• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Beter gezond dan groen?

Beter gezond dan groen?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Gezondheid leeft bij consumenten meer dan het milieu. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Newcom Research & Consultancy. Toch is gezondheid in de modebranche nog geen hot item. En het lijkt er ook niet op dat het dit op korte termijn zal worden. Eerder dit jaar opende Jan Doove met Doove Healthy Living het eerste wellnesswarenhuis in Nederland. Hij motiveerde de opening van het bedrijf op basis van de 'gezondheidstrend' in Nederland: “Er is steeds meer aandacht voor gezondheid. Bovendien trekt de overheid trekt zich steeds verder terug uit de zorg. Deze markt groeit fors, omdat de consument steeds meer oog voor ontspanning, bewegen, goede nachtrust en gezond eten gaat krijgen.

 

Dat blijkt ook uit het onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Van de consumenten die deelnamen aan de opiniepeiling maakte 45 procent zich zorgen over het milieu en bijna 52 procent niet. Gezondheid scoorde met 53 procent hoger als punt van zorg. Ondanks die gestegen aandacht voor gezondheid, is er in de modebranche nog niet enthousiast ingesprongen op de trend. Zelfs in Doove Healthy Living is voorlopig nog geen plaats voor 'gezondheidsmode.'

Aan het aanbod hoeft het niet te liggen. In Nederland zijn er inmiddels al wel enkele artikelen voor gezondheidsmode opgedoken op de markt. Een voorbeeld hiervan zijn de Fitflops, slippers waarvan de claim luidt dat ze zo zijn gebouwd dat erop lopen automatisch de juiste spieren traint om benen slank en sexy te krijgen. Verder betreft het vooral producten voor mensen met lichamelijke klachten, zoals sokken voor diabetici die zijn uitgerust met zilver, dat desinfecterend en genezend werkt op wondjes aan de voeten. En Mediven travelkousen, die met een continue druk op de enkel de stroomsnelheid van het bloed op peil houdt tijdens een lange reis om zo reizigerstrombose te voorkomen. Maar in tegenstelling tot de 'groene' producten zijn de gezondheidsartikelen er nog niet in geslaagd hun oubollige imago van zich af te schudden. En tot die tijd zullen consumenten niet worden verleid tot een aankoop. Maar ook daarmee is een begin gemaakt. Marcia Kilgore, oprichtster van Fitflops: "We hebben er nu een 'fashionable' ontwerp gemaakt voor Kirna Zabete, een zeer trendy winkel in New York."

Onderzoek