Brexit, tariefoorlogen en eco-mode zetten aan tot strategische verandering tijdens ‘Grote Vier Modeweken’

New York – Terwijl de vier grote modeweken (New York, Londen, Milaan en Parijs) nog in volle gang of net afgelopen zijn, blikken we terug op hoe ze zich aanpassen aan de voortdurend veranderende branche en een politiek ingewikkelde economie.

Investeerders vragen zich vaak af hoe relevant deze dure sporadische evenementen zijn in een tijdperk waarin de manier waarop mensen winkelen en aansluiting vinden bij merken drastisch veranderd is. Een modeshow tijdens een van de grote Fashion Weeks kan gemakkelijk oplopen van 300,000 tot 1 miljoen dollar als eenmaal de prijs van modellen, decorontwerp, verlichting, geluid en andere elementen ingecalculeerd zijn. Voor diegenen die in modebedrijven investeren kan het erg moeilijk zijn om te begrijpen waar het rendement op hun investeringen vandaan komt.

NYFW: korter, meer technologie gedreven, hernieuwde focus op internationale ontwerpers

De twee New York Fashion Weeks (NYFW) die ieder jaar in februari en september plaatsvinden, zijn jaarlijks goed voor een economische impact van bijna 900 miljoen dollar (819 miljoen euro), zo blijkt uit analyses van de New York Economic Development Corporation.

De New York Fashion Week is de afgelopen jaren een beetje weggekwijnd, maar branche-experts identificeerden dit seizoen een ideologische omslag waarbij ontwerpers hun boodschappen verder uitdiepen. De Wall Street Journal merkte op dat tegenstrijdige culturele vooroordelen, de ervaring van een donkere huidskleur in Amerika, de acceptatie en viering van vollere figuren en iedere leeftijd van vrouwen de top thema’s van het jaar zijn.

Ondertussen spraken zowel de bezoekers op de eerste rij als de mensen achter de schermen hun zorgen en verwachtingen uit over tariefoorlogen en de oplopende spanningen tussen de VS en China, Brexit en het effect van het veranderende economische- en consumentengedrag op de branche.

Zoals industrie-expert Cameron Silver, oprichter van Decades en modedirecteur van H by Halston en H Halston, in een interview met Forbes verklaarde “verkeren NYFW en de modebranche in zijn geheel momenteel in een existentiële crisis. De manier waarop jongere generaties verbruiken in een gedeelde economie biedt uiteindelijk enorme uitdagingen en modeshows kunnen niet langer op dezelfde manier aansluiting vinden bij klanten. Instinctieve verbindingen met fashionista’s blijven een van de meest effectieve manieren om transactionele relaties te creëren. Consumenten willen de makers van de items die ze kopen kennen en sociale media heeft een platform gecreëerd die openheid en toegang biedt.”

Londen: Brexit domineert gesprekken achter de schermen

De modebranche is de Britse economie ruim 32 miljard pond (ruim 36 miljard euro) waard. Officiële bronnen wijzen erop dat Londen Fashion Week (LFW) op jaarbasis meer dan 100 miljoen pond aan bestellingen genereert en een internationale personeelsbezetting heeft waarvan ruim 10.000 Europese werknemers zijn.

Dat is precies de reden dat Brexit een echt risico vormt. Als er geen overeenkomst komt, rekenen marktbronnen op een uittocht van ontwerpers (90 procent van de ontwerpers stemden er tijdens het EU-referendum voor om in de Europese Unie te blijven). In dit verband beweert de British Fashion Council (BFC) dat hogere tarieven op producenten, stoffen en import de branche 900 miljoen pond (ruim 1 miljard euro) zal kosten.

Parijs:

Marktbronnen hebben uitgerekend dat er tijdens het 9 dagen lange evenement (van de vier grote modeweken duurt Parijs het langst) 10,3 miljard euro aan omzet wordt gegenereerd.

Volgens de Fédération De La Haute Couture et De La Mode is Paris Fashion Week de drijvende kracht achter de economie van de Franse hoofdstad. Zo zou het op jaarbasis goed zijn voor 1,2 miljard euro aan economische spin-off.

Er worden jaarlijks ruim 300 modeshows gehouden alsmede 27 beurzen met meer dan 14.000 exposanten. De helft van de merken die deelnemen aan de modeweek is afkomstig uit het buitenland, terwijl dat percentage stijgt naar 75 procent voor merken die deelnemen aan de beurzen.

Milaan: ’Made in Italy’ genereert meer dan 37 miljoen euro per seizoen

Gegevens die openbaar beschikbaar zijn tonen aan dat hoewel Milan Fashion Week minder bezoekers trekt dan Parijs, New York en Londen, de bezoekers aan de stad gemiddeld meer uitgeven dan tijdens andere mode-evenementen – bijna 2.000 euro per persoon. Dit houdt in dat de lokale economie ieder seizoen met 37 miljoen euro groeit.

Opmerkelijk is dat Tmall, het B2C e-commerce platform van Alibaba Group, opkomende Chinese ontwerpers naar de laatste editie van Milan Fashion Week bracht als onderdeel van diens “China Cool” initiatief in de grote mondiale modesteden. Tmall werkt als sinds 2017 samen met New York Fashion Week, maar presenteerde nu voor het eerst tijdens Milan Fashion Week, een van de meest geanticipeerde agendapunten van de wereldwijde modebranche, aldus Christina Fontana, directeur van Fashion and Luxury Europe bij Alibaba Group.

Miuccia Prada presenteerde als eerste op de catwalk in Milaan, en zette daarmee de toon voor de Italiaanse modeweek. Integratie, milieubewustzijn en prioriteitstelling van stijl boven trends waren de thema’s die de invloedrijke Italiaanse modemagnaat in haar collectie aan de orde stelde. Zoals The Guardian opmerkte, liet Prada duidelijk merken dat een nieuwe manier van denken hoog op de agenda staat.

Het evenement vindt sinds 1958 plaats en trekt ieder seizoen meer dan 22.000 bezoekers die voor de grote Italiaanse merken en opkomende ontwerpers komen.

Foto: Charlie Kwai. Credits: Bora Aksu, London Fashion Week Official.

Dit artikel verscheen eerder op fashionunited.uk. Vertaling en bewerking door Wendela van den Broek.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN