• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Binnenkijken bij Uniqlo’s Jeans Innovation Center in Los Angeles

Binnenkijken bij Uniqlo’s Jeans Innovation Center in Los Angeles

Door Dale Arden Chong

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Los Angeles - Het bedrijf achter modemerken als Uniqlo, J Brand en Theory organiseerde begin juli een wereldwijd media-evenement om zijn Jeans Innovation Center te onthullen. Het Jeans Innovation Center (JIC) leidt het initiatief van het bedrijf om duurzaam denim te creëren voor al zijn merken, met uitzondering van Princess Tam Tam. Als onderdeel van dit evenement gaf Fast Retailing de media een kijkje in het JIC, waarbij de innovatieve technologie die gebruikt wordt voor de productie werd gepresenteerd.

Het Jeans Innovation Center werkt, volgens de chief operating officer Masaaki Matsubura, al sinds de oprichting in november 2016 aan de ontwikkeling van trends en technologieën voor Fast Retailing jeans. Voor het seizoen herfst/winter 2019 heeft het JIC een deel van de Uniqlo-jeans met deze nieuwe technologie geproduceerd. Ook zijn er plannen om in 2020 alle Uniqlo's jeans bij het JIC te produceren.

Het JIC omvat vier stations die waterverspilling, tijd en handenarbeid verminderen: het Laser Engraving System (Lasergraveersysteem), de Nano-Bubble, de Ozonwassing en het Water Recycling System. Het resultaat is dat de JIC - die meer dan 18 miljoen spijkerbroeken zal creëren voor alle Fast Retailing merken voor seizoen herfst/winter 2019 - het watergebruik met ten minste 90 procent zal terugdringen, in vergelijking met traditionele methoden.

Het lasergraveersysteem is ontworpen om handenarbeid en het gebruik van chemicaliën, om het uiterlijk van authentieke vintage-geïnspireerde denim en andere patronen te creëren, te vervangen. Door het systeem kunnen 60 broeken per uur worden gemaakt. In vergelijking: met de hand kunnen 10 broeken per uur worden voorzien van een versleten look. Het zorgt tevens voor een uniforme uitstraling in al de jeans die door het bedrijf worden gemaakt.

Als alternatief voor het traditionele stonewashing, gebruikt de JIC Nano-Bubble. De Nano-Bubble maakt gebruik van kunstmatige eco-stenen van polymeer om afval te verminderen. Dit nieuwe proces verbruikt tot 99 procent minder water dan het standaard wassysteem systeem. Om de jeans van de resterende indigo kleurstof te reinigen, maakt de JIC gebruik van ozonwassingstechnologie, een techniek voor een denim wassing zonder dat er water bij te pas komt. Het resultaat is dat jeans een gebleekte, versleten look hebben, zonder het gebruik van bleekmiddel.

Met het Water Recycling System wordt het water dat gebruikt wordt voor de productie van Fast Retailing's denim door een zuiveringstechniek geleid, voordat het opnieuw wordt gebruikt om het proces te herhalen. Dit systeem is de laatste stap in JIC's systeem voor watergebruik.

100 procent duurzaam katoen in 2025

Een ander onderdeel van het Fast Retailing initiatief voor duurzame kleding is het gebruik van 100 procent duurzaam katoen. Het bedrijf streeft erna om tegen 2025 alleen nog maar 100 procent duurzaam katoen te gebruiken en het gebruik van plastic in 2020 te verminderen met 85 procent. Hierbij beperken zij zich niet alleen tot de kleding, ook de verpakkingsafval wil het bedrijf minimaliseren.

Hoewel de nieuwe technologie van Fast Retailing's denim - met name Uniqlo's jeans - samen met JIC zal worden ontwikkeld, zullen de prijzen gelijk blijven. Spijkerbroeken gemaakt met behulp van de technologie van Fast Retailing's Jeans Innovation Center zullen medio augustus beschikbaar zijn in Uniqlo winkels.

Van onze Amerikaanse correspondent. Het origineel van dit artikel werd 18 juli gepubliceerd op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Saraï van Well.

Fast Retailing
Jeans Innovation Center
Uniqlo