Het populaire Australische merk Billabong International dat surfkleding produceert is het afgelopen jaar in Europa sterk gegroeid. Over het financiële jaar, dat eindigde op 30 juni 2002 rapporteerde het bedrijf een omzetstijging van 28.8% naar AUD 499.5 miljoen ( 280.2 miljoen euro) in Europa. Dat is het gevolg van een stijging van de verkoop in dit gebied van 41.2% naar AUD 23.8 miljoen.

Billabong Europe, dat in Frankrijk is gevestigd, is vooral actief in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, België en Spanje. Wereldwijd bedient het bedrijf meer dan 60 landen direct vanuit punten in Australië, Nieuw Zeeland, Noord Amerika, Europa, Japan en Brazilië en via licenties en distributiecentra in andere regio's. Recentelijk heeft Billabong Europe twee nieuwe distributeurs aangewezen voor Turkije, het Midden Oosten en het noorden van Azië.

De winst voor belastingaftrek van Billabong International is met 42% gestegen tot AUD 106.9 miljoen. De netto winst was AUD 61miljoen vergeleken met AUD 42 miljoen in het voorgaande jaar. In de Verenigde Staten groeide de verkoop met 27% tot AUD 227.8 miljoen. De winst voor belastingaftrek steeg met 34% tot AUD 43 miljoen.

Billabong, dat zijn bedrijfsvoering momenteel sterk aan het internationaliseren is, liet weten dat de groei op de thuismarkt naar verhouding bescheiden is als gevolg van een moeilijk retail klimaat in het winterseizoen en afprijzing door veel retailers.
In 2001 verwierf Billabong het bedrijf Element, dat skatewear fabriceert en de zonne- en duikbrilfabrikant Von Zipper.
De oprichter van Billabong, Gordon Merchant, heeft ongeveer 20% van het bedrijf in handen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN