(advertentie)
(advertentie)
Personalisatie: Het tegengif voor de homogeniteit van fast fashion?

Dankzij de optie om de laatste mode van de catwalk meteen toe te passen en daardoor trendgevoelige aan te bieden voor een betaalbare prijs, maken fast fashion retailers onderdeel uit van de merken die de afgelopen jaar het snelst in waarde stegen. Het succes van fast fashion is wijdverspreid dankzij efficiënte productieketens en economieën die het op grote schaal mogelijk maakten voor merken om items tegen lage prijzen aan te bieden. Een van de meest succesvolle merken in de jaren 2012-2017 op het gebied van absolutie groei was H&M, dat met 4,8 miljard Amerikaanse dollars (3,9 miljard euro) in waarde toenam volgens de schattingen van Euromonitor International vanwege de grote expansie in de grootste markt van het merk, West-Europa. Fast fashion is steeds beter beschikbaar, maar wist daarmee tegelijkertijd de identiteit van individuen en echte persoonlijke stijl wordt door het concept overbodig. Millennials raken steeds vaker gedesillusioneerd en willen graag hun eigen persoonlijke stijl weer benadrukken. Hierdoor zijn ze op zoek naar unieke en op maat gemaakte producten die hun eigen waarden reflecteren en niet een homogene trend volgen. Verschillende merken in de mode industrie bieden op dit moment al gepersonaliseerde producten aan en zijn op zoek naar mogelijkheden om deze personalisaties sneller en op grotere schaal uit te voeren.

Adidas zoekt oplossingen voor snellere personalisatie

Sportkledinggigant Adidas was een van de eerste spelers die custom producten aanbood aan de massa door middel van hun Mi Adidas platform. Hier kunnen consumenten hun schoenen personaliseren op het gebied van verschillende grafische prints en een eigen gekozen boodschap. Een van de uitdagingen voor Mi Adidas blijft de levertijd die enkele weken betreft na de productie van de desbetreffende schoen. In een digitale wereld waar consumenten gewend zijn om meteen toegang te hebben tot producten, blijft dit een afknapper als het aankomt op de toekomst voor gepersonaliseerde mode.

Daarom, in een poging om sneller te produceren en aan de vraag van consumenten te voldoen, plaats Adidas nu fabrieken dichterbij hun klanten, bijvoorbeeld het gloednieuwe geautomatiseerde productiehuis in Ansbach, Duitsland dat daar werd geopend eind 2015. De Speedfactory is Adidas’ poging om de capaciteit te vergroten om sneller op maat gemaakte items te kunnen leveren. Op zeer korte termijn wordt onder andere verwacht dat deze technologie een digitaal ontwerp binnen enkele uren om kan zetten tot een fysiek product, waardoor deze meteen verscheept kan worden naar klanten binnen Europa.

Het nieuwe tijdperk van 3D printen en massaproductie

Het partnerschap van Adidas met startup Carbon, zorgt ervoor dat de massaproductie van gepersonaliseerde schoenen nog dichterbij komt. Het resultaat van deze samenwerking is de Futurecraft 4D, een van de grootste innovaties in 2017 bij Adidas op het gebied van schoenen. Futurecraft 4D maakt gebruikt van licht en zuurstof en kan ‘midsoles’ produceren op een schaal van 100.000 paar in 2018. Alhoewel bedrijven al eerder 3D-geprinte midsoleslieten zien, is dit de eerste keer dat een sportswear producent deze zolen zal produceren en verkopen op zo’n grote schaal, aangezien de nieuwe technologie het productieproces aanzienlijk versnelt. Adidas heeft het doel om op het gebied van schoenen de ‘Knit for you’ pop-up te reproduceren, waar klanten een gepersonaliseerde trui konden laten maken op basis van een lichaamsscan. Dergelijke innovaties en oplossingen zijn een goede strategie voor Adidas om rivaal Nike bij te benen. Euromonitor International schat dat de omzet van Adidas op ongeveer 30 miljoen dollar (24,8 miljoen euro) neerkomt in 2017 terwijl Nike wereldwijd 47 miljoen dollar (38,9 miljoen euro) opbracht. Hoewel Adidas qua omzet nog achterloopt, versloeg het Nike echter wel op het gebied van groei dankzij een toename van 16 procent in 2017 tegen een groei van maar 1 procent bij Nike.

Op maat gemaakte en gepersonaliseerde schoenen hebben de potentie om de online verkoop flink te stuwen bij retailers. Wereldwijd wordt namelijk 16 procent van alle schoen aankopen online gedaan, waardoor het het meest gedigitaliseerd segment is in de mode. Een reden om nog in fysieke winkels schoenen te kopen is volgens de Euromonitor International’s 2017 Global Consumer Trends Survey het zien en uitproberen van een product, aldus 47 procent van de ondervraagden in 2017. Als merken de mogelijkheid tot hun beschikking hebben om gepersonaliseerde schoenen te bieden en hiermee klanten te verzekeren van een perfecte pasvorm, dan heeft dit de potentie om de groei van online shoppen te versnellen.

Kunstmatige intelligentie wordt mainstream

Nu steeds meer consumenten online winkelen, zoeken retailers meer en meer naar een manier om de winkelervaring te verbeteren. Daarom gebruikt een deel al kunstmatige intelligentie om data te analyseren binnen de zoektermen van klanten en eerdere aankopen, om op die manier gepersonaliseerde suggesties te doen voor producten die de klant misschien nodig heeft in de toekomst. In november 2017, gebruikte Alibaba, dat een aandeel heeft van 72 procent van alle online aankopen van schoenen en kleding in China, kunstmatige intelligentie om personalisering toe te voegen in fysieke winkels tijdens Singles Day, een Chinees winkelfestival, door mode assistenten genaamd FashionAI te installeren die functioneerden als persoonlijke stylisten. De technologie kan commercie transformeren door consumenten een reden te geven om fysieke winkels te bezoeken in een tijd waarin offline retail zijn charme verliest ten opzichte van e-tailing.

Personalisatie blijft een belangrijke trend in de mode industrie de aankomende jaren. Merken zullen hard moeten werken om hun gepersonaliseerde producten in de mainstream te krijgen door middel van schaal, de snelheid van de productie en de levering die fast fashion retailers aanbieden. De prijs voor een ‘Knit for you’ trui van Adidas ligt echter nog op 215 Amerikaanse dollars (180 euro), dus zullen merken de productiekosten moeten reduceren om een echte verandering teweeg te brengen.

Geschreven door: Kseniia Galenytska, Senior Research Analyst at Euromonitor. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Beeld: Adidas Knit for You website

Duurzame textiel innovaties die de industrie in 2018 kunnen veranderen

INTERACTIEF

Ananas, bananen, appels, koffie, hennep en brandnetels. Het klinkt misschien als een boodschappenlijstje, maar het zijn natuurlijke bronnen die worden gebruikt innovatieve, duurzame textielvezels te ontwikkelen. Grondstoffen zijn steeds moeilijker verkrijgbaar, natuurlijke vezels zoals katoen zijn erg arbeidsintensief en vezels op petroleum-basis zoals acryl, polyester, nylon en spandex zijn niet echt milieuvriendelijk.

Bovendien blijft de wereldbevolking groeien en eist de consument beter geproduceerde kleding, dat langer meegaat. Kortom, het tijd dat de modeindustrie investeert in de ontwikkeling van de textieloplossingen van de toekomst.

8 duurzame textiel innovaties die de modeindustrie kunnen transformeren

FashionUnited deed afgelopen jaar onderzoek naar een aantal van de meest innovatieve, maar ook toegankelijke, duurzame textiel innovaties en heeft deze bevindingen samengevoegd in een interactieve kaart. U vindt de duurzame alternatieven voor het produceren van vezels en stoffen, gebaseerd op locatie.

Scroll naar beneden om door de interactieve kaart te navigeren. Druk op de knop 'begin' en gebruik de pijlen om de kaart te verkennen.

Dit artikel werd vertaald uit het Engels. Vertaling en bewerking: Blanca Heise.

Foto: Lenzing

In Beeld: H&M’s duurzame activewear-collectie voor vrouwen

De Zweedse retailgigant H&M lanceert een nieuwe collectie van duurzame activewear voor vrouwen. Alle kledingstukken hebben een stofsamenstelling van gerecycled polyester en elastaan.

In Beeld: H&M’s duurzame activewear-collectie voor vrouwen

De collectie, getiteld ‘In it for the long run’, bestaat uit sportleggings, sportbeha’s, capuchontruien en tops voor het hardlopen of yoga. Ook voor het kleurpalet ligt de nadruk op duurzaamheid en natuur, gebruikt worden groen-en beige-tinten en zwart.

In Beeld: H&M’s duurzame activewear-collectie voor vrouwen

“Ons doel is de consumenten een stijlvolle, duurzame sportcollectie aan te bieden, door functionaliteit en vrouwelijkheid te combineren,” aldus Petra Smeds, hoofd van H&M’s sportswear-afdeling. “Niet alleen door het materiaalgebruik is deze collectie duurzaam - we hebben ook gebruik gemaakt van nieuwe naaitechnieken, waardoor we naadloze kleding kunnen produceren met minder stof en minder verspilling. Het combineren van functionaliteit, duurzaamheid en mode op deze manier is weer een stap vooruit.”

In Beeld: H&M’s duurzame activewear-collectie voor vrouwen

De duurzame collectie sportmode is een van de inspanningen van H&M om de doelstelling van een honderd procent circulaire onderneming te bereiken. Het bedrijf is daarnaast bezig met het opzetten van een intern programma waarbij het overbodige kleding beschikbaar stelt voor hergebruik of recycling.

In Beeld: H&M’s duurzame activewear-collectie voor vrouwenIn Beeld: H&M’s duurzame activewear-collectie voor vrouwen

Van onze Britse correspondent Danielle Wightman-Stone. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.

Beeld: H&M

Best of: Multimedia artikelen

Ook in 2018 zal FashionUnited mooie multimedia-gedreven artikelen publiceren. In de interactieve tijdlijn vind u lezenswaardige multimedia artikelen van afgelopen jaar: 17 in totaal.

Navigeer door de tijdlijn voor een chronologische geheugenopfrisser - van oud naar nieuw -, of klik op een specifiek moment in de grijze tijdsbalk.

Best of: Interviews 2017

Traditiegetrouw blikken we terug tegen het einde van het jaar. Een selectie, lezenswaardige interviews, gepubliceerd in 2017. Van oud naar nieuw. Uit het archief:

CEO Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Best of: Interviews 2017

Februari 2017 - Fred de la Bretonière en Shabbies Amsterdam hebben grootse plannen voor de komende jaren. Sinds 1 juni 2016 heeft de Bretonière Group een nieuwe CEO en international sales director: Dennis Mok en Stefan van Schooten. FashionUnited sprak met Van Schooten over de nieuwe plannen van het bedrijf, waaronder de strategie voor de komende jaren, de nieuwe look van de winkels en uitbreiding naar het buitenland.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: Bretonière Group

Esprit: “We waren de draad kwijt”

Best of: Interviews 2017

Maart 2017 - “We waren een jaar of vijf geleden lost; vanuit het product gezien hadden we geen duidelijke identiteit,” erkent Dieter Messner, Esprit’s general manager Europa. Een publiek geheim; er werden sinds de aanstelling van CEO José Manuel Martínez, voorheen topman bij Inditex, zeker 40 mensen aangesteld voor het designteam, die allemaal afkomstig waren van Inditex. De herpositionering van Esprit begint zijn vruchten af te werpen.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: Esprit

Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’

Best of: Interviews 2017

April 2017 - Op dezelfde plek waar het bedrijf in 1837 begon, is nu De Rode Winkel van de zesde generatie van de familie Broekman heropend. ‘We willen niet zozeer onze eigen stempel op de winkel drukken. We zijn trots en willen het familiebedrijf eer aan doen,’ zegt Pauline Broekman.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: De Rode Winkel / Fotograaf Maarten Willemstein Amsterdam

Kroniek van een naoorlogs Amsterdams mode-imperium

Best of: Interviews 2017

Mei 2017 - Het Huis met de Groene Lantaarn: de naam zal bij de jonge generatie niet direct en belletje doen rinkelen. Toch was dit ooit het grootste import- en agenturenmodebedrijf van Nederland. ‘Het Huis’ vertegenwoordigde commerciële Duitse topmerken waaronder Bleyle, dertig jaar geleden een wereldfirma gespecialiseerd in tricot. Auteur Jos Weijens werkte bijna twintig jaar bij Het Huis met de Groene Lantaarn en schreef een boek over de opkomst en ondergang van het mode-imperium. De schrijver heeft een vlotte pen: hij voert zijn lezers mee naar een andere tijd, al is de tone-of-voice niet nostalgisch. FashionUnited belde de auteur op voor een gesprek.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Sandra Harmsen over 35 jaar Humanoid: 'de boodschap, liefde en passie zijn gebleven'

Best of: Interviews 2017

Mei 2017 - Sandra Harmsen stond met Hans Boelens aan de oorsprong van het modebedrijf Ateliers Humanoid dat nu - 35 jaar later - bijna vijfhonderd verkooppunten telt, een concept store en een webshop. “Het Humanoid gevoel, de boodschap, de liefde en passie waarmee we werken is hetzelfde gebleven. De organisatie is wel verder geprofessionaliseerd en we zijn nu meer gericht op expansie in het buitenland,” vertelt Harmsen.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Beeld: Humanoid Collectables collectie, mei 2017

Exclusief: Hacked By Van Slobbe en Van Benthum. Designers revanche

Best of: Interviews 2017

Juni 2017 - Hacked By, het relatief nieuwe modelabel van de twee gevierde Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum, een product van deze tijd. “Hacked vindt zijn oorsprong in problemen, maar denkt in mogelijkheden,” zegt ook mede-initiatiefnemer en zelfbenoemd vliegend keep, Marjon Beumer, die al twintig jaar de rechterhand is van Alexander van Slobbe. Dat probleem is het fast fashion model met zijn overdaad aan winkels en producten, zijn milieuproblematiek en de neerwaartse prijsspiraal die van mode een wegwerpproduct heeft gemaakt. Daarnaast is Hacked een reactie op het kopieergedrag in alle segmenten van de modebranche.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Portret: Francisco van Benthum (links) en Alexander van Slobbe

Het alternatief voor uitverkoop van de Belgische concept store Graanmarkt 13

Best of: Interviews 2017

Juni 2017 - “De solden zijn voor niemand goed: niet voor ontwerper die tijd en moeite in het stuk heeft gestopt, niet voor de winkel die het verkoopt, noch voor de consument - niemand vindt het leuk om iets te kopen dat twee weken later aan halve prijs in de winkel ligt, Ilse Cornelissens, Graanmarkt 13.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

Janice Wang, CEO van Alvanon over Fit studio bij Meesteropleiding Coupeur

Best of: Interviews 2017

September 2017 - De studio kan, met een complete lijn Alvanon Fit Models voor dames en heren, verhuurd worden aan merken die de standaard pasvorm van kledingstukken willen toetsen, of kan worden gebruikt door studenten die hun vaardigheden willen oefenen op realistische mannequins. “Om meer mensen te kunnen helpen, besloten we dat we de Fit Studio’s toegankelijk moesten maken voor alle ontwerpers. We vroegen ons af wat wij konden doen om diegenen te helpen die al werkten aan de verbetering van de branche,” legt Janice Wang, CEO van Alvanon, uit aan FashionUnited.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Fotos: Willem de Kam, met dank aan Alvanon en Meesteropleiding Coupeur

Olivier Theyskens’ comeback: “Ik werk vanuit een vorm van schoonheid”

Best of: Interviews 2017

Oktober 2017 - In de nieuwe tentoonstelling Olivier Theyskens - She Walks in Beauty in het ModeMuseum in Antwerpen is de creatieve evolutie van Olivier Theyskens dan ook goed te zien. Een favoriet kiezen uit zijn stukken, vindt Theyskens in eerste instantie echter lastig. “Het zijn eigenlijk mijn kinderen. Al deze collecties zijn gemaakt op een ander punt van mijn leven en in een andere tijd. Ik ben aan ze allemaal gehecht.” Na een moment van reflectie noemt hij dan toch zijn allereerste collectie als favoriet. “Dat is de collectie die de start voor mij was, die alles mogelijk heeft gemaakt. Deze collectie heeft mij geholpen om te komen waar ik nu ben.”

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: Olivier Theyskens

Het geheim van Didi

Best of: Interviews 2017

Oktober 2017 - Het is een gevestigde naam in de Nederlandse winkelstraten: Didi. Het merk dat al sinds 1980 bestaat is inmiddels een vaste waarde in het retaillandschap geworden. Puur door eigen koers te varen. Ondanks het lange bestaan van Didi, komt het merk niet vaak in het nieuws. Tijd om eens te kijken hoe het gaat bij het damesmerk en wat het succes achter de keten is. FashionUnited sprak met art director en marketing manager Katja Berest.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Foto: Didi.

CEO Nudie Jeans: “Het probleem is niet dat mensen kopen, maar dat ze weggooien”

Best of: Interviews 2017

Oktober 2017 - “Het probleem vandaag de dag is niet dat mensen kopen, het probleem is dat mensen weggooien.” En daar wil Nudie Jeans onder andere met de nieuwe repair shop in de Amsterdamse Hartenstraat-vestiging, een stokje voor steken, vertelt CEO Palle Stenberg.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: Nudie Jeans

Zeeman stapt over op vernieuwd winkelconcept, maar de bakken blijven

Best of: Interviews 2017

November 2017 - Nederlands grootste textielsuper bestaat vijftig jaar. “Steeds meer mensen weten ons te vinden,” zegt Zeeman woordvoerder Caroline van Turenhout: “We communiceren heel duidelijk de laagste prijs. We hebben de afgelopen vijftig jaar veel focus gelegd op de kwaliteit van ons assortiment en zijn daar ook bekend om geworden. Als je al zo lang textiel verkoopt, dan word je daar steeds beter in. Daarnaast is onze stijl, ons design en assortiment verbeterd.

Lees meer: FashionUnited / Marjolein Stormezand

Beeld: Zeeman

Martijn Lusink over Oger by Atelier Munro

Best of: Interviews 2017

November 2017 - Anders dan de Oger-winkels ligt Oger by Atelier Munro niet op een A-locatie maar is het gevestigd op de Honthorststraat, om de hoek van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. “De winkels hoeven niet meer op een drukke locatie te zitten om mensen aan te trekken”, vertelt Oger eigenaar Martijn Lusink. “We kijken vanuit de winkel uit op Louis Vuitton en Prada, maar betalen één zesde van de huur. Nikkie Plessen zit met haar kantoor pal tegenover ons. We noemen het Little Soho, je kunt hier ook gewoon nog parkeren.

Lees meer: FashionUnited / Marjolein Stormezand

Beeld: Oger by Atelier Munro

Nieuwe keten Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn”

Best of: Interviews 2017

November 2017 - Een local hero: dat is wat de splinternieuwe keten Miller & Monroe wil zijn. Gevestigd in oude Charles Vögele-panden door heel Nederland heeft de keten al een flinke voetafdruk in de markt. Tijd om meer te weten te komen over het concept en de ambities van het merk. FashionUnited sprak met Evelien Ollongren, marketing director van Miller & Monroe.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: Miller & Monroe

Fokke de Jong over Suistudio: “Het vrouwenpak hebben we uit een hoek gehaald.”

Best of: Interviews 2017

November 2017 - Suitsupply kreeg al langer de vraag of het vrouwenpakken ging produceren, maar wilde dit niet te licht opvatten, vertelt Suitsupply CEO Fokke de Jong. “We willen niet het zoveelste damesmerk worden, het moet echt draaien om tailoring en kwaliteit.” Aan de lancering van het merk afgelopen mei gingen dan ook jaren van studies naar de juiste fit en materialen vooraf. “De eerste twee collecties zijn door de shredder gegaan.”

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Foto: Fokke de Jong. Credit: Suitsupply.

Homepage Beeld: Wayne Drummond / Saks Off 5th

Roberto Cavalli organiseert éénmalig gezamenlijke show

Roberto Cavalli is de volgende in het rijtje merken dat kiest voor een gezamenlijke catwalkshow. Het Italiaanse modehuis zal de mannen- en vrouwencollectie voor het najaar van 2018 gelijktijdig presenteren tijdens de modeweek voor vrouwen in Milaan, van 21 tot 27 februari. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd tegenover WWD.

Het samensmelten van de presentaties van beide collecties is éénmalig: vanaf de voorjaarscollectie van 2019 zal de herenlijn weer tweemaal per jaar getoond worden, tijdens de mannenmodeweken van Milaan in januari en juni. De show in februari markeert de eerste mannencollectie van creatief directeur Paul Surridge voor Cavalli.

Surridge, die in mei dit jaar de leiding nam over het Florentijnse label en eerder ervaring opdeed bij Calvin Klein en Burberry, presenteerde in september al zijn eerste vrouwencollectie. Cavalli is overigens niet het eerste merk dat kiest voor een gezamenlijke presentatie tijdens de aankomende damesmodeweek in Milaan. Eerder al maakten onder meer Gucci, Bottega Veneta, Jil Sander en Salvatore Ferragamo een soortgelijke keuze.

Beeld: Roberto Cavalli

Mode families: Het beste van FashionUnited’s serie ‘Mode in het Bloed’ INTERACTIEF

Het leiden van een modebedrijf brengt specifieke vaardigheden, maar ook uitdagingen met zich mee. De druk wordt nog eens extra opgevoerd als je aan het hoofd staat dat je familie door de jaren heen heeft opgebouwd. In het kader van een kijkje achter de schermen dook FashionUnited dit jaar in de verhalen van verschillende familiebedrijven in de mode. In de serie ‘Mode in het Bloed’ spraken we met Blijdesteijn Mode, Mutsaers Lederwaren en Van den Assem Schoenen.

Elke generatie brengt een frisse wind en veranderingen met zich mee, maar de basis van het bedrijf blijkt vaak de grote kracht te zijn van deze familiebedrijven. Naast de kennis van voorgangers, zet elke generatie hun eigen intuïtie in om de zaak op goede voet voort te zetten. Niet alleen voor zichzelf en degene die voor hen kwamen, maar ook voor de volgende generatie. Bij Van den Assem Schoenen toont de nieuwe generatie al interesse, bij Mutsaers Lederwaren is de nieuwe generatie twee jaar geleden aangetreden.

Het beste van FashionUnited's serie 'Mode in het Bloed'

Een klein greep uit de beste quotes uit de serie:

Iemand moet niet het bedrijf overnemen, ‘omdat het de volgende generatie is’, maar omdat ze echt goed zijn en het willen.

Barry van den Assem, hoofd van Van den Assem Schoenen

Je moet op een gegeven moment echt met de tijd mee.

Debbie Mutsaers, hoofd van Mutsaers Lederwaren, over het openen van een webshop

Een deel van de medewerkers kende mij nog als baby, of kwajongen. Dat heeft in het begin zeker zo zijn uitdagingen met zich meegebracht.

Bram Blijdesteijn, hoofd van Blijdesteijn Mode

Van opvolgers tot spannende nieuwe stappen naar de digitale wereld en van klassieke ontwerpen naar families die al jaren klanten zijn, allemaal kwam het voorbij tijdens de interviews. Al deze interviews zijn te vinden in de interactieve kaart hieronder. Beweeg met uw muis over de kaart of klik verder naar de volgende slide.

Eerder dit jaar sprak FashionUnited ook met de zesde generatie van de familie Broekman van De Rode Winkel in Utrecht. Dit familiebedrijf wilde we niet buiten beschouwing laten en vindt u dan ook op de kaart.

Beeld: Van den Assem Schoenen

Aan het eind van dit jaar duiken we de archieven in en blikken we terug op het modenieuws van 2017. Bent u volledig op de hoogte van het nieuws van afgelopen jaar? Test uw nieuwskennis door FashionUnited's 12-delige quiz over het modenieuws van 2017 te maken.

Altijd al up-to-date willen zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u dan aan voor de FashionUnited nieuwsbrief! Voeg u toe aan een netwerk van ondernemers, CEO's, ontwerpers, inkopers en andere modeprofessionals die de FashionUnited nieuwsbrief al ontvangen.

Interview: Patty Delissen over haar rol als Store Manager bij Takko Fashion

Een carrière in de modebranche is een belangrijk onderwerp op FashionUnited. Met deze interviewserie willen we laten zien hoe veelzijdig de branche is en introduceren wij professionals uit de modebranche. Onlangs hebben wij gesproken met Patty Delissen van Takko Fashion die FashionUnited meer heeft verteld over haar rol als storemanager.

Jij bent storemanager bij Takko Fashion, hoe ziet een standaard werkdag er voor jou uit?

Mijn werkdag is nooit standaard, elke dag is wel weer anders. De ene dag pak je vracht uit, de andere dag hang je de winkel om, soms prijs je artikelen af of bouw je een actie op. Er zijn veel werkzaamheden die in de winkel erbij komen kijken.

Dit maakt het werken in de winkel ook niet saai er is altijd wel wat te doen!

Wat vind je het leukste aan je baan bij Takko Fashion?

Het leukste aan mijn baan vind ik als ik de hele winkel om kan gaan bouwen en alles uit sorteer. Lekker creatief in de winkel bezig zijn vind ik erg leuk. Ik vind het ook als storemanager zijnde heel erg leuk om personeel zo veel mogelijk te leren en te motiveren.

Hoe ziet je werkplek eruit?

Mijn werkplek ziet er orderlijk uit. Ik zorg dat het altijd netjes en opgeruimd is, dat is voor het personeel ook makkelijker werken omdat ze alles gelijk terug kunnen vinden en natuurlijk ook gewoon omdat ikzelf van orde en netheid houd.

Wat is noodzakelijk/belangrijk om storemanager te worden bij Takko Fashion?

Noodzakelijk om storemanager te zijn bij Takko is toch wel dat je goed en rustig met het personeel om kunt gaan (wat ik sowieso denk bij elke leidinggevende functie).

Dat je een commercieel denkvermogen hebt en ook creatief bent. Ook vind ik orde en netheid heel belangrijk!

Hoe ben je terechtgekomen in de modebranche?

Hoe ik terecht ben gekomen in de modebranche is eigenlijk best een lang verhaal.

Per toeval was ik bij de Takko in Heythuysen, waar mijn moeder de toenmalige storemanager aan de telefoon hoorde zeggen dat ze een weekendhulp zochten. Ik ben hier toen gelijk op ingesprongen en vervolgens mocht ik een proefdag komen draaien.

In eerste instantie ben ik het toen niet geworden omdat ik nog 15 was en geen kassa mocht draaien en de andere kandidaat mocht dat wel. Een maand later kreeg ik telefoon of ik alsnog wilde komen want de andere kandidaat was al gestopt. Zodoende ben ik begonnen op mijn 15e als weekendhulp.

Nadat ik mijn middelbare school had afgerond, ben ik de BBL opleiding verkoopspecialist gaan volgen bij Takko. Later toen ik klaar was met deze opleiding kwam er een nieuw filiaal in Blerick en daar werd ik gevraagd om storemanager te worden (toen 20 jaar).

Deze uitdaging heb ik natuurlijk aangenomen en momenteel manage ik zelfs een tweede filiaal in Venlo!

Als je niet als storemanager bij Takko Fashion zou werken, welk carrièrepad zou je dan kiezen?

Als ik niet werkzaam zou zijn als storemanager bij Takko zou ik graag in de sport willen werken (fitness). Daarentegen binnenhuisarchitect lijkt mij ook heel erg leuk.

Welke tips heb je voor mensen die graag willen werken bij Takko Fashion?

Wees spontaan, creatief, flexibel en heb hart voor de zaak. Als je dat niet hebt, ga je het niet leuk vinden. Er zijn talloze werkzaamheden die elke dag moeten gebeuren dus je moet wel beschikken over enthousiaste medewerkers om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.

Welk kledingstuk is de must-have voor iedere kledingkast?

De musthave voor de vrouw is wel eigenlijk alle soorten basics, dit kan je overal mee combineren dus niet te missen in je kledingkast.

Voor de man vind ik een nette blouse zeker een musthave.

Wat is absoluut een no-go binnen jullie organisatie?

Een echte no go is onverzorgd, asociaal en of arrogant en lui!

Hoe is het om bij Takko Fashion te werken?

Ik vind het prettig werken voor Takko. Er zijn uiteraard richtlijnen en regels, maar ik word ook heel vrij gelaten in dingen waardoor ik kan experimenteren en mijn creativiteit kan laten gaan, dit pakt gelukkig vaak goed uit.

Hoe is de samenwerking tussen jou en andere afdelingen binnen Takko Fashion?

De samenwerking tussen mij en de andere afdelingen is allemaal prima, als ik iets moet hebben of weten word ik hier altijd heel goed mee geholpen.

Waarom zou ik als werkzoekende bij Takko Fashion solliciteren?

Een goede reden om bij Takko te solliciteren zijn de talloze gevarieerde werkzaamheden waardoor je je nooit verveelt. Daarbij is Takko een bedrijf waar je veel kan leren. Het is niet standaard alleen maar kassa en klanten helpen, hier komt zoveel meer bij kijken.

Wat heeft Takko Fashion mij als werkzoekende extra te bieden?

Wij bij Takko bieden je een gezellige leuke werksfeer waarbij je jezelf verder kunt ontwikkelen en doorgroeien.

Dus ben jij een spontaan, creatief, flexibel en enthousiast iemand die graag de handen uit de mouwen steekt? Houd dan onze vacatures in de gaten en solliciteer!!

Wat is je favoriete kledingstuk?

Favoriete kledingstuk is eigenlijk heel simpel een spijkerbroek met een sweater!

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Takko.

Meer informatie over Takko als werkgever? Klik hier voor de vacatures.

Geïnteresseerd in werken als Store Manager? Bekijk Storemanager banen op FashionUnited.

Stap in de toekomst met de Fossil Q smartwatches

De grens tussen slimme en traditionele horloges vervaagt steeds meer. Voor de perfecte mix van draagbare technologie en stijl ben je bij Fossil aan het juiste adres. Vind de smartwatch die bij je past bij Horloge.nl, de grootste online horlogewinkel van Nederland. 

De tijd dat je moest kiezen tussen een smartwatch en een mooi horloge is voorbij. Fossil biedt een ruime keuze aan stijlvolle uurwerken met de functionaliteit van een smartwatch. De Fossil Q lijn bestaat uit touchscreen smartwatches en hybride smartwatches. De horloges zijn compatible met zowel Android als iOS en maken verbinding met je smartphone via de bijbehorende app. Of je ze nu zakelijk gebruikt, voor fitness of gewoon voor de fun – elk model heeft zijn specialiteit. Van de klassieke Founder tot de stoere Marshal, en van de vrouwelijke Wander tot de sportieve Control. Horloge.nl is officieel dealer van Fossil en heeft een uitgebreid aanbod dames- en herenmodellen.

Hightech voor om de pols

De Fossil Q smartwatches met touchscreen laten zien hoe modieus een slim horloge kan zijn. Kies je favoriete Instagram-foto om de wijzerplaat aan te passen aan je stemming of outfit. Ook de horlogeband kan eenvoudig worden verwisseld. Niet alleen de look, maar ook de functionaliteiten zijn te personaliseren: je bepaalt zelf welke notificaties je wilt ontvangen. Dankzij de trilfunctie en visuele weergave mis je geen enkele afspraak of oproep. E-mails en berichten lees je discreet zonder je telefoon te hoeven pakken. Muziek bedien je op afstand, ideaal voor onderweg. Bovendien telt het horloge je stappen, meet je slaap en houdt je calorieverbruik bij. Tijd voor een selfie? Met één druk op de knop aan de zijkant van de smartwatch maak je een foto met je telefoon. 

Beste van twee werelden

Liever een smartwatch met de look en feel van een klassiek horloge? Achter de analoge wijzerplaat van de Fossil Q hybride smartwatches gaat slimme technologie schuil. Zo word je met een lichte trilling op de hoogte gebracht van berichten en inkomende oproepen. Handig voor de globetrotters onder ons: waar je ook bent, het horloge geeft altijd automatisch de juiste datum en tijd weer. Een groot voordeel is dat de Fossil Q hybride smartwatches zijn voorzien van een batterij die tot een half jaar of zelfs een jaar meegaat. Over het opladen van het horloge hoef je je dus geen zorgen te maken. Afgelopen najaar lanceerde Fossil de kleinste hybride smartwatches tot nu toe: de Q Neely en Q Jacqueline, speciaal voor vrouwen.