Bizel: "De trends in Japan zijn uniek omdat merken niet kopiëren"

Loic Bizel is geboren in de Franse stad Lyon en werkt als consultant voor grote internationale modemerken in Tokio, Japan. In 1995 kwam hij in Azië terecht voor zijn werk als export manager voor schoenenbedrijven zoals Paraboot, Elizabeth Stuart en Palladium. Na vijf jaar in de business waarbij hij in contact was met bedrijven als Beams, Isetan, Issey Miyake, Yohji Yamamoto en Comme des Garçons, richtte hij zijn eigen adviesbureau op en de "Tokyo Fashion Tour", een op maat gemaakte rondleiding voor designers over de hele wereld, die op zoek naar innovatie en trends in alle sectoren van de modeindustrie.

Klanten van Bizel zijn onder andere de warenhuizen Galeries Lafayette en Nordstrom, de Zweedse keten H&M, C&A, Primark, Topshop, Timberland en The North Face.

FashionUnited was in Tokio en had de gelegenheid Bizel te spreken over zijn werkzaamheden. We vroegen hem naar welke merken en nieuwe trends de Japanse modemarkt momenteel naar op zoek is.

Hoe werk je samen met modebedrijven die je bellen?

Tours maken deel uit van het advieswerk en zijn afgestemd op de behoeften van de klant. Sommigen willen de nieuwste concepten zien op het gebied van winkelverlichting, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan over productpresentatie. Er zijn ook klanten die zich willen richten op design en komen om trends te zien. Zo maken we de route langs verschillende winkels waarbij aan hun wens wordt voldaan, rekening houdend met nieuwe concepten, de stijgende merken, etc.

Bizel: "De trends in Japan zijn uniek omdat merken niet kopiëren"

Waar zijn merken naar op zoek?

We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat er meer vraag is naar nieuwe concepten, niet alleen naar mode, maar op grotere schaal, zoals lifestyle en beleving bij het kopen. Een voor de hand liggende ontwikkeling. Zo zijn er meer en meer cafés en bakkerijen in kledingboetieks. Deze concepten bieden verschillende ervaringen onder een dak om klanten te trekken. We zien ook een stijgende trend in het digitale universum.

#mastermindjapan #spring2018 #vanscollabs #japanfashion #tokyobrand

A post shared by Loic Bizel (@japanfashion) on

Waar gaat digitaal naartoe?

Een stroming die geleidelijk zijn opmars maakt, staat bekend als "o to o: online naar offline". Veel merken zijn aan het experimenteren om de klant van online naar offline te brengen, en vice versa. De winkel van Zara in Roppongi Hills (Tokio) wordt momenteel verbouwd. Daar wordt een pop-upwinkel geïnstalleerd waar klanten kleding kunnen bekijken, maar de verkoop vindt virtueel plaats. Klanten zien de collectie offline en kopen online. Het is een test en we zijn nog in een vroeg stadium van wat komen gaat. We zien ook een lichte groei in het cosmetische universum, waar aanzienlijke investeringen worden gedaan in virtual reality.

#louisvuitton #shibuya #virtualreality #japanfashion #tokyofashiontour #spring2018

A post shared by Loic Bizel (@japanfashion) on

Wat gebeurt er momenteel in de Japanse modeindustrie?

De Japanse markt is redelijk stabiel. Lokale mode is in de laatste twintig jaar veel veranderd. Vroeger ging alles via warenhuizen en een aantal exclusieve winkels, totdat een aantal lokale merken onafhankelijk gingen opereren, van design tot productie tot de verkoop. Zonder verkoop via warenhuizen. Op dit moment zijn er grote bedrijven in Japan die hun eigen merken beheren en produceren in Azië.

Welke positie heeft fast fashion?

Er zijn lokale fast fashion merken die hun collecties wekelijks vernieuwen, in de winkels worden vrijwel dagelijks nieuwigheden en artikelen met kortingen aangeprijsd. Op het gebied van design en trends zijn Japanners heel snel in staat deze in te lijven en te innoveren. Dat is de reden dat trends die hier worden gespot uniek zijn, want merken kopiëren niet van elkaar, zoals dat mogelijk elders gebeurt. Grote Europese bedrijven komen naar Japan “om inspiratie op te doen” maar lokale merken geven daar niet om omdat zij in het algemeen niet gericht zijn op export.

Bizel: "De trends in Japan zijn uniek omdat merken niet kopiëren"

Wat kenmerkt de Japanse consument?

Dat verschilt per segment, al moet ik zeggen dat er steeds minder segmentatie is. Jonge mensen voelen zich aangetrokken tot fast fashion omdat het niet duur en trendy is. In de andere segmenten ligt de focus meer op kwaliteit dan kwantiteit. Mensen die tussen de 28 en 30 jaar oud zijn, verkiezen over het algemeen kwaliteit boven kwantiteit. Zij zijn bereid 100 dollar te betalen voor een Fred Perry T-shirt dat tien jaar meegaat, in plaats van een goedkope imitatie die misschien maar een jaar meegaat.

Wat is op dit moment de trend in Japanse retail?

Kleine lokale merken en conceptstores die een vernieuwde winkelervaring aanbieden met cafe's, bloemenshops en wijnproeverijen. Daarnaast zijn er winkels gevestigd in oude panden die nog in originele staat zijn en hun bijzondere geuren en persoonlijke aandacht behouden hebben.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op FashionUnited.es.

Foto’s: Carolina Allen, Loic Bizel, @japanfashion

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN