondernemerschap is en dat je hierin lef durft te tonen. Je kunt nog zo’n mooi cv hebben, maar zonder passie red je het niet. Wij selecteren niet op wat je gedaan hebt, maar om wie je bent.”

Young professionals gezocht: meld je aan voor de Esprit Business Insights Day

Van stage tot traineeship

Groeikansen zijn er genoeg bij Esprit: veel mensen starten hun carrière als verkoopmedewerker en groeien door naar store manager, om uiteindelijk de stap te maken naar het hoofdkantoor in Amstelveen of het Duitse Ratingen. Teiwes: “Recent zijn we in verschillende landen een pilot gestart voor een Sales Manager traineeship. Een betaalde baan waarbij je alle onderdelen van de organisatie af gaat, om uiteindelijk een keuze te maken waar je hart ligt.” De komende jaren wil Esprit meer mensen de kans geven om een traineeship te volgen. Ben je op dit moment nog bezig met een studie, dan is deze dag ook zeker een aanrader. Het geeft je de kans je te oriënteren en de mogelijkheden voor een eventuele (internationale) stage te onderzoeken.

Tijdens de Esprit Business Insights Day ontmoet je mensen die al heel lang deel uitmaken van de organisatie en Esprit ‘ademen’. Maar ook mensen die er recent zijn komen werken en meer kunnen vertellen over hun eerste ervaringen bij Esprit. Teiwes: “We kijken er erg naar uit en hopen een enthousiaste club mensen te verwelkomen.”

Young Professionals Wanted: Sign up for Esprit's Business Insights Day

Have you always wanted to take a look behind the scenes at one of the most famous fashion brands?

Are you curious about your career opportunities? Then sign up for Esprit's Business Insights Day on Thursday, January 25th - a day full of presentations, workshops and open discussions about the opportunities and challenges in retail and fashion industry.

Learn more about the history of Esprit and see the new collection during a tour at Esprit's Benelux head office in Amstelveen. Meet the international driving forces behind the brand. Discuss stimulating business cases during one of the round tables meetings. Investigate what commercial functions and career opportunities there are at Esprit, both in stores and at the Dutch and German head offices. Are you still studying? Then the Esprit Business Insights Day is definitely made for you. It gives you the opportunity to explore the possibilities for a possible (international) internship. Sandra Teiwes, HR Manager Netherlands: "We look forward to the event and hope to welcome an enthusiastic club of people."

Klik hier voor meer informatie of om je aan te melden!

Haute couture en bijzonder vakmanschap (I): De kalligrafie van Nicolas Ouchenir

Voor de eerste keer worden uitgenodigd om een collectiepresentatie bij te wonen is een bijzonder moment, en dat is al helemaal het geval wanneer de uitnodiging in kwestie is vervaardigd door Nicolas Ouchenir. Grote modehuizen staan momenteel allemaal in de rij om gebruik te maken van de talenten van de beroemde kalligraaf.

Van Chloé, Céline, Loewe, Sonia Rykiel, Christian Dior, Chanel, Prada, Rochas, Hermès en Maison Margiela tot jonge ontwerpers als Elie Top (sieraden) of Hugo Matha (handtassen): Ouchenir’s lijst met opdrachtgevers is indrukwekkend lang. Met name tijdens de internationale modeweken is stilzitten er niet bij voor de vakman die elke uitnodiging met de hand schrijft.

Artiest per toeval

Het begon eigenlijk allemaal bij toeval. Na het volgen van een studie bedrijfskunde ging Ouchenir, die altijd al van schrijven hield, aan de slag als assistent bij een galerie voor moderne kunst waar hij zich bezighield met het maken van mooi gekalligrafeerde uitnodigingen voor privé-bezichtigingen. “Ik wist niet eens dat kalligraaf zijn een baan was,” blikt hij terug. Dat de artiest veel aandacht besteedt aan iedere opdracht blijkt wel uit de kwaliteit van zijn werk dat een exclusiviteit uitstraalt waarmee hij veel bewondering opwekt van cliënten. Wanneer een persbureau contact met hem opneemt, gaat zijn carrière van start. In 2003 opent de dertigjarige kalligraaf zijn werkplaats in Parijs, en sindsdien is het hem steeds voor de wind gegaan. Kaarten en enveloppen voor grote evenementen, illustraties voor tijdschriften, speciale projecten en fashion week uitnodigingen: de telefoon staat steeds roodgloeiend. De bestellingen stromen gestaag binnen, en Ouchenir werkt soms nachten achter elkaar aan alle uitnodigingen met enveloppen in verschillende schrijfstijlen. Sterker nog, vaak gebeurt alles op het laatste moment - soms pas enkele uren voor aanvang van een show, wanneer de definitieve zitplaatsen zijn bevestigd.

Haute couture en bijzonder vakmanschap (I): De kalligrafie van Nicolas Ouchenir

Een unieke schrijfstijl voor ieder merk

”Het woord ‘kalligrafie’ is een signatuur in zichzelf. Meer nog dan gewoon een vak, is het een artistieke uiting,” benadrukt Ouchenir. Sterker nog, net als mode is schrijfkunst een bijzondere en exclusieve kunstvorm die verlangen kan opwekken. Daarom zijn de letters voor Berluti simpel, masculien en sanserif. Voor Versace daarentegen zijn ze fijn en uitgevoerd in rococostijl. Bij Maison Margiela doet de stijl juist weer Engels aan. Ieder merk kan dus rekenen op gepersonaliseerde kalligrafie.

En wat heeft Nicolas Ouchenir nodig om zijn kunstwerken op papier te zetten? Eigenlijk gebruikt de kunstenaar van alles wat: borstels, paardenharen, vorken, glas gedoopt in inkt en zelfs heel dun opgerold papier (één van de werkwijzen die hem karakteriseert). Hij houdt van alle soorten inkt en pennen, en kan dus ook uit de voeten met bijvoorbeeld een zilveren kinderpen wanneer dat nodig is.

In een tijdperk waarin bijna alles digitaal is, lijkt het werk dat Nicolas Ouchenir doet misschien achterhaald. Maar dat is niet van belang. De kalligraaf vindt zichzelf telkens weer opnieuw uit, en werkt veel samen met tijdschriften en mode-, luxe- en beautymerken die op zoek zijn naar iets exclusiefs (Promod, Darphin, Colette, Montblanc). De kunst van het schrijven gaat dus nog een mooie toekomst tegemoet.

Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Foto’s : ©Atelier Nicolas Ouchenir

Dit wordt het modenieuws van week 2

Wat er deze week in ieder geval gaat gebeuren? FashionUnited blikt vooruit op het modenieuws van week 2. Hieronder volgen de hoofdpunten uit de redactie agenda in de periode van 8 tot en met 14 januari.

Interview CEO premium-merk Airfield : "Het is nu onze tijd"

Op een half uur rijden van Salzburg bevindt zich het hoofdkantoor van premium-merk Airfield. In Nederland heeft het merk inmiddels een lange relatie met 50 retailers, in België ligt dit nummer maar iets lager. Het uitgesproken damesmerk is al 30 jaar een vaste waarde en FashionUnited sprak met CEO Walter Moser en hoofdontwerper Andreas Angerer over het merk en de Nederlandse markt.

Marlies Dekkers

Marlies Dekkers zit dit jaar 25 jaar in het vak en viert dit groots met een presentatie van haar SS18 en FW18 collectie.

Dit wordt het modenieuws van week 2

Pitti Uomo 93

Pitti Uomo gaat deze week weer van start. De gastontwerpers voor de 93ste editie van de Pitti Uomo Undercover en The Soloist zullen in januari beiden een back-to-back modeshow hosten op de vakbeurs voor mannenmode in Florence. De komende Pitti Uomo zal gehouden worden van 9 tot 12 januari 2018 in het historische Fortezza da Basso. De vorige editie van de beurs, in juni dit jaar, trok bijna 20.000 inkopers van over de hele wereld.

International Woolmark Prize final

Deze week wordt de jaarlijkse International Woolmark Prize voor de mannen uitgereikt tijdens de Italiaanse beurs Pitti Uomo. De Nederlandse David Laport won vorig jaar de Europese Woolmark Prize in de categorie vrouwenmode. Sleept hij ook de Internationale prijs in de wacht?

Dit wordt het modenieuws van week 2

London Fashion Week Men’s

London Fashion Week Men’s is dit weekend van start gegaan. Van 5 tot en met 8 januari was de Britse hoofdstad het toneel zijn van zo’n 57 catwalkshows en verschillende off schedule shows, presentaties en evenementen. Na Londen wordt het stokje overgegeven aan Milaan. Vanaf vrijdag 12 januari gaat daar Milan Men's Fashion Week van start.

Trend artikelen voor 2018

2018 it is. Een aantal artikelen om het nieuwe jaar te starten. Wat zijn de belangrijkste trends voor 2018? En lees alles over de kleur van het jaar: Ultra Violet.

Verder deze week

Woensdag 10 januari

Fabienne Chapot Winter '18 Show

Donderdag 11 januari

Bingoavond bij Hema

Zaterdag 13 januari

Open dag Academie Artemis

Karl Lagerfeld onthult verenigde mannencollectie op Pitti Uomo

Karl Lagerfeld lanceert een nieuwe mannenlijn tijdens de aankomende Pitti Uomo. Daarnaast presenteert Lagerfeld een capsule collectie, samengesteld door zijn persoonlijke assistent Sébastien Jondeau, eveneens in Florence. Dat laat het merk weten in gesprek met WWD.

Het is de bedoeling dat de Lagerfeld en de Karl Lagerfeld-collecties voortaan onder dezelfde noemer verdergaan. De eerste presentatie van de samengevoegde lijnen vindt plaats tijdens de 93ste editie van de beurs voor mannenmode, van 9 tot 12 januari. "Pitti is een enerverend platform om onze mannencollectie en visie van Karl Lagerfeld te demonstreren," aldus Pier Paolo Righi, president-directeur van Karl Lagerfeld tegenover WWD. "Het is onze missie om onze klanten voortdurend te enthousiasmeren met geweldige verhalen en ze deel uit te laten maken van onze merkervaring."

Daarnaast is er de capsule collectie van Jondeau, die bestaat uit ready-to-wear items, accessoires en schoenen. Onder meer t-shirts, leren jacks, tuxedos en cashmere truien maken onderdeel uit van de collectie. “Mijn stijl is erg stads, maar het kan ook heel strikt zijn - strikt en chique. Ik kan van een joggingbroek en Jordans switchen naar een driedelig pak,” ligt hij de keuze voor de items toe tegenover WWD. De capsule collectie staat gepland voor augustus dit jaar en zal verkrijgbaar zijn bij Karl Lagerfeld-winkels wereldwijd en online.

Beeld: Patrick Kovarik, AFP

Nederlands collectief Exactitudes verzorgt bijzonder fotoproject Helmut Lang

Ter gelegenheid van zijn nieuwste campagne is Helmut Lang een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Exactitudes voor een speciale fotoserie. De serie geeft een overzicht van verschillende collectiestukken van de Oostenrijkse ontwerper door de jaren heen, gedragen door een verzameling bekende fans.

De fotoserie is ter promotie van de Re-Edition capsule collectie van Lang, waarbij klassiekers uit het archief opnieuw uitgebracht worden. Ieder model in de serie is gekleed in een mix van items uit hun persoonlijke verzameling, het Helmut Lang-archief en stukken van de Re-Edition collectie. Onder meer rapper Kanye West en zangeres Solange Knowles lieten zich strikken voor de serie.

De campagne is het werk van de gerenommeerde Nederlandse fotograaf Ari Versluis en styliste Ellie Uyttenbroek. Sinds 1995 maken zij zogenoemde 'exactitudes': twaalf foto's (in een raamwerk van 3 breed en 4 hoog) van mensen die opvallend hetzelfde gekleed gaan en zodoende laten blijken zichzelf tot een bepaalde sociaal-culturele groep te rekenen.

Door hun geportretteerden in een identiek kader en in dezelfde houding vast te leggen, geven zij een goed beeld van het menselijk streven zich van anderen te onderscheiden door het aannemen van een groepsidentiteit. Publicaties van het duo verschenen reeds in The New York Times, Esquire, Le Monde, Dazed en I-D. Het is de eerste keer dat Exactitudes samenwerkt met een modemerk.

De Re-Edition collectie is inmiddels verkrijgbaar via de webshop van Helmut Lang en geselecteerde retailers, waaronder Barneys in New York. Items uit de collectie zijn onder meer de Elbow Cut Out trui uit 1997, de High Collar Bomber uit 2003 en de Astro Moto Jacket uit 1999. Prijzen variëren van 125 euro voor een t-shirt tot 2000 euro voor een winterjas.

Beeld: Helmut Lang Facebook / Exactitudes

Binnenkijken: het atelier van Anbasja Blanken

INTERACTIEVE 360° TOUR Het atelier is de broedplek van alle creatieve uitspattingen van een modeontwerper. Hier komen collecties stap voor stap tot leven; van de tekentafel tot de machines. De ene ontwerper werkt georganiseerd, de ander houdt meer van een “creatieve chaos”, sommigen hebben 5 mensen in dienst, de anderen werken alleen, thuis. Altijd al benieuwd geweest hoe de werkomgeving van een modeontwerper eruit ziet? In deze serie brengt FashionUnited jonge modeontwerpers een bezoek in hun atelier en krijgt een kijkje in de keuken.

Modeontwerpster Anbasja Blanken bijt het spits af. Deze 30-jarige ontwerpster studeerde af aan het HKU in 2013 en debuteerde in januari 2016 met haar eerste collectie tijdens Amsterdam Fashion Week. Een half jaar later, in juli, lanceerde ze het label Ala Blanka met ‘luxe broeken voor sterke vrouwen’.

FashionUnited bezocht het nieuwe atelier van Blanken in Amsterdam Oost waar ze samen met vier stagiaires, zes dagen in de week en gemiddeld tien uur per dag doorbrengt. Blanken hoopt in dit atelier eindeloos te kunnen experimenteren met de diverse mogelijkheden voor vrouwenbroeken.

Neem een virtueel kijkje in het atelier van Anbasja Blanken.

Uitleg: De tour bestaat uit een 360-graden foto met interactieve elementen met foto’s, video’s en audio. Sleep met uw muis over de foto om rond te kijken en klik op de iconen om de aanvullende content te ontsluiten.

Tips: Voor de optimale ervaring bekijkt u de tour full-screen of op uw telefoon. U kunt dan rondkijken door uw telefoon te bewegen of een VR-bril te gebruiken. Vergeet niet uw geluid aan te zetten!

Anbasja Blanken in het kort:

  • Geboren: 1987 op de Nederlandse Antillen
  • Opleiding: studeerde in 2009 af aan Friesland College in Leeuwarden en in 2013 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht
  • Label: Anbasja Blanken werd gelanceerd in Januari 2016 en het broekenlabel Ala Blanka een half jaar later
  • Verkoopadressen: haar kleding is te koop in haar eigen online shop
  • Wapenfeiten: haar afstudeercollectie in 2009 won de jury- en publieksprijs voor beste collectie en presentatie van het jaar. Met haar afstudeercollectie aan het HKU werd ze geselecteerd voor de Lichting G-Star award en deze collectie werd getoond aan het Nederlandse koningspaar in Milaan. In oktober 2016 won ze de Global Denim Awards.

Donderdag 11 januari volgt deel 2 van Het Atelier met Marlou Breuls.

Trendseminar - Christine Boland & Els van Niekerk

In de presentatie “VISUAL POETRY, for a data driven world” brengt Christine Boland u op de hoogte van de belangrijkste lifestyle, design en womenswear fashion trends voor het zomerseizoen 2019 en geeft zij u aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling naar uw eigen collectie of concept.

“We leven in exponentiele tijden. Bijna niets blijft ongeroerd en de innovaties zijn nagenoeg niet bij te benen. Digitalisering dringt door tot in de haarvaten van ons systeem. Artificial intelligence en self learning machines komen steeds meer zij aan zij met ons te staan. Algoritmes helpen met keuzes maken, of, als we niet oppassen sturen ongemerkt onze beslissingen. Dataïsme wordt gezien als een nieuwe religie. Hoogste tijd voor een beetje tegenwicht. Waar blijft de menselijke maat in deze dynamiek? Wat doet gestuurde keuze met onze creativiteit. Wanneer worden onze verbeeldingskracht en inventiviteit nog aangesproken? In de presentatie “VISUAL POETRY” komen al deze verschillende werelden samen, harmonieus verenigd in visuele poëzie.” - Christine Boland

Vanuit een breed perspectief van wereldnieuws en omgevingsfactoren wordt ingezoomd op het effect daarvan op consumententrends, design language, fashion en colour. Met inspirerende voorbeelden uit een breed spectrum aan disciplines, veel fashion en nieuwe colour moods en colour keys. De inhoud van de presentatie is gebaseerd op het nieuwe trend concept voor S/S 2019 van Christine Boland.

Els van Niekerk vormt samen met Liesbeth Oltmans het trendforecastbureau Oltmans van Niekerk. Zij zal u in de presentatie “Now Next” laten zien welke strategie bedrijven kunnen volgen om in de toekomst relevant te zijn. Hoe kun je je bestaande klanten verrassen met innovatieve en unieke producten en diensten? Voor de toekomst geldt dat je moet investeren in innovatie, stilstaan is geen optie. Merken zullen grenzen moeten verleggen om nieuw en opwindend te zijn. Er is een combinatie van moed en inzicht nodig om van belang te zijn in een snel veranderende wereld.

De kansen voor innovatie die Els gaat bespreken zijn; simplicity, third party collaboration, material matters, hyper local en data driven innovation. Brand + intelligence+ empathy + foresight= real innovation. De inhoud van de presentatie is gebaseerd op het nieuwe trend forecastboek 20/20 Vision 2019> van Oltmans van Niekerk.

Programma:

13.00 registratie en ontvangst met lunch.

13.45 opening door Maureen Reulink

13.50 Christine Boland – VISUAL POETRY, for a data driven world

15.05 Pauze

15.30    Els van Niekerk – NOW NEXT

16.30    afsluiting van het officiële gedeelte met een drankje.

De entreeprijs is € 295,00 per persoon. Voor studenten en docenten is de entreeprijs € 175,00 (prijzen zijn excl. BTW). U ontvangt hierbij een exclusief trendboekje. Alle informatie over het programma en het inschrijfformulier kunt u vinden op www.appletizer.nl.

In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018

Nieuw jaar, nieuw modeseizoen. Ter promotie van de lente/zomercollecties voor 2018 worden bijbehorende advertentiecampagnes onthuld. FashionUnited bekeek de plaatjes van grote luxemerken en maakte een selectie.

Balenciaga

Het is een bekend gezicht in menig winkelcentrum of Centraal Station: de photo-booth, oftewel het fotohokje. Zeker in de Verenigde Staten zijn deze photo-booths erg populair, en is menig (fout) familieportret vereeuwigd in één van deze analoge foto-hokken. Balenciaga stapt voor de lente/zomercollectie 2018 af van de traditionele glamoureuze advertentiecampagnes. Het resultaat is een serie foto’s die past bij het ‘re-cooling of the absolutely uncool’-imago dat Balenciaga’s creative director Demna Gvasalia nastreeft.

In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018

Beeld: Balenciaga lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Robbie Augspurger / Balenciaga Facebook

Gucci

Gucci lijkt patent te hebben op opvallende campagnes. Zo was er afgelopen herfstseizoen al een intergalactisch thema, compleet met Star Trek-decor, en zocht het Italiaanse modehuis voor de cruise collectie 2018 de straten van Harlem, New York op om een ode te brengen aan de legendarische kleermaker Dapper Dan. Voor de advertentiecampagne van de voorjaarscollectie van 2018 werd de hulp ingeroepen van de Spaanse illustrator Ignasi Monreal. Door middel van digital painting creëerde hij een fantasiewereld, met de naam ‘Utopian Fantasy’. We zien modellen afgebeeld in idyllische sprookjeslandschappen, zeemeerminnen, en een verwijzing naar Sneeuwwitje.

In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018

Beeld: Gucci lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Beeld: Ignasi Monreal / Gucci Facebook

Versace

“Deze campagne is de link tussen het verleden en het heden,” aldus Donatella Versace over haar nieuwe campagne voor de voorjaarscollectie van Versace. Het is dit jaar twintig jaar geleden dat haar broer - en tevens oprichter van het label - doodgeschoten werd voor zijn huis in Miami. Met de collectie brengt het modehuis een ode aan haar oprichter, Gianni Versace. In de campagne schitteren Naomi Campbell, Gisele Bündchen, Christy Turlington en het jongere model Kaia Gerber, dochter van Cindy Crawford. “Als je de leiding hebt over een merk met zoveel geschiedenis, dan kan je dat alleen maar omarmen. Dat is de reden waarom ik deze gevestigde namen wilde, zij aan zij met de meiden van de toekomst,” aldus Versace in een persbericht.

In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018

Beeld: Versace lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Steven Meisel / Versace Facebook

Coach

Coach brengt een ode aan haar geboortegrond in de nieuwe voorjaarscampagne voor 2018. Fotograaf Steven Meisel, die ook verantwoordelijk is voor de Versace-campagne van dit seizoen, verzorgde de campagnebeelden. Te zien is een collectie met verwijzingen naar de New Yorkse straat-artiest Keith Haring, waarvan ontwerpen terug te vinden zijn op bombers, t-shirts en tassen.

Beeld: Coach lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Steven Meisel / Coach Instagram

Dior Homme

Voor de promotie van de lente/zomer collectie van Dior Homme is Robert Pattinson gestrikt, acteur van de Twilight-reeks. In het verleden was hij al vaker te zien in advertentie-beelden voor Dior. Ditmaal poseert hij voor de camera van Karl Lagerfeld in een zwart-wit-shoot, met de Parijse daken als achtergrond.

Beeld: Dior Homme lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Karl Lagerfeld / Dior Homme Instagram

Vetements

Geen advertentiecampagne, maar te leuk om niet te noemen: de lookbook-foto's van de lente/zomer 2018 Vetements collectie. 2017 was het jaar waarin Vetements vertrok uit Parijs en het Zwitserse Zürich omarmde als nieuwe thuisbasis. In plaats van de lente/zomer 2018 collectie middels een modeshow te presenteren koos het Franse label ervoor mensen op straat aan te spreken, met de vraag of ze wilden poseren in Vetements-kledij. Gvasalia was zelf verantwoordelijk voor de foto’s en trok er met zijn camera op uit om tieners, opa’s en hele gezinnen vast te leggen. Het resultaat is een kleurrijk lookbook, met felle neon-kleuren en grote prints. De foto's werden gebruikt om de pers en inkopers een preview te geven, en zijn gebundeld in een lookbook.

In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018

Beeld: Vetements lente/zomer 2018. Foto’s: Demna Gvaslia / Vetements Facebook

Burberry

Als gezicht voor de nieuwste collectie van Burberry kiest het Britse modehuis voor Adwoa Aboah, die in december nog de Britse Fashion Award voor model van het jaar in ontvangst mocht nemen. In de campagne wordt ze vergezeld door een aantal familieleden en vrienden. De foto’s zijn geschoten door de Duitse fotograaf Juergen Teller.

Beeld: Burberry lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Juergen Teller / Burberry Instagram

Prada

Geïnspireerd door het thema ‘stripboeken’ heeft Prada voor de lente/zomercollectie 2018 gekozen voor een postmoderne ambiance, compleet met acteur Joe Alwyn als nieuwe Prada-superheld. Ook over de locatie is nagedacht: de beelden zijn geschoten op het dak van de beroemde Galleria Vittorio Emanuelle-passage in Milaan. Fotograaf van dienst was de Belg Willy Vanderperre, die in het verleden werkte voor namen als Raf Simons en Calvin Klein.

In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018

Beeld: Prada lente/zomer 2018 advertentiecampagne, via Facebook

Homepage foto: Gucci Facebook

Hoe Farfetch een belangrijke speler in het luxesegment wordt

OPINIEFarfetch staat al een tijd op de radar in de modewereld, maar het platform is niet direct mijn eerste keus om te winkelen. Wat mij vooral tegenhield? De prijsverschillen van retailers en markten. Een paar Saint Laurent-laarzen die 595 euro kost bij een Belgische winkel, kan in Italië 630 euro kosten en in de Verenigde Staten zelfs 1100 dollar (910 euro). Zelfs onervaren online shoppers zullen door webshop-vergelijkingssites en webrooming een tweede keer nadenken over het kopen van producten in het buitenland, als deze duurder zijn dan in hun eigen markt.

Maar Farfetch heeft bewezen meer te zijn dan het gezamenlijk aanbieden van producten van verschillende winkels op één website. Het werkt wereldwijd samen met zeker 700 boetieks en heeft bewezen een techbedrijf te zijn waar rekening mee gehouden dient te worden: de slimme opzet (het verkopen van producten uit honderden winkels maar zelf geen enkele voorraad hebben) heeft de weg vrijgemaakt voor een nieuwe manier van ondernemen zonder enig risico. Geen van de kleding en accessoires die het aanbiedt worden ingekocht, opgeslagen of verzonden door Farfetch. Farfetch heeft dus niet de kopzorgen van de ‘gewone’ retailer.

Net als Zalando, dat zich weet te onderscheiden van andere pure players door B2B-services voor partner-merken aan te bieden, maakt Farfetch slim gebruik van een aantal opgezette partnerschappen met grote namen in de luxemode.

Saint Laurent profiteert van samenwerking Farfetch in China

Saint Laurent is een van die grote namen. Het modehuis heeft de handen ineengeslagen met Farfetch om de Chinese online verkopen te stuwen. Hoe? Door gebruik te maken van de Farfetch-samenwerking met JD.com, het derde grootste ecommerce-platform ter wereld.

Volgens Luxury Daily profiteert Saint Laurent van JD’s logistieke, marketing-en servicekanalen om zo de lokale consument te bereiken. Het in Shanghai gevestigde Farfetch-team kan gebruik maken van de relaties met JD en WeChat om Farfetch beter op de radar te krijgen van en beter te verkopen aan de Chinese consument, met name millennials.

Condé Nast heeft ook een deal met Farfetch. Dankzij het partnerschap is de technologie en e-commerce van Farfetch verbonden aan het portfolio van de mediagroep en is de content shopable - zoals in het verleden bij e-commerce platform Style.com. Content met een verwijzing naar bepaalde luxe merken wordt dankzij Farfetch gelinkt aan de boetiek van dit merk waardoor lezers met een klik op de muis luxeproducten kunnen aanschaffen.

Farfetch opende in april 2017 een 'store of the future' in Londen, naar eigen zeggen de eerste stap in augmented retail waardoor online en offline samenkwamen. In de winkel bevinden zich devices waarop klanten meer informatie over de collectie van een merk te weten kunnen komen. Verkoopmedewerkers namen de rol van 'instore influencers' aan voor een persoonlijke winkelervaring. Luxe retail is opnieuw ingericht om te reageren op het veranderende gedrag en de verwachtingen van de moderne consument. Farfetch laat technologie en zijn nieuwe stenen winkels naadloos op elkaar aansluiten.

Het bedrijf positioneert zich ook steeds meer als een technologieprovider. Farfetch verwerkt data uit allerlei hoeken van de wereld, en verkoopt tweeduizend designermerken uit honderden verschillende winkels. Luxemerken willen graag gebruik maken van de pool aan informatie.

Het verhaal van Farfetch

Farfetch.com werd in 2007 door de Portugees José Neves opgericht als online portaal waar exclusieve internationale modeboetieks hun producten kunnen verkopen. Deze producten worden vervolgens overal ter wereld geleverd, soms binnen twee dagen.

Neves richtte eerder schoenontwerp-bedrijf Swear op, in de jaren ‘90. In 2001 richtte Neves B Store op, een licentie-en groothandelsbedrijf dat opkomende designerlabels verkocht in een fysieke winkel.

Tijdens een bezoek aan de Parijse Fashion Week in 2007, kwam Neves op het idee voor een virtuele boetiek-marktplaats. In een interview met The Daily Telegraph in 2013 lichtte Neves zijn beslissing toe om Farfetch te lanceren: “Tientallen boetiek-eigenaren kwamen bij ons met zeer ontnuchterende verhalen. De zaken liepen niet goed, ze konden niet langer op lokale klanten rekenen, maar ze misten de ervaring om iets aan de online verkopen te doen. Ze hadden een ongelofelijk goede smaak maar konden geen risico’s nemen.” Met Farfetch konden deze ondernemers ‘hun identiteit waarborgen, en hun positie in de markt versterken’, zei Neves datzelfde jaar in een interview met The Economist.

Farfetch wist in augustus 2016 na acht jaar tijd haar miljoenste klant binnen te halen. De waarde van het bedrijf werd in 2016 geschat op zo’n 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro).

Op dit moment hebben 14 Nederlandse boetieks zich aangesloten bij het e-commerce platform. Onder andere Afura in Amsterdam, Cris in Utrecht en Labels in Sittard verkopen hun producten via het online platform. In buurland België bieden 15 zelfstandige detaillisten hun producten aan via Farfetch, onder wie Coccodrillo in Antwerpen en Cube Menswear in Gent.

Van onze correspondent Don-Alvin Adegeest. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.

Beeld: Farfetch

BoohooMan stapt in sportkleding voor mannen

Online e-tailer BoohooMan heeft een eerste collectie met activewear voor mannen uitgebracht. De collectie is vanaf vandaag te bestellen via de website. Dat maakt het mannen-platform van het Britse Boohoo vandaag bekend middels een persbericht.

De nieuwe sportlijn van Boohoo, bestaande uit 54 items, bevat onder meer capuchontruien, t-shirts, trainingspakken en korte broeken in verschillende pasvormen. De items zijn voorzien van waterdichte ritsen en gemaakt van ademende stoffen. Het kleurenpalet bestaat uit grijs, zwart en wit, met her en der accenten van geel. Prijzen variëren van 7 euro voor een tanktop tot 36 euro voor een compleet trainingspak. De collectie is ook te bestellen vanuit Nederland.

Boohoo.com werd in 2006 opgericht in Manchester. Begin 2016 kwam daar het op mannen-platform BoohooMan bij. Het bedrijf verkoopt kleding, schoenen en accessoires voor mannen en vrouwen in ruim 100 landen, waaronder Australië, de Verenigde Staten, Nederland en België.

Beeld: BoohooMan