Andpause: ‘Het is leuker om het origineel van een trend te dragen’
bezig met laden...
Als tegenhanger van fast fashion lijkt vintage en gerecyclede mode steeds populairder onder de bewuster geworden consument. En dat kan Renee Ferron beamen. Drie jaar geleden begon ze haar eigen weblog Andpause met DIY-projecten en inspiratie op het gebied van vintage mode. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een online webshop met handgemaakte vintage mode-items. FashionUnited sprak met Ferron over het merk en haar visie op vintage mode.
Wat voor merk is Andpause?
”Andpause is een online winkel waar vintage mode, trends en concept samenkomen. Andpause biedt een selectie van handgemaakte, vintage one-of-a-kind producten als broeken, jassen, blouses en accessoires.”
Hoe is Andpause begonnen?
”Andpause is in 2013 begonnen als een weblog met inspiratie voor DIY-projecten, mode en lifestyle. Maar na een steeds grotere verzameling aan vintage producten maakte de weblog plaats voor een online winkel met een selectie van vintage items.”
Wat voor soort producten verkoopt het merk?
”Binnen de webshop vinden consumenten een kleine collectie met handgemaakte items, onder andere kledingstukken als een broek, jas en blouse en accessoires als een tas en een sjaal. Het concept achter deze items is dat alle stuks gemaakt zijn van pre-loved materialen die eerst een andere functie hadden.”
Kun je daar een voorbeeld van geven?
”Onlangs heb ik een clutch gemaakt van oude leren swatches van een bank. Ook heb ik een jas gemaakt van een warm kleed, met het idee dat je er door de nieuwe functie als jas letterlijk ‘in’ kunt.”
Maak je alle producten zelf?
”Ja, alle Andpause-items maak ik zelf.”
Hoe kom je dan op het idee voor die producten?
”De ideeën voor de items komen voort uit het materiaal. Ik kijk naar waar het materiaal zich voor leent en dit kan uiteindelijk leiden tot erg uiteenlopende producten. De clutch die ik net noemde is gemaakt van leren swatches, dit is stevig leer en kan wel tegen een stootje.”
Waar let je op bij het selecteren van de producten en het materiaal?
”Bij de selectie staat kwaliteit centraal. Daarom kies ik voor hoogwaardige materialen als zijde en wol en let ik bij de selectie van de items op een mooie afwerking, premium kwaliteit en kijk ik of ze een uniek karakter hebben. Dus pre-loved producten met een goed ontwerp en een eigen verhaal.”
Waar komt de naam Andpause vandaan?
”De naam is gebaseerd op het idee van even niets doen. Die momenten worden steeds schaarser, maar als je even stilstaat bij het moment van niets, dan resulteert dit vaak in een idee voor iets nieuws. Even uit het raam staren, een douche nemen of wachten op de trein kunnen hier voorbeelden van zijn.”
Hoe past dit concept bij het merk?
”De link met vintage is al snel gemaakt. Vintage items hebben namelijk ook even op pauze gestaan en zijn klaar voor iets nieuws. Dit kan zijn als een nieuw eindproduct of in de vorm van een nieuwe eigenaar.”
Op het blog dat aansluit bij de shop van Andpause laat je van een aantal producten zien hoe je het maakt en uit welke materialen ze bestaan. Waarom heb je daarvoor gekozen?
”Op deze manier hebben consumenten een ‘kijkje achter de schermen’ over het totstandkomen van Andpause-items. Ik denk dat het belangrijk is om te laten zien hoe producten gemaakt worden. Hierdoor ben je je namelijk bewuster van wat je koopt.”
Wat is de visie van Andpause?
”De waardering voor het maakproces en het materiaal vind ik erg belangrijk met Andpause.”
Wat is volgens jou de kracht van vintage kleding ten opzichte van fast fashion?
”Naast de waardering voor de karakteristieke eigenschappen van vintage is het ook erg duurzaam. Dit vind ik een belangrijke factor als contrast tussen vintage en de huidige snelle kledingindustrie. Waarom niet minder produceren en meer genieten van dingen die al gemaakt zijn? Vaak zijn trends geïnspireerd op een variant van dertig jaar geleden, dus uiteindelijk is het denk ik veel leuker om het origineel van de trend te dragen.”
Wat zijn je toekomstplannen met Andpause?
”Tot op heden is Andpause een online winkel, maar een samenwerking met fysieke winkels ga ik niet uit de weg. Het lijkt me leuk om Andpause ook op deze manier tot zijn recht te laten komen, want er zijn naar mijn mening al teveel vintage winkels met rekken vol, waardoor je het mooie er niet meer aan kunt zien. Ik denk dat de selectie van Andpause goed tot zijn recht kan komen in bijvoorbeeld een ‘clean’ winkelomgeving, gecombineerd met een duurzaam merkenpakket.”
Beeld: Andpause website