Breken met klassieke codes: Bruno Sialelli’s debuut bij Lanvin
bezig met laden...
Sinds het vertrek van creatief directeur Alber Elbaz bij Lanvin in 2015 zijn er al verschillende pogingen gedaan om het kwakkelende modehuis nieuw leven in te blazen. Bruno Sialelli is de vierde ontwerper in vier jaar tijd bij het oudste nog actieve couturehuis ter wereld.
Sialelli werd pas in januari benoemd tot artistiek directeur, kort na de overname van het Franse modehuis door het Chinese conglomeraat Fosun International. Veel tijd voor het samenstellen van een catwalkcollectie was er dus niet. De relatief onbekende 31-jarige ontwerper was hiervoor verantwoordelijk voor de mannenmode bij Loewe en eerder werkzaam bij Balenciaga, Acne Studios en Paco Rabanne.
Nieuwe artistiek directeur breekt codes Lanvin
Zijn debuutcollectie werd woensdag getoond in het spookachtige stenen interieur van het Parijse Nationale Museum van de Middeleeuwen tijdens Paris Fashion Week. Al meteen vanaf de allereerste look was duidelijk dat Sialelli zich als doel heeft gesteld om de codes van het historische modehuis te herschrijven. De dagen waarin de focus voornamelijk lag op avondkleding met tapijtstoffen, rijk fluweel, zijde en intense paarse tinten die zo sterk worden geassocieerd met het Lanvin van Elbaz zijn geteld. Op de catwalk zagen we voornamelijk kleding voor overdag. Van een gebreide twin-set waarmee de show opende, tot een gemêleerde ruitjesponcho en een tuniekjas met zeemanskraag en leren stropdassen voor beide geslachten. Duidelijk is dat het modehuis graag commercieel succes wil omarmen.
Comeback Lanvin een feit, nu nog een rodelopermoment
Er was veel te zien in de gelaagde collectie die Vogue omschreef als een ‘enorm all-you-can-eat-buffet aan ideeën’. Die grote variëteit aan stijlen kan volgens de de auteur ‘enerzijds worden gezien als het resultaat van een grenzeloos vruchtbare geest of als een gebrek aan focus’. Maar dat zullen toekomstige collecties duidelijk moeten maken. Volgens The New York Times was er van tevoren twijfel over Sialelli aangezien de ontwerper relatief onbekend is en slechts 31 jaar oud. Op sociale media toonden modeliefhebbers solidariteit en verdriet over de vermeende ondergang van het grote huis onder de #JeSuisLanvin. Maar, besluit The New York Times, “deze collectie heeft bewezen dat ze ongelijk hebben. Lanvin is terug.” Nu is het afwachten of het modehuis binnenkort sinds lange tijd weer een rodelopermoment zal beleven.
Beelden: Lanvin AW19, Catwalkpictures