Best of: FashionUnited’s interviews uit 2016
bezig met laden...
Ter afsluiting van het jaar, presenteert FashionUnited lezenswaardige artikelen uit 2016. Dit is een aantal van onze top interviews.
1. Aziz Bekkaoui: “Pop-up store is de start van nieuwe collectie”
Hij zit 20 jaar in het vak, en dat vraagt om een celebration, zegt hij zelf. Aziz Bekkaoui presenteerde de afgelopen twee jaar zijn collecties op de catwalk tijdens Amsterdam Fashion Week, maar nu kiest hij voor een pop-up store, waar een deel van zijn 20-jarig oeuvre te bewonderen en te koop is. Een bewuste keuze. “Wie jarig is, moet trakteren, en ik trakteer op mijn ontwerpen,” aldus Bekkaoui.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Anne Buis
2. Claes Iversen gaat uitbreiden: “Nederland is eigenlijk best een klein land”
Claes Iversen heeft een drukke periode achter de rug. De afgelopen maanden stonden voor de Deense ontwerper voornamelijk in het teken van Amsterdam Fashion Week, waar hij de nieuwste herfst/wintercollectie van zijn label II by Claes Iversen presenteerde. FashionUnited sprak de Iversen over zijn expansieplannen.
Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans
Foto: Peter Stigter
3. Matchmakers in de mode
Ze vormen de schakel tussen modebedrijven en talenten die op zoek zijn naar werk: fashion recruiters, ook wel de matchmakers van de mode genoemd. Deze headhunters staan met beide benen op de grond, werpen hun blik op hoe de markt zich wereldwijd beweegt en weten waar de kansen liggen. FashionUnited ging in gesprek met twee experts: Mariette Hoitink, oprichter van HTNK (sinds 1997) en Francina van den Berg, oprichter van Fashion Solution (sinds 1998).
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
Foto: HTNK
42. Zoe Karssen: “Mannenlijn was halfjaar geleden nog een idee”
Er is veel veranderd bij het merk Zoe Karssen. Eind november werd de eerste fysieke winkel van het label geopend in de Negen Straatjes in Amsterdam, en onlangs werd bekend dat het merk wordt uitgebreid met een mannenlijn. FashionUnited sprak met creatief directeur Quince Karssen over de nieuwe mannencollectie, de geopende winkel en de toekomstplannen van het label.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Zoe Karssen
5. Kings Of Indigo is niet het volgende G-Star denimlabel
“Meer is niet altijd beter. Het creëert inflexibiliteit, minder passie en legt meer nadruk op de cijfers,” zegt Tony Tonnaer, de oprichter van duurzame denimmerk Kings Of Indigo tijdens een interview op het hoofdkantoor in Amsterdam. “Tuurlijk, ik wil niet dat Kings of Indigo een nichemerk is, en we willen aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Maar ik hoef niet op iedere hoek van de straat verkocht worden - Ik wil geen massa retailer zijn. Ik wil geen G-Star zijn - no way.” In een industrie waarin fast fashionretailers streven naar wereldwijde bekendheid en modehuizen voortdurend strijden om de aandacht van de consument is zo’n verfrissende mindset bijna ongekend.
Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz
Foto: Tony Tonnaer
6. Maren Barthel, Otto Group: “CSR is afgelopen 10-15 jaar enorm veranderd”
De modebranche is een veelzijdige sector, met veel banen die weinig te maken hebben met de de glamour van een creatieve functie of van model zijn, en toch onmisbaar zijn. In dit artikel wordt het beheer van productie- en toeleveringsketens onder de loep genomen. Het zijn gebieden waar duurzaamheid en corporate social responsibility (CSR) een steeds belangrijkere rol gaan spelen. FashionUnited spreekt met Maren Barthel, manager maatschappelijke verantwoordelijk bij de Otto Group, een commercebedrijf dat wereldwijd actief is.
Lees meer: FashionUnited / Simone Preuss
Foto: Otto Group
7. Sissy Boy breidt uit: “Vier winkels in België en vijf in Nederland”
Het jaar 2016 staat voor Sissy Boy in het teken van versneld groeien. Er komen maar liefst vier Sissy Boy-winkels bij in België. De nieuwe vestigingen zullen in de komende drie maanden geopend worden in Hasselt, Gent, Brugge en Knokke. En daar blijft het niet bij; ook in Nederland komen er dit jaar minimaal vijf nieuwe winkels bij van het lifestyle- en modemerk. Tevens gaat in september het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam-Noord open. Dat laat CEO Victor van Nieuwenhuizen weten aan FashionUnited.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Justin Michel
8. Haute Couture in het Concertgebouw
Het Ragazze Kwartet toerde afgelopen voorjaar door het land met de wervelende voorstelling ‘Haute Couture’. In het kader van FashionWeek Amsterdam brengen ze deze meesterwerken uit het Parijs van de jaren 20 nog eenmaal ten gehore, op 15 januari in Concertgebouw Amsterdam. De vier ragazze (meisjes) gaan gekleed in creaties van de Nederlandse modeontwerper Henriette Tilanus. Wat is de meerwaarde van een designeroutfit op het concertpodium? Eerste violiste Rosa Arnold (31) vertelt.
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
Foto: Ragazze Kwartet
9."De beste Urban Outfitters ooit"
Utrecht - "Het is niet makkelijk om de juiste winkellocaties te vinden,” vertelt Urban Outfitters’ Retail Director Claire Arksey aan FashionUnited op de bank van de nieuwste flagship store in Utrecht. De Amerikaanse retailer is een van de weinige bedrijven die het zich kan veroorloven om selectief te zijn. Het afgelopen kwartaal steeg de omzet van Urban Outfitters tot een recordcijfer van 763 miljoen dollar. Ook de brutowinstpercentages van het bedrijf stegen en de vraag naar zowel Urban Outfitters als zijn zusterlabels Anthropologie en Free People wordt steeds groter. Daarom is Richard Hayne, Chief Executive Officer van Urban Outfitters, van plan om dit jaar nog 24 nieuwe winkels openen. Een van die winkels is het filiaal in Utrecht.
Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz
Foto: Urban Outfitters
10. Fabienne Chapot: "Merknaam werkt niet buiten de Benelux"
Het merk Fab. krijgt een nieuwe naam: Fabienne Chapot. “Dat klinkt internationaler en biedt meer kansen om internationaal te groeien,” stelt de gelijknamige oprichtster en eigenaar Fabienne Chapot. Naast een nieuwe naam breidt het merk het komende jaar flink uit. FashionUnited sprak Chapot over de nieuwe naam, de nieuwe stijl in de winkels en de kledinglijn die in juli op de Modefabriek gelanceerd wordt.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Fabienne Chapot
11. Claesen’s in India: “Geen concurrentie in kindermode”
Het hoogwaardige Nederlandse modemerk Claesen’s heeft de afgelopen drie jaar groot succes geboekt in India. Het merk groeit als een trein en beoogt binnen de komende twee jaar een marktaandeel van tien procent van de (kinder onder)modemarkt in het land. Dit succes is Claesen’s niet aan komen waaien. FashionUnited sprak met Nayanika Pawar, hoofd van de Indiase onderneming, over de planning en strategie die nodig waren om Claesen’s in India te lanceren.
Lees meer: FashionUnited / Simone Preuss
Foto: Claesen’s
12. Doctor Natascha van der Velden over duurzame mode: de rol van ontwerpers
“Veel mensen zeggen dat mode en duurzaamheid niet samen gaan. Waar dieren hun hele leven dezelfde tooi dragen en daar tevreden mee zijn, hebben mensen de behoefte om zich, net als Barbie, telkens anders te kleden. Dus zullen mode en duurzaamheid wel samen móeten gaan.” FashionUnited spreekt Promovendus Natascha van der Velden over de mogelijk toekomstige positie die ontwerpers kunnen innemen en de verantwoordelijkheid die zij zouden kunnen dragen tijdens de transitie naar een duurzamere mode-industrie.
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
Foto: Doctor Natascha van der Velden
13. Tassenmuseum Hendrikje 20 jaar: “Altijd een wow-effect creëren”
Het begon met een tasje van schildpad en een vleugje verzamelwoede, op een zolderkamer in Amstelveen. Inmiddels is het Tassenmuseum Hendrikje uitgegroeid tot een wereldwijd bekend tasseninstituut en viert het het twintigjarig jubileum. FashionUnited sprak met directeur Sigrid Ivo -en dochter van oprichter Hendrikje Ivo- over het jubileum, de geschiedenis en koers van het museum.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Tassenmuseum
14. Jan Taminiau voor Het Nationale Ballet: “De jurk danst mee”
Ja, hij is ten dans gevraagd, beaamt Jan Taminiau. “Er werd gebeld. Het was Ernst Meisner, een jonge Nederlandse choreograaf”, vertelt de ontwerper aan FashionUnited. Meisner is artistiek coördinator van de Junior Company, dat sinds de oprichting in 2013 is uitgegroeid tot een springplank voor jonge dansers van Het Nationale Ballet. Hij maakte ook een aantal choreografieën voor Het Nationale Ballet. “Toen hij vroeg of ik wilde samenwerken voor de wereldpremière van ‘Merge’ vond ik het meteen leuk. En spannend, op een positieve manier.”
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
Foto: Richard Heideman
15. Mattijs van Bergen lanceert Matter: “Mode met liefde en aandacht”
Een webshop met welgeteld vier items: één jurk, in vier verschillende uitvoeringen. Het is even wennen voor Mattijs van Bergen, die gewend is om complete collecties te ontwerpen. Maar de tijd is er rijp voor. De snelheid van het huidige modesysteem werkt niet meer voor veel onafhankelijke labels, vertelt de ontwerper in zijn nieuwe studio op het Amsterdamse Prinseneiland.
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
16. CEO Hunkemöller: “Doutzen heeft wereldwijde aanwezigheid”
Philip Mountford, de CEO van Hunkemöller, is trots op zijn nieuwe aanwinst Doutzen Kroes. Hij oogt ontspannen, zelfverzekerd en vrolijk tijdens de internationale presentatie in Hotel de Rome in Berlijn. Het topmodel is de nieuwe merkambassadeur van het lingeriemerk. Ze zal de komende twee jaar speciale collecties presenteren en is daar tevens het gezicht van. “Met Doutzen hebben we een wereldwijd icoon in huis gehaald,” aldus Mountford.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Hunkemöller
17. Denim City Academy: “Nieuwe cursussen zijn pas het begin”
De vraag naar kennis over denim neemt toe en daarom breidt Denim City Academy in Amsterdam haar cursusaanbod uit. Naast een driejarige opleiding komen er losse cursussen en trainingen bij, variërend van een dagprogramma tot meerdere cursusdagen. FashionUnited sprak met general manager Harm Magis over het nieuwe onderwijsaanbod.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Denim City Academy
18. The Sting: “Nieuwe mannenketen gaat Costes Men heten”
De nieuwe mannenketen van The Sting gaat niet ‘Stangata’ maar ‘Costes Men’ heten. Ook zullen er diverse winkels komen waarin Costes Women en Costes Men worden gecombineerd. FashionUnited sprak met chief creative officerMaurice Dahan over de nieuwe mannenmodeketen en de expansieplannen van The Sting.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: The Sting Facebook
19. Andpause: ‘Het is leuker om het origineel van een trend te dragen’
Als tegenhanger van fast fashion lijkt vintage en gerecyclede mode steeds populairder onder de bewuster geworden consument. En dat kan Renee Ferron beamen. Drie jaar geleden begon ze haar eigen weblog Andpause met DIY-projecten en inspiratie op het gebied van vintage mode. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een online webshop met handgemaakte vintage mode-items. FashionUnited sprak met Ferron over het merk en haar visie op vintage mode.
Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen
Foto: Andpause website
En als bonus: Fashion Alumni serie
Elk jaar studeren ruim honderd modestudenten af aan de verschillende modeopleidingen in Nederland. Klaar om de modewereld te bestormen. Wat houdt de jonge generatie bezig, pak ‘m beet vijf jaar na hun afstuderen?
- In aflevering 1: David Laport (29), eigenaar van zijngelijknamige label
- In aflevering 2: Nanda van den Hoek (29), menswear designer sportaccessoires bij Hennes & Mauritz in Stockholm.
- In aflevering 3: Yona van Mansfeld (29), designer bij Tony Cohen.
- In aflevering 4: Sanne Schepers (27) van Futura.
- In aflevering 5: Robbert Wefers Bettink (31), van het duurzame zonnebrillenmerk Dick Moby
Foto: Sanne Schepers
Homepage foto: David Laport