• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Bottega Veneta combineert shows SS17 tere van 50-jarig jubileum

Bottega Veneta combineert shows SS17 tere van 50-jarig jubileum

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Het Italiaanse modehuis Bottega Veneta is het nieuwste merk dat de shows van de dames- en herencollecties combineert tijdens een evenement. Het luxemerk heeft aangekondigd dat beide collecties voor de lente/zomer 2017 onder één dak gepresenteerd zullen worden, ter ere van het 50-jarig bestaan van het Italiaanse modehuis. De catwalkshow zal plaatsvinden tijdens Milan Fashion Week, waar creatief directeur Tomas Maier eveneens zal vieren dat hij 15 jaar bij het modehuis werkt.

“Ik vind het geweldig om deze show te organiseren en deze twee mijlpalen te vieren, die heel bijzonder voor mij zijn. En ook om de mogelijkheid te nemen om contributors en supporters van Bottega Veneta bij elkaar te krijgen,” zegt Maier tegen WWD. “Het Bottega Veneta universum is gebouwd op beide seksen, en laat zien dat mannen en vrouwen samen een organische stap is die volgt op de evolutie van mijn creatieve visie.” Het zal niet de eerste keer zijn dat het luxemerk de mannen- en vrouwenlijnen samen showt; in het verleden heeft Maier een paar pre-collection looks gepresenteerd tijdens de mannencatwalkshow.

Bottega Veneta voegt mannen- en vrouwencollecties samen bij catwalkshow SS17

Bottega Veneta moet de locatie van de show nog bekendmaken, maar er wordt gezegd dat er gezocht wordt naar een ‘dedicated special location’. Normaal houdt het merk zijn shows bij het hoofdkantoor in Milaan, maar die ruimte zou niet groot genoeg zijn voor het aantal bezoekers dat verwacht wordt.

Hoewel de mannen- en vrouwencollectie nu samengevoegd worden betekent dat niet dat het luxemerk overstapt op het see now buy now systeem. Het bedrijf ‘houdt vast aan de timing van de presentatie en lancering, die de productie de nodige tijd geeft om een verfijnde en handgemaakte collectie te creëren die een droom brengt, nog voor het in de winkels ligt’.

De beslissing om de mannen- en vrouwencollectie samen te voegen wordt door meedere luxemerken genomen, waarbij ze nieuwe business modellen implementeren en afscheid nemen van de traditionele modekalender. Merken als Burberry en Tom Ford hebben de mannen- en vrouwenlijnen gecombineerd en introduceerden het see now buy now systeem, terwijl Gucci, Bottega Veneta enkel de collecties samenvoegen in de show, maar zich wel houden aan de retailkalender en de nieuwe ontwerpen pas een half jaar na de show in de winkels hangen.

In het eerste kwartaal van 2016 zag Bottega Veneta de omzet dalen met 7,6 procent en 8,3 procent met wisselkoerscorrecties. Dat was te wijten aan het dalende aantallen toeristen, met name in West-Europa alsmede de Verenigde Staten en Japan, meldde Kering.

Vorige week werd bekend dat Bottega Veneta zijn eerste winkel gaat openen aan de PC Hooftstraat in Amsterdam.

Beeld: Bottega Veneta, Facebook

Bottega Veneta