(advertentie)
(advertentie)
Best of: Opinie artikelen 2017

Traditiegetrouw blikken we terug tegen het einde van het jaar. Een selectie, lezenswaardige opinie artikelen gepubliceerd in 2017.

Gaat haute couture haar oorspronkelijke rol herontdekken?

Best of: Opinie artikelen 2017

Januari - De haute couture heeft haar oorsprong in Parijs en heeft in de loop der tijd veel verschillende fases doorgemaakt.Lange tijd betekende haute couture de avant-garde, het breken met het systeem, permanente uitvinding - en dit alles in dienst van de klant. Het is haast overbodig erop te wijzen dat dit principe van innovatie is veranderd en zich van haute couture naar confectie heeft verplaatst.

Lees meer: FashionUnited / Herve de Winter

Beeld: Julien Fournié dr.

Kledingafval verbranden? Helaas is ‘afval niet nieuw in de modeindustrie’

Best of: Opinie artikelen 2017

Retailers als H&M en Bestseller, het moederbedrijf van Jack & Jones, Vero Moda en Vila, zetten een aantal marketingstrategieën in die consumenten aanmoedigen om ongewenste kleding te hergebruiken om zo duurzamer te zijn. Tegelijkertijd verbranden ze echter ook ongewenste, beschadigde en mogelijk schadelijke kleding achter gesloten deuren volgens nieuwe mediaberichten, waarmee ze een gemengde indruk geven.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Foto: William Farr, installatie artiest en beeldmaker.

Oproep tot verandering

Best of: Opinie artikelen 2017

Mode als branche staat zeer onder druk; of je nu naar de vakbeurzen gaat of naar Amsterdam Fashion Week het is allemaal in een “oud” denken en structuur. Ik vind daarin geen enkele visie terug hoe we met al dat moois de consument werkelijk kunnen raken en bereiken anders dan met een 20 minuten durende show of een klein exclusief rekje bij de Bijenkorf met een 10-tal items die door de prijsstelling alleen al niche wordt.

Lees meer: Ellen Haeser

Beeld: Studio Haeser website

Wat Donald Trump van LVMH's Bernard Arnault kan leren

Best of: Opinie artikelen 2017

De opvallende overeenkomsten tussen Trump en Arnault beginnen al bij het begin van hun beider carrières. Arnault studeerde af als ingenieur en ging daarna aan de slag binnen het bedrijf van zijn vader. Met Arnault aan boord verschoof de focus van het constructiebedrijf langzaamaan richting vastgoed, en dan met name vakantieaccommodaties. Uiteindelijk volgde Arnault zijn vader op als hoofd van het bedrijf. Ook Trump begon zijn carrière binnen het bedrijf van zijn vader, Fred, wiens bedrijf zich specialiseerde in het bouwen van goedkope huizen in Queens en Brooklyn.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Omslagfoto: Albin Lohr-Jones / DPA, foto Ivanka Trump: Brendan Smialowski / AFP

Een oproep voor meer vrouwelijke creatief directeuren

Best of: Opinie artikelen 2017

Zoals het er nu voorstaat, is het grootste deel van creatief directeuren van de meest toonaangevende luxe modehuizen mannelijk. Dat wil niet zeggen dat deze mannen niet getalenteerd zijn of het niet verdienen, in tegenstelling. Maar toch, zelfs in een industrie waar vrouwen verwacht worden aan de top, is het nog steeds geen gelijk speelveld.

Lees meer: FashionUnited / Kristopher Fraser

Beeld: Andrew H. Walker / Getty Images North America / AFP

Mode in de ban van slechte smaak?

Best of: Opinie artikelen 2017

Niet zo lang geleden betekende vulgariteit een soort lugubere en gulzige overdaad. Degene die ervan beschuldigd werden, hadden zichzelf omgetoverd tot zachtaardige blancmange in pasteltinten, met een huid van wezens op het punt van uitsterven en gouden juwelen, afgemaakt met Nouveau-Riche kapsels en plastische chirurgie. Deze look van Dior Couture uit Fall 2000 illustreert wellicht mijn punt.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Foto: Balenciaga.com, Ikea.com

Dress to impress - zo maak je een goede indruk in de mode industrie

Best of: Opinie artikelen 2017

‘Wat moet ik aan?’ Een veel voorkomende vraag die in de mode industrie extra gewicht krijgt vanwege het credo dress to impress dat geldt in de industrie. Voor een sollicitatie of een drukke dag op het kantoor: FashionUnited weet de no-go’s en hoe je wél een goede indruk maakt.

Lees meer: FashionUnited / Barbara Russ

Illustraties: Studio Iva (IGM: studio_iva)

Het probleem van New York Fashion Week

Best of: Opinie artikelen 2017

New York, zoals de Amerikaanse mode, heeft de commercie altijd omarmd. New York Fashion Week was nooit een platform voor doorwrocht ontwerp zoals de couture shows in Parijs, of voor erfgoed en ambachtelijkheid zoals te vinden in Milaan. Niet sinds Helmut Lang zijn collectiepresentatie in 1988 van Parijs verhuisde naar New York, is het aantal inkopers uit Europa zo klein geweest als nu. In feite gaat vrijwel niemand nog naar New York om een week lang modeshows te bekijken.

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

Foto credit: Calvin Klein SS18, source: Calvin Klein Facebook

Klaar met drama; Wanneer verdween het spektakel van de modeshow?

Best of: Opinie artikelen 2017

November 2017 - Tegenwoordig, dankzij Instagram, kan iedereen het gevoel hebben dat ze op de eerste rij bij een modeshow zitten naast Anna Wintour. Maar de meeste moderne catwalks lijken meer op een lopende band van merchandise; steriele presentaties, vaak niet te onderscheiden van de volgende. Niet zo lang geleden waren dingen heel anders: modeshows waren spektakels, happenings. De memorable, zelfs na decennia, blijven in het collectieve geheugen aanwezig: Alexander McQueen’s schaakbord catwalk van Lente ‘05, of het levensgrote hologram van Kate Moss die rond draaide in ruches terwijl de soundtrack van Schindlers List draaide de herfst daarna.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Collage: Vivienne Westwood SS '93 - Flickr: Vivienne Westwood (14) via Wikimedia Commons, John Galliano/Dior SS '03 - PIERRE VERDY / AFP

Homepage foto: Alexander McQueen SS ‘07 - PIERRE VERDY / AFP

Gashouder 2-dagen lang ‘forward fashion’ hoofdstad van Europa

2.500m2 aan vernieuwende, vooruitstrevende en verantwoordelijke mode & design onder één dak

Amsterdam, 18 december 2017 – Soul Salon bevestigt haar keuze voor de Amsterdamse Gashouder op het Westergasfabriek terrein voor de tweede versie van Nederlands meest vooruitstrevende modevakbeurs: op 21 en 22 januari verzamelen zo’n 2.000 professionals en retailers zich in deze voormalige gasfabriek voor de tweede editie van Soul Salon. De Gashouder is met haar pilaarloze binnenruimte en gietijzeren plafondconstructie, het meest karakteristieke gebouw van de Westergasfabriek en bekend van toonaangevende evenementen zoals Awakenings, Kingpins en DWDD University.

“De samenwerking met de Westergasfabriek is ons vorige editie erg goed bevallen”, aldus Cecile Scheele, initiatiefnemer van Soul Salon. “Het voormalige fabrieksterrein leent zich uitstekend voor een vooruitstrevende modevakbeurs zoals Soul Salon qua locatie, hallen, services en uitstraling. Doorslaggevend was zeker ook de ambitieuze duurzame agenda van de Westergasfabriek zelf, waar bijvoorbeeld stroom uit afval wordt opgewekt en alleen LED verlichting wordt gebruikt.”

Met de snelle groei van Soul Salon van 60 merken afgelopen juli naar zo’n 100 straks in januari, was de keuze voor de Gashouder, de grootste hal van de Westergasfabriek, snel gemaakt. “Op een prachtige oppervlakte van meer dan 2.500m2 worden de bezoekers – fashion professionals, buyers, retailers, media - straks volop geïnspireerd en geïnformeerd op het gebied van duurzame mode, design en toekomstige retail concepten. Door de mooie ronde vorm van de hal, krijgen straks al onze deelnemers volop aandacht: er zijn simpelweg geen ‘weggestopte hoekstands’ zoals je die geregeld hebt in conventionelere hallen.” Aldus Cécile.

Gezien de goede samenwerking, de groeiagenda van Soul Salon en de wederzijdse aandacht voor duurzaamheid zijn Soul Salon en de Westergasfabriek inmiddels een lange termijn samenwerking aangegaan voor meerdere edities in de toekomst.

Over Soul Salon

Deze internationale vakbeurs Soul Salon richt zich op toekomstige trends en biedt detailhandelaars inspiratie op alle vlakken van duurzame mode. Het evenement vindt twee keer per jaar plaats, in dezelfde week als de Modefabriek en de Amsterdam Fashion Week. Soul Salon wordt georganiseerd door “Powering Sustainable Fashion”, de marktleider in Nederland op het gebied van duurzame mode en initiatiefnemer van oa de Dutch Sustainable fashion Week, de Dutch Retail Selling Awards en InspiringStories.nl. Soul Salon vindt plaats op 21 en 22 januari in de iconische Gashouder hal van de Westergasfabriek in Amsterdam.

Best of: Achtergrondartikelen 2017 Een selectie van FashionUnited’s lezenswaarsdige achtergrondartikelen, gepubliceerd in 2017.

High End Mode x Streetwear: Dit is waarom het werkt

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Februari 2017 -De samenwerking tussen Louis Vuitton en het New Yorkse Supreme is een voorbeeld. Het Britse retail-onderzoeksbureau Edited riep streetwear uit tot nummer één trend van 2017, en dat roept dan weer de vraag op: waarom is de hele modewereld massaal gevallen voor hoodies, baggy jeans, logo’s en caps?

Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans

Foto: Louis Vuitton x Supreme AW17. © Catwalkpictures.com

Under Armour mist 'fashion credibility'

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Februari 2017 - Een merk is pas hip wanneer het door alle coole gasten wordt gedragen en in dit tijdperk van Instagram is het voor labels van onschatbare waarde om op de verlanglijst van jonge modeconsumenten met veel volgers te staan. Wanneer we de bezoekers van een gemiddelde fashion week als uitgangspunt nemen en we kijken naar hun voeten, dan zien we Adidas Stan Smith, All Stars of Nike Air Max, maar geen Under Armour.

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

Foto: Under Armour

De premium bril maakt een opmars in de mode

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Maart 2017 - De brillenmarkt is big business. En ook de mode-industrie weet dat. Volgens analisten is de optiekindustrie (dat wil zeggen monturen, contactlenzen en zonnebrillen, red.) goed voor 90 miljard dollar (85 miljard euro) in 2016, en zal dat 140 miljard dollar zijn tegen 2020. De grootste verschuiving,die de brillenmarkt in beweging bracht, kwam in 2014.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Foto: Gucci

De verborgen oplichterij in de modeindustrie onthuld

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Maart 2017 - 'Projecten' werden aanvankelijk geïntroduceerd als een mooie mogelijkheid voor sollicitanten om te laten zien dat ze het DNA van het bedrijf waar ze aan de slag willen gaan begrijpen - "dat je bij ons past", zou een recruiter zeggen. Helaas heeft het uitvoeren van projecten de laatste tijd een nare bijsmaak gekregen voor velen uit de industrie.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Wearable tech: huwelijk van mode en techniek steeds verfijnder

Best of: Achtergrondartikelen 2017

April 2017 - Wearable tech, draagbare techniek, is steeds vaker een onderdeel van het modebeeld. Smart watches sieren geregeld de arm, maar het aanbod wearable tech breidt verder uit, bijvoorbeeld met smart jackets In 2020 zou de markt voor draagbare technologie neerkomen op zo’n 34 miljard dollar (31 miljard euro) meldde Forbes. Waar staat de markt nu en hoe heeft het zich ontwikkeld?

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Foto: Google Levi’s jack.

Mode en politiek in de mix: een goed idee?

Best of: Achtergrondartikelen 2017

April 2017 - Over de vereniging van mode en politiek zijn de meningen in de industrie verdeeld. Terwijl sommige ontwerpers hun show en bekendheid graag inzetten om een politiek standpunt te maken, kiezen anderen ervoor hun politieke mening voor zich te houden.

Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans

Foto: Dior.

EXCLUSIEF: Case study: Hoe duurzaam is Primark?

Best of: Achtergrondartikelen 2017

April 2017 - Met haar focus op lage prijzen en een kwalitatief aanbod, samengevat in de slogan Amazing fashion, amazing prices, heeft Primark langzaamaan Europa veroverd en zijn nu ook de Verenigde Staten aan de beurt. Primark kan het hardnekkige vooroordeel dat fast fashion per definitie nooit duurzaam en dus onethisch is maar niet van zich afschudden. FashionUnited nam de duurzaamheid van Primark onder de loep.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Foto: Primark.

Waarom dragen modeontwerpers een uniform?

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Mei 2017 - Van Riccardo Tisci’s casual items en zuiver witte sneakers tot Tom Ford’s uitzonderlijke maatpak, van Thom Brown’s schooljongens knielengte shorts met een overhemd en stropdas, Michael Kors’ blazer over een shirt en jeans, Alexander Wang’s T-shirt en jeans in combinatie met zijn glanzende donkere lokken, ze hebben er allemaal een. Maar de focus van dit uniform : de enige acceptabele kleur lijkt zwart te zijn - of Armani’s neutrale marineblauw.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Foto: Karl Lagerfeld. Credit: Catwalkpictures

Hoe Athleisure het einde van de push-up beha inluidde

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Juni 2017 - De Britse Vogue verklaarde dat het decolleté ‘officieel’ uit de mode is, nu vrouwen van over de hele wereld de voorkeur lijken te geven aan een bescheidener en meer natuurlijke boezem in plaats van het plaatje van ronde, volle borsten dat de afgelopen jaren de norm leek te zijn. En om die natuurlijke look te bereiken kiezen vrouwen massaal voor comfortabele, functionele beha’s - denk aan sportbeha’s, bralettes en triangel beha’s.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Foto: Victoria’s Secret.

Hoe de mannentas floreert als modeaccessoire

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Juli 2017 - Terwijl vrouwen al geruime tijd van de luxe en glamour van handtassen kunnen genieten, werd de keus voor mannen beperkt tot aktetassen en messenger bags (een tas die over één schouder gedragen wordt, red.). Een paar jaar geleden besloten luxe modebedrijven hun aanbod van lederen goederen uit te breiden en dat bekenede een keerpunt: de man bag werd geboren.

Lees meer: FashionUnited / Kristopher Fraser

Foto: “LOUIS VUITTON Men Collection Spring-Summer 2018/2019 © Louis Vuitton.

Metamorfose in de mode: 7 veranderingen die alles verstoren

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Augustus 2017 - De tijd van het verkennen van nieuwe paradigma’s in de mode ligt voor ons. En alle pijlen richten zich weg van anachronistische machines en het elitisme van oud, maar richten zich naar een meer democratische, open omgeving. Hier zijn zeven belangrijke veranderingen die in de pijplijn liggen, of al gaande zijn:

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Beeld: Catwalkpictures.com.

Modelabels kiezen voor Brussel

Best of: Achtergrondartikelen 2017

September 2017 - Niet alleen Belgische maar ook internationale labels zijn uit op een plekje in de hoofdstad, en krijgen daarbij aanmoediging vanuit de stad zelf. “De meeste merken willen in Antwerpen zitten omwille van de positieve bijklank die de stad internationaal heeft op gebied van mode, onder meer door de aanwezigheid van de modeacademie”, reageert Tom Tack, Brusselaar en medeoprichter van het Brusselse PR-bureau Pure, “Maar Brussel heeft met 1,1 miljoen inwoners een grote afzetmarkt.”

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

Beeld: Pexels.

Denim tot de dood: het verhaal van de Japanse liefde voor de spijkerbroek

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Oktober 2017 - Japan staat al sinds jaar en dag bekend voor haar voortrekkersrol op het gebied van mode. De diepgewortelde waardering binnen de Japanse cultuur voor detail en kwaliteit uit zich ook in de manier waarop naar kleding wordt gekeken. Geen wonder dus dat de beste kwaliteit denim afkomstig is uit het Land van de Rijzende Zon. Maar waarom?

Lees meer: FashionUnited / Arjan Ranjbar

Foto: Pexels

Zal H&M de belofte om leefbaar loon te betalen in 2018 nakomen?

Best of: Achtergrondartikelen 2017

December 2017 - Het is iets meer dan vier jaar geleden sinds H&M aankondigde en beloofde al hun textielwerkers in hun productieketen een ‘eerlijk, leefbaar loon’ te betalen tegen 2018 - maar zal het bedrijf dit doel behalen?

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Foto: H&M

Leeftijd op de catwalk: Het overschrijden van de laatste grens

Best of: Achtergrondartikelen 2017

Oktober 2017 - Het was de ‘Summer of Celine’ - Dion, niet die van Phoebe Philo. Velen blijven baden in de afterglow van de stilistische bezetting van de 49-jarige zangeres op Instagram. Van top tot teen gekleed in Parijs’ meest extravagante look, toonde de diva haar eminentie en werden we onderworpen aan haar koninkrijk. Momenteel, nu de bladeren van kleur veranderen, komen de lush herfstkleuren en versierde texturen in de winkels, gedragen met een lach door Dries van Noten’s modellen van in de 50. De bel luidt niet alleen voor een nieuw seizoen, maar voor een nieuwe leeftijd.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Homepagefoto: Louis Vuitton x Supreme AW17. © Catwalkpictures.com

H&M lanceert nieuw merk voor millenials: /Nyden

H&M voegt een nieuw merk aan haar portfolio toe: /Nyden. /Nyden zal zich vooral richten op millenials, en bestaat uit de Zweedse woorden ‘ny’ en ‘den’, wat zoiets betekent als ‘nieuw’ en ‘het’. De creatief directeur van het merk, Oscar Olsson, laat in een interview met The Cut weten dat /Nyden begin 2018 het levenslicht ziet.

De collecties zullen enkel online of in speciaal ingerichte pop-up stores verkrijgbaar zijn. In tegenstelling tot moederbedrijf H&M zal /Nyden zich minder focussen op trendgerichte fast-fashionitems en zich in de markt zetten als ‘affordable luxury’. /Nyden wordt het negende merk binnen de H&M-familie. De lancering komt een paar maanden na H&M’s laatste toevoeging aan het portfolio, Arket. /Nyden zal zich qua prijs differentiëren van de gangbare H&M-collecties met gelimiteerde oplages en hogere prijzen.

Voor de collecties wordt samengewerkt met influencers, ‘stamleiders’ zoals Olsson ze noemt, om vanuit hun eigen inspiratie tot een product te komen. De eerste influencers waar /Nyden een samenwerking mee start zijn tattoo-artiest Doctor Woo en de Zweedse actrice Noomi Rapace.

Oscar Olsson is sinds 2013 in dienst bij H&M, waar hij zich vooral bezighield met de internationale expansie van het bedrijf en het analyseren van data voor nieuwe locaties.

A post shared by /Nyden (@wearenyden) on

Beeld: H&M

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018IN BEELD

Het nieuwe modeseizoen staat voor de deur. En dat betekent ook nieuwe modekleuren. Het Pantone Color Institute heeft een shortlist modekleuren opgesteld, gebaseerd op het kleurgebruik in collecties gepresenteerd tijdens Londen Fashion Week en New York Fashion Week. Volgens het instituut zijn de trendkleuren fun en speels en wordt vaker gekozen voor atypische lentetinten en originele combinaties. FashionUnited blikt terug op de modeweken en presenteert illustrerende catwalklooks. Tien trendkleuren in beeld: van Prince-paars tot knallend limegeel.

Eerst ziet u de kleurkaarten in volgorde Londen Fashion Week, daarna New York Fashion Week. Scroll verder naar beneden voor de catwalklooks

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

16-4132 Little Boy Blue

‘De verwachting van een helder blauwe hemel’, luidt de omschrijving van Pantone. “Little Boy Blue niet langer alleen voor kleine jongens,” aldus het kleureninstituut. Deze azuurblauwe tint spotten we in de collecties van onder andere Carven en Chanel. Little Boy Blue werd door Celine en Roksanda gebruikt in herfst/winter 2017 outfits. Ook Balenciaga voerde een leren jas met jaren 80 schouderpartij uit in de kleurtint, die op de model werd gestyled met Balenciaga's oranje broek-laarzen en een oversized shopper.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Carven en Chanel

13-0646 Meadowlark

Pantone heeft twee geeltinten uitgekozen als trendkleur voor lente/zomer 2018. De kleur Meadowlark is levendig en springt in het oog. Terug te zien bij Tibi en Balenciaga. Laatstgenoemde voerde niet alleen kledingstukken, maar ook de veelbesproken Crocs met plateauzool uit in de geeltint. ‘Klassiek’ geel werd ook gebruikt bij de collecties van Ports 1961, Chalayan, Paul Costelloe en Phillip Lim. Jil Sander en Versace gebruikten Meadowlark-geel ook al in hun najaarscollecties 2017/18. Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Tibi en Balenciaga.

14-3207 Pink Lavender

Een zachte, romantische violet roze. Dries van Noten voert een klassieke trenchcoat uit in de kleurtint. Ook Versace koos voor de kleur. Valentino presenteerde in zijn herfst/winter 2017/18 collectie roze mantels en een hooggesloten avondjurk.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Dries van Noten en Versace

17-1563 Cherry Tomato

“Een stormachtig oranjerood die warmte en energie uitstraalt,” aldus Pantone. Victoria Beckham, Antonio Berardi, Christopher Kane en Paul Costelloe presenteerden de statement kleur Cherry Tomato in een jurk. In de honderdste show van Dries van Noten, waarbij hij zijn najaarscollectie 2017 onthulde, kwam een oversized pak in de kleur oranjerood terug op de catwalk. Ook Jil Sander en Max Mara waagden zich aan rode statement ensembles.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Victoria Beckham, Antonio Berardi, Christopher Kane en Paul Costelloe.

15-1520 Blooming Dahlia

Een perzikachtige tint die volgens Pantone ingetogen aantrekkingskracht heeft. Te zien in lente/zomer 2018 looks van Acne Studios en Fendi. In de herfst/winter 2017 collecties werd Blooming Dahlia voor outerwear gebruikt door Louis Vuitton en Miu Miu. Nina Ricci gebruikte de kleur van top tot teen in gelaagde looks.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Acne Studios en Fendi.

18-3838 Ultra Violet

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Ultra Violet is door Pantone uitgeroepen tot kleur van het jaar 2018. “Een dramatische, uitdagende en bedachtzame kleur die originaliteit en vindingrijkheid symboliseert.” Het instituut voegt hieraan toe dat "paarstinten al lang symbool staan voor tegencultuur en non-conformisme." Pantone noemt popiconen Prince, David Bowie en Jimi Hendrix als voorbeelden van deze trend. Chloe, Andrew gn, Gucci, Mulberry en Calvin Klein, Acne Studios en Ellery gebruikten Ultra Violet voor herfst/winter 2017 creaties.

Fotocollage: FashionUnited. Credit foto’s: Gucci S/S2018: Courtesy of Gucci, by Dan Lecca / Marni A/W 2018: Catwalkpictures.

13-0550 Lime Punch

Lime Punch knalt van de kleurkaart af. Deze citrusgeel is niet alleen het de opvallendste van de twee geeltinten, maar van alle trendkleuren de meest uitgesproken. Lime Punch werd onder andere door Anya Hindmarch, Pringle of Scotland en Tom Ford gebruikt. De twee eerste gebruikten de kleur voor sportwear-geïnspireerde mode, Ford in een avondjurk.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Anya Hindmarch, Pringle of Scotland en Tom Ford.

18-1325 Spiced Apple & Chili Oil

Twee bruine kleuren. Spiced Apple is bruin met een rode ondertoon, Chili Oil laat zich beter omschrijven als een aardetint. Spice Apple zagen we bij Acne Studios,Olivier Theyskens en Roland Mouret. Givenchy voerde een leren jurk uit in Chili Oil.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto’s: Acne Studios, Givenchy en Olivier Theyskens.

16-5533 Arcadia

“Een hang naar retro, maar toch modern,” stelt Pantone. Arcadia is een coole, cleane groentint met blauwe ondertoon. Terug te zien in onder meer de lente/zomer 2018 collectie van Acne Studios.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto: Acne Studios

12-2103 Almost Mauve

Een lichte kleurtint met een vleugje rozepaars. Een illustrerende outfit van Tom Ford.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto: Tom Ford

18-4043 Palace Blue

“Een kleur die bruist van energie,” aldus Pantone. Een blauwtint die doet denken aan kobalt. De statement kleur werd ingezet door Fyodor Golan, Emilia Wickstead en Elie Saab.

Gespot op de catwalk: de modekleuren voor lente/zomer 2018

Foto: Emilia Wickstead.

Kleurenkaarten modekleuren voor lente/zomer 2018, © Pantone.

Catwalkbeelden lente/zomer 2018 collecties © Catwalkpictures.com.

Sjaalmerk POM Amsterdam lanceert kledingcollectie

Het luxe sjaalmerk POM Amsterdam debuteert volgende maand met een kledinglijn. Het merk van de zussen Liesbeth en Violet Lotgering lanceert de eerste modecollectie voor het FW18/19 seizoen tijdens de beurzen De Modefabriek in Amsterdam en Premium in Berlijn.

Zowel de kledingstukken als de accessoires en sjaals voor het FW18/19 seizoen zijn “vrolijk, kleurrijk, ‘fun’ en hebben bijzondere details”, laat het bedrijf weten in een persbericht. “Een complete collectie voor de moderne vrouw, voor elk moment en iedere gelegenheid.” De prints die het in 2011 opgerichte label graag gebruikt voor haar sjaals, komen ook terug in de kledingstukken.

Sjaalmerk POM Amsterdam lanceert kledingcollectie

“Wij zijn ongelofelijk trots om onze eerste kledinglijn te lanceren,” zeggen de zussen Lotgering. “Onze missie om iedere vrouw goed in haar vel te laten zitten, met vrolijke, no-nonsense, kwalitatieve kleding en sjaals. Onze producten bevatten altijd een beetje fun, veel kleur en vooral veel unieke prints,” aldus de oprichtsters.

De zussen Lotgering richtten POM Amsterdam in 2011 op als sjaalmerk en maakten daarbij ook kussens en jacks. Het merk heeft ‘kwaliteit voor een betaalbare prijs’ naar eigen zeggen hoog in het vaandel staan. De producten van POM Amsterdam worden verkocht in ruim 750 multibrandwinkels wereldwijd en via een eigen webwinkel.

Beeld: POM Amsterdam

Zo’n 65 Nederlandse bedrijven zetten zich samen met vakbonden, maatschappelijke organisaties en de overheid in om de internationale keten te verduurzamen. Dat zijn tien bedrijven meer, dan bij het tekenen van de Convenant Duurzame Kleding en Textiel, anderhalf jaar geleden, zo is te lezen in de eerste jaarreportage van het convenant. Volgens de Sociaal-Economische Raad (SER), die het convenant faciliteert, heeft 36 procent van de Nederlandse kledingsector zich bij het convenant aangesloten.

"Een van de resultaten van het afgelopen jaar is een productielocatie lijst die inzichtelijk maakt waar bedrijven hun producten vandaan halen," zo stelt Pierre Hupperts, voorzitter Convenant Duurzame Kleding en Textiel, in het verslag. "Ook is er een duurzame materialengids verschenen. Er zijn trainingen georganiseerd, oplossingen besproken en vele gesprekken gevoerd tussen de convenantpartners en met vakbondsleiders uit productielanden. Bovendien hebben alle bedrijven een plan van aanpak gemaakt voor de risico’s die zij in hun keten hebben geïdentificeerd. Verschillende bedrijven hebben op basis daarvan al acties ondernomen," aldus Huppers.

Textielconvenant: 65 aangesloten Nederlandse bedrijven, zes misstanden gemeld

Voor de bestrijding van misstanden in de wereldwijde kledingindustrie zijn bij het Nederlandse Convenant Duurzame Kleding en Textiel het afgelopen jaar zes zaken gemeld. Volgens NOS is een geval in Myanmar inmiddels opgelost en wordt aan andere zaken in onder meer Turkije en Indonesië nog gewerkt.

Hoewel Hupperts zich in het rapport tevreden uitlaat over de eerste resultaten, stelt de voorzitter dat er nog genoeg te doen is. "We beseffen dat de behaalde resultaten mooi zijn, maar meer tijd en meer samenwerking is nodig om de wereldwijde textielsector te veranderen. In Nederland en internationaal. Daar willen we met dit convenant aan bijdragen," aldus Hupperts.

De non-profit organisatie Schone Kleren Campagne reageert aarzelend op de eerste resultaten van het convenant.

Textielconvenant: tot nu toe zes misstanden gemeld

Begin juli, iets meer dan een jaar na het sluiten van het convenant, waren ruim 3100 productielocaties van Nederlandse winkelketens als Zeeman, de Bijenkorf en We Fashion in kaart gebracht . Door de lijst kan de Sociaal-Economische Raad (SER), die het convenant ondersteunt, bij klachten over de omstandigheden in deze textielfabrieken, precies achterhalen welke retailers er zaken doen en deze erop aanspreken.

Totaal zijn de productielocaties van 64 bedrijven, verspreid over Europa, Afrika en Azië in kaart gebracht. Ze produceren 80 merken, die samen een omzet van 4 miljard euro realiseren. Uit de lijst blijkt dat veel Nederlandse textielketens kleding laten maken in fabrieken in China, Turkije, India en Bangladesh.

Hoewel de lijst openbaar is, is niet inzichtelijk welke fabriek precies aan welke retailer levert, volgens SER wegens concurrentiegevoelige informatie. “Je wil niet dat je concurrent erachter komt dat je ergens een fantastische fabriek hebt ontdekt", legt Hupperts uit aan NOS.

In een reactie op de jaarrapportage roept Schone Kleren Campagne merken op hun productielocaties openbaar maken, zodat ook consumenten zien waar de kleding precies vandaan komt.

Ook moeten kledingmerken volgens Schone Kleren Campagne meer doen. “Zij moeten weten wat er speelt in de fabrieken en een plan hebben om misstanden op te lossen. Dat zien we in de jaarrapportages niet terug; maar 18 procent van de bedrijven heeft een plan om dit soort zaken aan te pakken," aldus de non-profit organisatie.

Volgens het SER hebben van 68 van de 65 bedrijven die hun handtekening onder het convenant hebben gezet, een plan van aanpak ingediend.

Over het Textielconvenant

Het convenant is een brede coalitie van bedrijven en andere organisaties. Samen zijn zij aan de slag om de keten te verduurzamen en misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade te voorkomen. In juli 2016 is dat vastgelegd in het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. De aanleiding voor het convenant is de ramp in fabriek Rana Plaza in Bangladesh in 2013, waarbij 1134 mensen om het leven kwamen. Retailers als Zeeman, De Bijenkorf, Varova Fashion, America Today, Coolcat en Wehkamp zijn aangesloten bij het convenant. .

De Nederlandse textielmarkt omvat slechts 1 procent van de wereldmarkt.

Vivienne Westwood geeft geen gezamenlijke catwalkshow tijdens de aankomende editie van Londen Fashion Week. De Britse ontwerpster verzorgt in plaats daarvan een ‘digitale show’, waarbij foto’s en bewegend beeld direct aan het publiek worden getoond. Dat laat het merk weten middels een statement, in handen van WWD.

In plaats van een catwalkshow wordt een mail verstuurd naar pers en inkopers, met daarin afbeeldingen en filmmateriaal. “We kijken uit naar het moment dat we onze nieuwe wintercollectie kunnen showen. In plaats van op een catwalk presenteren we de collectie middels foto en film, zodat iedereen het goed kan bekijken en net zo verliefd kan worden als wij,” aldus Westwood volgens WWD in het statement.

Het is overigens niet de eerste ontwerper die de modeweek dit jaar op een andere manier invult. Eerder maakte de eveneens Britse ontwerper J.W. Anderson bekend dat hij zijn mannen-en vrouwenshow combineert. Hij presenteert zijn nieuwe collectie tijdens de modeweek voor vrouwen in Londen, in februari. Onder meer Balenciaga en Salvatore Ferragamo lieten al weten hun collecties gezamenlijk te presenteren.

Trendstop SS19 Dames Accessoiretrends

Het accessoireteam van Trendstop introduceert de nieuwste inspiraties en belangrijke thema’s die van invloed zullen zijn op de dames accessoiremarkt in voorjaar/zomer 2019 en de daaropvolgende seizoenen. Onze deskundige analyse voegt de laatste catwalkcollecties, mondiale beursevenementen en de essentiële looks van de first-adopters in de categorieën tassen, hoeden en sieraden, samen. Onze samengestelde accessoirerapporten en uitgebreide catwalk-, beurs en streetstylebeelden beoordelen de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, en vormen daarmee de best mogelijke basis voor uw beslissingen.

Deze week krijgen lezers van FashionUnited een exclusief kijkje naar drie belangrijke accessoire items voor het SS19 seizoen. Randafwerkingen en details worden verheven door het gebruik van overdreven fashion-forward franjes in de Excessive Fringe Bag, terwijl in de Statement Sun Hat, het zomerse basisstuk in extreem grote uitvoeringen wordt uitgebracht. Bij Beaten Metal Forms wordt de langlopende utilitaire trend meer verfijnd in de categorie sieraden in SS19, terwijl industriële stukken verzacht worden door handarbeidtechnieken en subtiele glans.

Tassen - de Excessive Fringe Bag

Trendstop SS19 Dames Accessoiretrends

Tassilhouetten worden verheven tot statement status met een nadruk op trendy details. Franjes worden extreem, met langere lengtes of dicht op elkaar uitgevoerde, ultrafijne draden die de naden van tassen of het hele oppervlak versieren voor een bedekt effect, terwijl primaire tinten een beetje kleur toevoegen aan met laser gesneden leer.

Hoeden - de Statement Sun Hat

Trendstop SS19 Dames Accessoiretrends

De klassieke strooien zonnehoed wordt voor SS19 verheven met extragrote verhoudingen en extreem wijde randen. Ondiepe, gestructureerde bollen versterken de overdreven, slappe randen die om het hoofd buigen en plooien. Strakke, dichte weefsels en afgewerkte randen verlenen een formele uitstraling in tegenstelling tot de voorheen nonchalante look van zomerhoeden.

Sieraden - Beaten Metal Forms

Trendstop SS19 Dames Accessoiretrends

Handarbeidtechnieken krijgen een modernistische draai met grote gehamerde metalen stukken in hedendaagse vorm. Folie-achtige vouwen en ruw gesneden randen introduceren een industrieel tintje aan gedempte zilver- en goudtinten met een zacht geborstelde afwerking.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot het SS18 Key Accessories Directions rapport van Trendstop, met alle essentiële accessoirelooks uit de meest toonaangevende catwalkcollecties. Klik op de banner voor uw gratis rapport.

Trendstop SS19 Dames Accessoiretrends

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop, van links naar rechts: Balenciaga Spring Summer 2018, London Street Style, Calvin Klein Spring Summer 2018, Missoni Spring Summer 2018, Valigi Spring Summer 2018, Jacquemus Spring Summer 2018, Celine Spring Summer 2018, Borg Spring Summer 2018, Paris Street Style.

De LVMH-prijs voor jonge ontwerpers, welke in 2014 werd geïntroduceerd door het luxe modehuis, heeft de inschrijvingen voor deze jaargang geopend. Alle ontwerpers onder de veertig jaar die minstens twee mannen, vrouwen-of unisexcolleties hebben geproduceerd kunnen zich aanmelden.

Ook in haar vijfde jaargang zal de LVMH-prijs dienen als springplank voor jong ontwerptalent, daar waar de winnaar 300.000 euro ontvangt, tezamen met een mentorprogramma van een jaar. In dat jaar wordt de winnaar intensief begeleid door een team van LVMH, met als doel het verder ontwikkelen van het merk van de winnende ontwerper.

De prijs wordt ook uitgereikt aan drie pas afgestudeerde ontwerpers van modescholen, die de kans krijgen om een jaar lang ervaring op te doen bij één van de merken van LVMH, alsmede een geldbedrag van 10.000 euro.

De editie voor 2017 ontving meer dan 1250 aanmeldingen, afkomstig uit negentig landen. Uit de aanmeldingen zijn 21 halve-finalisten geselecteerd, die een uitnodiging kregen voor de Parijse modeweek. Daar werden zij beoordeeld door een jury van inkopers, schrijvers, experts en andere modeprofessionals, tot er nog tien finalisten over waren.

De LVMH 2017 ging naar naar de Franse ontwerpster Marine Serre, terwijl Kozaburo Akasake uit Japan de Special Prize ontving. Winnaars van vorige edities waren Grace Wales Bonner, Marques’Almeida en Thomas Tait.

Inschrijvingen voor de LVMH-prijs van 2018 sluiten op 4 februari 2018.