(advertentie)
(advertentie)
Michael Kors stopt met verkoop van bont

Michael Kors heeft besloten bont in de ban te doen. In navolging van vele (inter)nationale kledingmerken stopt het modehuis vanaf eind 2018 met de verwerking van bont in haar producten. Dat hebben de Fur Free Alliance en dierenbeschermingsorganisatie Bont voor Dieren bekendgemaakt middels een persbericht.

“Ik ben er trots op aan te kunnen kondigen dat ons bedrijf toegezegd heeft te stoppen met het gebruik van bont in de collecties van Michael Kors en Jimmy Choo,” zegt John D. Idol, voorzitter en CEO van Michael Kors, in het persbericht. “Dankzij technologische vooruitgang in het productieproces hebben we nu de mogelijkheid om een luxe-uitstraling te creëren met behulp van imitatiebont” zegt ontwerper Michael Kors. “Tijdens onze modeshow in februari zullen we het resultaat van deze nieuwe technieken presenteren.”

Fur Free Alliance is een samenwerkingsverband van tientallen dieren-en milieuorganisaties, die wereldwijd pleiten voor het volledig uitbannen van bontgebruik. Door middel van het Fur Free Retailer-programma wordt aan de consument een nauwkeurig beeld gegeven van het bont-beleid van een retailer. Onder andere Ralph Lauren, Gucci, Armani en Stella McCartney sloten zich in het verleden al aan bij de Fur Free Alliance.

Beeld: Michael Kors website

In de laatste twee weken van december publiceert FashionUnited traditiegetrouw eindejaarsartikelen, waarin we terugblikken op het nieuws van afgelopen jaar.

Welk modenieuws is u het meest bijgebleven? Of mag volgens u absoluut niet ontbreken in een jaaroverzicht? FashionUnited is benieuwd naar uw mening. Breng uw stem in onderstaande poll.

Dit wordt het modenieuws van week 51

Wat er deze week in ieder geval gaat gebeuren? FashionUnited blikt vooruit op het modenieuws van week 51. Hieronder volgen de hoofdpunten uit de redactie agenda in de periode van 18 tot en met 24 december.

Eindejaarsartikelen

Het einde van 2017 komt in zicht. FashionUnited brengt traditiegetrouw eindejaarslijstjes en overzichtsartikelen in de laatste twee weken. Breng hieronder je stem uit op hét modenieuws van 2017 dat volgens jou niet mag ontbreken.

Interview met Robert Sangers over e-stores of the future

De ontwikkelingen in de e-commerce volgen elkaar steeds sneller op. Al tijden is 'big data' waar het omdraait, maar wat kun je er precies mee? FashionUnited sprak met expert Robert Sangers over de e-stores van de toekomst, personalisatie van webshops en het lezen van emoties als volgende stap in de e-commerce.

Dit wordt het modenieuws van week 51

Nike Q2

Nike rapporteerde in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar een vlakke omzet. De omzet kwam uit 9,07 miljard dollar (7,8 miljard euro), ten opzichte van 9,06 miljard euro (7,72 miljard euro) in dezelfde periode vorig jaar. Deze week worden de cijfers van het tweede kwartaal bekendgemaakt.

La Dress opent tweede Amsterdamse winkel in de Cornelis Schuytstraat

La Dress heeft vrijdag 15 december een brandstore geopend in Utrecht. Donderdag 21 december opent La Dress ook nog een tweede vestiging in Oud-Zuid aan de Cornelis Schuytstraat, op nummer 39. "Ik vind het zo fijn om in de Cornelis Schuytstraat te zijn. Ik ga er nog steeds graag naar de bakker en koop er mijn bloemen en boeken. Een droom komt uit nu wij in deze heerlijke buurt, in een prachtig pand, een Brand Boutique openen," laat oprichter en CEO Simone van Trojen weten in een persbericht.

Trendstop

Trendstop brengt een trendananalyse- en prognose voor FashionUnited over de belangrijkste trends voor SS19 Accessories voor vrouwen. Lees het woensdag.

Sluiting Colette

Colette opende in maart 1997 haar deuren aan de Rue du Faubourg Saint-Honoré in Parijs. Als eerste conceptstore in de Franse stad groeide Colette uit tot een bezienswaardigheid en een echt begrip. Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het tijdperk. Colette sluit namelijk donderdag voorgoed de deuren van de winkel.

Bekijk hieronder nog eens de belangrijke momenten uit het 20-jarige bestaan van Colette. Klik op de pijlen of op een specifiek moment in de grijze tijdsbalk.

WE Fashion ‘Better Together’

WE Fashion staat voor inclusiviteit en echt contact. Voor ‘fashion that let’s you tune in and connect with others’. De belofte van het merk, ‘Better Together’ komt deze Kerst wel op een hele bijzondere manier tot leven. In een trui. Een kersttrui waar je met z’n tweeën in kunt. ‘Better Together’ wordt het niet. Een boodschap die in het huidige tijdsgewricht waar juist de verschillen tussen mensen benadrukt worden en er vooral via social media gecommuniceerd wordt, voor een beetje warmte kan zorgen.

WE Fashion ‘Better Together’

In een letterlijk en figuurlijk kleurrijke film, die van week 48 t/m week 52 in Nederland, België en Zwitserland op TV* te zien zal zijn, toont WE Fashion verschillende personen samen in de trui. Een rode voor volwassenen en een blauwe voor kids. Wie er tijdens de kerst warmpjes bij wil zitten kan de Better Together kersttrui shoppen op wefashion.com. De verkoopprijs van de Better Together kersttrui voor men & women is € 49,99 en voor kids kost de trui € 34,99. Because ‘life’s just better in a sweater together’. De trui is onderdeel van de nieuwste party collectie.

WE Fashion ‘Better Together’WE Fashion ‘Better Together’
Kindermodeweek Mini Mode gelanceerd tijdens Londen Fashion Week

Londen krijgt zijn eigen Fashion Week voor kindermode: ‘Mini Mode’. De eerste show vindt plaats op 16 februari 2018, tijdens de eerstvolgende editie van de Londen Fashion Week.

De Britse ontwerpster Amanda Rabor, het brein achter kinderlabel Issosy Children, is de initiatiefneemster voor het event. Het idee is om met ontwerpers, influencers en experts een nieuw platform voor de presentatie van kindermode te ontwikkelen. Tijdens ‘Mini Mode’ zullen zowel opkomende als gevestigde namen uit de industrie de ruimte krijgen om hun collecties te showen.

“London Fashion Week heeft een iconische status,” aldus oprichtster Amanda Rabor in een persverklaring. “Al decennia lang kennen mensen van over de hele wereld het evenement, en is het een springplank geweest voor de carrière van veel creatieve talenten. Een groot aantal Britse kindermerken hebben de weg vrijgemaakt voor grote successen in deze snel groeiende industrie. Met dat in ons achterhoofd vonden we het tijd om een platform te creëren voor kindermode tijdens de London Fashion Week.”

Tijdens het evenement is er zowel een show voor de consument als één voor de industrie. De show vindt plaats in het Hellenic Centre in de wijk Marylebone. Een schema met deelnemende merken moet nog bekend worden.

Beeld: Mini Mode
Kijken: Foute kersttruien

In de collecties van winkelketens vinden we al jaren foute kersttruien terug. Online stijlgids Dresscode doet ieder jaar onderzoek naar de populariteit van de kersttrui, en wat blijkt: ruim één op de vijf Nederlanders is de trotse eigenaar van zo’n fout exemplaar. Daarbij geeft 6,5 procent aan wel een kersttrui te bezitten, maar deze niet fout te vinden. Bijna twintig procent van de ondervraagden heeft nog geen foute kersttrui, maar is wel van plan om er dit jaar één aan te schaffen. 15 december is uitgeroepen tot Foute Kersttruiendag. Daarom zette FashionUnited er een aantal op een rijtje ter inspiratie.

Aldi

Kijken: Foute kersttruien

Dit jaar kan ook de trouwe viervoeter van het gezin in een foute trui aan het Kerstdiner verschijnen. Supermarktketen Aldi biedt de matchende truien aan in haar winkels in Groot-Brittannië en in de webshop.

Prijs: 4,95 euro voor de variant voor honden, 9 euro voor de variant voor volwassenen.

Beeld: Aldi website

Vans x Peanuts

Kijken: Foute kersttruien

Prijs: 70 euro

Beeld: Vans

UglyXMas.nl Kijken: Foute kersttruien

Prijs: 64,95

Beeld: UglyXmas.nl

Primark

Kijken: Foute kersttruien

Prijs: 18 euro

Beeld: Primark

H&M

Kijken: Foute kersttruien

Prijs: 13,99 euro

Beeld: H&M

Tipsy Elves

Kijken: Foute kersttruien

Prijs: 33 euro

Beeld: Tipsy Elves

GetOnFleek.com

Kijken: Foute kersttruien

Prijs: 41,50 euro

Beeld: GetOnFleek.com

Voor iedereen die liever voor glitters gaat deze kerst: de nieuwe Heidi Klum x Lidl-collectie ligt inmiddels in de winkels van de Duitse supermarktketen.

Beeld: Aldi, Vans, UglyXMas, Primark, H&M, Tipsy Elves, GetOnFleek

Color Solutions International onthult de kleurtrends van 2018

Color Solutions International (CSI), onderdeel van de Dystar Groep en leverancier van kleurstandaarden voor de creatieve industrie, heeft de kleurtrends voor 2018 bekendgemaakt. Zachte paars-tinten staan dit jaar zij aan zij met klassieke blauwe tonen.

Klassiek blauw blijft het in 2018 goed doen, met een verschuiving naar kobaltblauw en indigo. Paarstinten worden volgens Color Solutions International ‘steeds verfijnder’, zoals terug te zien in lila en lichtpaars. Ook gedempte kleuren en koperkleurig oranje, wat volgens het rapport een ‘moderne twist geeft aan dieprood,’ wordt één van de kleuren van het komende jaar.

Lichte neutrale kleuren zijn populair het komende jaar en vormen een solide basis voor het palet. Groene kleuren worden steeds complexer en ‘de invloed van de natuur zal een vernieuwde interesse genereren voor smaragd-en dennengroen met tonen van azuurgroen die overgaan in goudgeel.'

Heather Sandwall, directrice van Color Solutions International, licht de selectie van het instituut toe in een persbericht. “Er zit een verfijnd evenwicht in deze kleurselectie. Ze zijn geïnspireerd op het leven in de stad en de natuur, en zorgen voor een prominente rol voor onze omgeving en ons milieu in onze mindset en levensstijl.”

Color Solutions International verzorgt ieder jaar de kleurpaletten van meer dan honderd merken en retailers, waarbij het gebruik maakt van haar eigen Color Wall, kleurenbibliotheek of haar selectie aan gepersonaliseerde kleuren op basis van 10.000 kleuren. Het beheer van kleuren heeft door de jaren heen gezorgd voor een enorme archief aan kleurhistorie. Dit jaar alleen al heeft Color Solutions International bijgedragen aan de ontwikkeling van 900 kleurpaletten. Gebaseerd op deze database heeft Color Solutions International een beoordelingssysteem voor kleuren ontwikkeld, de Relative Color Popularity (RCP).

Ron Pedemonte, vice-president van DyStar Groep, voegt daaraan toe: “Ons Color Insights 2018-rapport is een unieke voorspelling van kleurentrends gebaseerd op marktonderzoek, historische data en onze RCP-index. We dachten dat onze klanten het op prijs zouden stellen als we ze zouden voorzien van een must-have kleurenpalet om hun paletten voor 2018 samen te stellen in plaats van dat we één specifieke kleur uitlichten.”

Afgelopen week nog riep Pantone Ultra Violet uit tot kleur van het jaar 2018.

Author: Danielle Wightman-Stone Beeld: Color Solutions International

In New York wordt komend jaar geschoven met de kalenders van de Fashion Week. In februari zal de mannenmodeweek plaatsvinden vlak voor de editie voor vrouwen, waardoor er een aaneengesloten mode-evenement van tien dagen ontstaat. Dat blijkt uit het programma dat deze week bekend is gemaakt door het Council Of Fashion Designers of America (CFDA).

Het idee is om ‘de internationale modekalenders meer te stroomlijnen’, aldus het CFDA tegenover AFP. De modeweek voor mannen vindt plaats van 5 tot en met 7 februari, gevolgd door de vrouwenweek van 8 tot en met 14 februari. Volgens verschillende media zou de verschuiving een positief effect kunnen hebben op het animo voor de mannenweek, aangezien journalisten en inkopers er nu voor kunnen kiezen om iets eerder naar New York af te reizen om ook mannenshows mee te pakken.

Volgens AFP zou de nieuwe opzet ook te maken kunnen hebben met de leegloop van de afgelopen editie, in september. Meerdere grote ontwerpers - van Thom Browne tot Proenza Schouler - lieten om verschillende redenen de modeweek in New York schieten voor de Europese. Het CFDA hoopt met de laatste aankondiging de modeweek in New York wat aantrekkelijker te maken, aldus AFP. Vooralsnog blijft het bij een eenmalig experiment: Het CFDA liet meteen weten dat de volgende mannenmodeweek in juli plaatsvindt, drie maanden voor de Fashion Week voor vrouwen in september.

Schoenenmerk Blackstone klaar voor wereldwijde expansie met TCOG

Blackstone is een Nederlands familiebedrijf met een sterk eigen DNA. Het schoenenmerk is in Europa goed vertegenwoordigd en zet nu ook stappen in onder andere Amerika en Azië. In elke markt geldt een andere mentaliteit, en dat vraagt om een aangepaste strategie. Ter ondersteuning daarvan gebruikt Blackstone ItSuitsFashion, de fashion totaaloplossing van TCOG.

In 1992 is Blackstone gestart met het maken van schoenen gebaseerd op robuuste worker boots. De leren boots waren een schot in de roos en zijn uitgegroeid tot all-time classics. Inmiddels heeft het bedrijf een tak met werkschoenen en een tak met modeschoenen. Het bewaken van de merkidentiteit staat hoog in het vaandel. “Schoenmaker blijf bij je leest, zeggen ze niet voor niets”, lacht Arjan Verweij, Manager Finance & Operations bij Blackstone. “Pumps zal je dan ook niet snel tegenkomen in onze collectie. We gaan met de mode mee, maar houden vast aan ons DNA: kwalitatief hoogwaardige schoenen met een stoere look en feel. We maken uitsluitend gebruik van premium materialen. Zorgvuldig geselecteerde leersoorten, goede zolen én er komt nog echt handwerk aan te pas.”

Bewezen resultaat

Tot voor kort werkte Blackstone met een verouderd softwarepakket. Voor het maken van nieuwe koppelingen liep het bedrijf dan ook tegen hoge kosten aan. Daarnaast was de oude IT-omgeving niet ingericht voor producten met meerdere maten, seizoenen en prijsbreuken. Verweij: “Dit kostte ons veel geld en energie. We waren daarom op zoek naar een pakket met specifieke toepassingen voor de modebranche. Na een aantal gesprekken te hebben gevoerd met verschillende leveranciers waren er twee partijen die in aanmerking kwamen, beide gespecialiseerd in de fashionindustrie. De keuze om met TCOG in zee te gaan had te maken met meerdere factoren. Enerzijds vanwege de bewezen koppeling met Eezeebee en Magento en anderzijds vanwege de administratieve tijdswinst die behaald kon worden.”

Toegevoegde waarde

ItSuitsFashion, de fashion totaaloplossing van TCOG, ondersteunt het afhandelen van verschillende soorten orders, wat een groot voordeel is. Een consignatieorder volgt bijvoorbeeld een aparte workflow. Daarnaast is er een koppeling mogelijk met de inkooporganisaties die de facturering overnemen. “Voorheen moesten we alle losse facturen handmatig invoeren, met ItSuitsFashion is het een kwestie van één druk op de knop en klaar.” Om haar klanten nog beter te bedienen heeft Blackstone in samenwerking met Eezeebee ook een B2B-platform gelanceerd. Op dit fraai vormgegeven salesportaal kan de retailer zelf inloggen en, naast het inzien van alle benodigde informatie, vanuit verschillende invalshoeken kennismaken met het merk Blackstone. “Een grote toegevoegde waarde; in plaats van een mail te sturen zijn facturen en orderbevestigingen, maar ook campagnefoto’s, nu 24/7 beschikbaar.”

Directe koppeling

In het transport-dashboard kunnen alle zendingen vanuit de fabriek worden gemonitord. Op basis daarvan kan Blackstone haar klanten informeren over de voorraad van een bepaald artikel en de verwachte datum van uitlevering. “We hebben gekozen voor twee directe koppelingen voor onze transporteur. Het voordeel hiervan is dat zendingsgegevens tussen ons eigen systeem en het planningssysteem van de transporteur continu worden bijgewerkt. Eerder moesten we handmatig inloggen en zelf de zendingen aanmelden in het systeem van onze transporteur. Nu kunnen we op elk gewenst moment nog iets aan de zending toevoegen en deze direct doorsturen. We hoeven daar dus in feite niet meer over na te denken.”

Hands-on- mentaliteit

De IT-consultant van TCOG, die nauw betrokken was bij de implementatie, had ruim twintig jaar ervaring. En dat was volgens Verweij duidelijk te merken. “Er was een goede klik en de samenwerking verliep soepel. Eventuele aanpassingen konden ter plekke worden verwerkt. Natuurlijk is een nieuw systeem altijd even wennen. Ik ben geen wizzkid, maar gelukkig werkt het systeem heel intuïtief. Wanneer je in de zoekbalk een zoekwoord typt, verschijnen er direct relevante schermen. En ook het management van onze producten, van ontwerp tot definitieve schoen, is overzichtelijk: zodra een ontwerp is goedgekeurd staat het direct in ItSuitFashion. Het mooie van deze oplossing is dat de mogelijkheid bestaat om in de toekomst extra zaken toe te voegen. Op regelmatige basis heb ik een call met TCOG om de voortgang en eventuele aanpassingen te bespreken. Dat geeft veel vertrouwen voor de toekomst. Uiteindelijk werken we toe naar één systeem waar al onze verschillende afdelingen mee kunnen gaan werken.”

Over TCOG

TCOG, met hoofdkantoren in Turnhout (BE) en IJsselstein (NL), is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden op http://www.tcog.nl. Volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg onze Facebookpagina.

Aan de lijst van ontwerpers die heren en damesmode tegelijk tonen, kan nu J.W. Anderson worden toegevoegd. Het merk volgt Balenciaga en Salvatore Ferragamo die deze maand eveneens bekend maakten de shows te combineren, zo meldt WWD.

De beslissing resulteert erin dat J.W. Anderson niet tijdens Londen Fashion Week in januari te zien is op de catwalk met andere herenmode collecties. Het merk toont nu tijdens de Britse modeweek voor damesmode tijdens februari. De show vindt plaats op 17 februari. J.W. Anderson zal vanaf nu niet vier shows, maar twee shows per jaar presenteren.

Een greep uit de merken die hun shows al gecombineerd hebben: Dsquared2, Calvin Klein, Kenzo, Burberry, Moschino, Tom Ford en Vivienne Westwood.