(advertentie)
(advertentie)
Asos lanceert visuele zoekmachine voor iOS app

De Britse e-tailer Asos heeft in haar app een nieuwe service gelanceerd waarmee gebruikers bepaalde kledingstukken of accessoires kunnen zoeken door middel van een afbeelding. De visuele zoekmachine is beschikbaar voor de iOS versie van de Asos-app.

Op basis van vorm, kleur en print van de producten op de afbeelding selecteert de zoekmachine automatisch welke kledingstukken uit de catalogus daarmee matchen. De afbeelding kan zowel een screenshot zijn als een doorgestuurde foto, een gedeelde foto op social media of een zelfgemaakte foto.

Het toevoegen van de visuele tool is geen gekke stap van Asos. De iOS app genereert momenteel 80 procent van het Britse verkeer. “We weten dat dit is waar onze klanten zich bevinden en dat is hoe ze dagelijks met ons communiceren, dus we zoeken altijd naar manieren om hun ervaringen nog beter te maken,” stelt Andy Berks, digital product director bij Asos. E-tailer Ebay lanceert komende herfst een soortgelijke service.

Daarnaast maakte Asos onlangs bekend een nieuw distributiecentrum te openen in de Verenigde Staten, om daar te kunnen voldoen aan de oplopende vraag naar de producten. In het eerste halfjaar van 2017 steeg de omzet daar met 39 procent. Het distributiecentrum wordt gevestigd vlakbij Atlanta, Georgia en biedt naar eigen zeggen ruimte voor 10 miljoen units. Naar verwachting wordt het centrum in het herfst van volgend jaar operationeel.

Beeld: Asos