• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Ben ik in BEELD?

Ben ik in BEELD?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Bent u in beeld? Alle partijen in de modebranche moeten verkopen, leveranciers, retailers, en natuurlijk verkopers. Marketing of op z'n minst communicatie is daarbij belangrijk, bent u te vinden? Weten uw potentiële klanten waar ze u kunnen vinden?

Bij marketing gaat het er niet om bakken met geld uit te geven aan advertenties. Marketing is het totaal concept van het bereik naar klanten.

De miljoenen verslindende wasmiddelen reclames op tv van concerns als Unilever en Proctor&Gamble werpen, hoe onmogelijk het lijkt, al decennia lang hun vruchten af. Een campagne kost toch al gauw 40.000 euro per spot. In de kledingbranche is het eigenlijk alleen C&A die het medium televisie gebruikt om haar waar te slijten.

Reclames voor wasmiddelen zijn vooral bedoeld om consumenten keer op keer op het merk te attenderen en op die manier een vertrouwensrelatie op te bouwen. Mensen worden ervan doordrongen hoe fantastisch textielvriendelijk het middel is en hoe goed de kleur behouden blijft. Dit product blijft echter jaar in jaar uit ongeveer hetzelfde. Voor mode lijkt dit promotie model dus veel minder geschikt.

Joint promotion bietd meer mogelijkheden. Deze vorm van reclame maken is momenteel zeer populair. Philips heeft de trend gezet. De Senseo koffiezetter van Philips en Douwe Egberts is een doorslaand succes. Nu volgt een strijkbout in samenwerking met Robijn wasverzachter. Ook de Beertender, een samenwerking van Heineken en Krups, is een mooi voorbeeld. Op korte termijn is van joint promotion veel te verwachten in de diverse markten, ook in de modebranche.

Combineer elkaars producten in één concept en een positieve spin off lijkt gegarandeerd. In de praktijk moet gedacht worden aan, toch weer, Philips die gezamenlijk met Nike een kledingstuk introduceren voorzien van MP3-technologie. Maar ook voor een individuele jassenfabrikant en een bovenkleding producent is joint promotion denkbaar. Evenals lokale promotie van een damesmode winkel en een herenzaak die goed op elkaar aansluiten. Ook MAC mannenbroeken en For Fellows treden succesvol gezamenlijk naar buiten.

In producten is het qua mode minder makkelijk om samen iets te verkopen omdat een broek ook zonder die ene bloes kan, en schoenen niet perse met die jas gedragen moeten worden. Maar samenwerking, ook op het gebied van verkopen, loont dus weer. Samen ideeën en kosten delen, makkelijker kan niet. Zoek dus die geschikte partner.

H&M is de koningin van de marketing in de modebranche. Wie kent niet de billboards op de bushokjes, wellicht heeft u er zelf nog een thuis. Concurrent Zara is de anti-marketing machine bij uitstek en plukt daar de vruchten van. Dit concern geeft steevast geen geld uit aan marketing, op publicatie van cijfers en andere verplichtingen die verband houden met de beursnotering na. Toch is de bekendheid van Zara zowel in Nederland als daarbuiten enorm. Dankzij een concept dat duidelijke afwijkend is, is het dit concern gelukt om de populariteit in korte tijd wereldwijd fors te doen groeien. Knap staaltje marketing wat wel grote investeringen met zich brengt op het gebied van inrichting en door genoegen te nemen met een lagere marge.

Hoe krijgt ú klanten binnen? Hoe weten ze dat u er bent? Iedereen heeft zo z'n methodes. Oplossingen die eens in de zoveel tijd onder de loep genomen moeten worden, zeker in een tijd dat de markt razend snel verandert. Ook marketing is sterk aan trends onderhevig en biedt een merk of winkel daardoor een keur aan mogelijkheden om zich te onderscheiden van de rest van de markt. Dat is het leuke aan marketing. U kunt het niet niet gek genoeg maken, als u maar bij uw klanten in beeld bent en hen overhaalt iets te kopen.

Denk daarom nog eens goed na over hoe u met uw bestaande product uw verkoop verhogen kunt, het helpt. 'As long as they are talking about you!' Dat brengt meer kleur in onze branche, meer aandacht voor mode en dus meer omzet.

Lennard Minderhoud, Uitgever

FUvakblad
MARKETING