• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Amazon lanceert accessoiresite

Amazon lanceert accessoiresite

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Deze week heeft Amazon een splinternieuwe accessoire- en schoenensite gelanceerd: Endless.com. Met een aanbod van ruim 250 merken en gratis leveringen binnen de VS bindt de site de strijd aan met Amerikaanse bedrijven als Gap en Nordstrom. De beschikbare merken zijn veelal betaalbaar. De meeste schoenen zijn verkrijgbaar voor minder dan $100. Consumenten kunnen kiezen uit merken als Adidas, Kenneth Cole, Geox, Hush Puppies, Birkenstock, Easy Spirit en Fila. Amazon heeft ervoor gekozen Endless.com van een eigen naam en uitstraling te voorzien. Hiermee ontstaat een duidelijk onderscheid tussen de twee sites van de online retailer.

Het is niet voor het eerst dat het Amerikaanse bedrijf zich op het pad van de mode begeeft. Vorig jaar nam het Shopbop, een modieuze online winkel die vooral druk bezocht wordt door merkbewuste fashionista's, over. Sinds 2002 verkoopt Amazon, oorspronkelijk een boekenzaak, ook schoenen, tassen en accessoires van andere retailers. "Het is een grote markt en hoe meer mensen wennen aan online winkelen, des te beter voor iedereen", zei Tony Hsieh, voorzitter van Zappos, een directe concurrent van Endless.com in een reactie. De online omzet is deze kerstperiode met 26 procent gestegen naar $23,1 miljard.

Amazon zegt dat het geïnspireerd werd Endless.com op te zetten door de positieve feedback van zijn huidige modeklanten. "Ze vinden het leuk om op een andere manier te winkelen", zegt Steven Goldsmith, vice-voorzitter van mode en accessoires bij Amazon en Endless.com.

Om de online verkoop van accessoires te verbeteren heeft Amazon veel aandacht besteed aan dienstverlening en navigatie op de site. Klanten in de VS kunnen hun aankopen gratis geleverd krijgen en terugsturen. Er is 24 uur per dag telefonische klantenservice en gekochte producten kunnen, indien niet gedragen, tot maar liefst één jaar na de aankoop worden geretourneerd. Voorts wordt online winkelen makkelijker gemaakt door optimale navigatiefuncties. Klanten kunnen zoeken op prijs, stijl, merk, maat en kleur, zowel gelijktijdig als apart. Ook kunnen ze online het commentaar van andere klanten en van de redactie lezen. Bovendien kunnen schoenen vanuit zeven hoeken bekeken worden en kan er van alle kanten op de producten worden ingezoemd.

De beslissing van Amazon om de site nu te lanceren lijkt verstandig. Momenteel vindt nog maar 5 procent van de kledingomzet online plaats, blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse firma JupiterResearch. Het bedrijf verwacht dat de online kleding- en accessoireomzet verder zal toenemen, maar waarschuwt dat die markt ook steeds competitiever zal worden.

Momenteel bezorgt Endless.com nog niet in Europa.

Amazon