• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • British Fashion Council lanceert pre-collections fashionweek

British Fashion Council lanceert pre-collections fashionweek

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Naast de traditionele fashionweeks voor de zomer- en wintercollecties komt er nog een nieuw mode-evenement bij. Van 15 tot en met 17 juni lanceert de British Fashion Council een nieuwe fashionweek, dat zich richt op de pre-collections. Het zal meteen plaatsvinden na de London Collections: Men, dat plaatsvindt van 12 tot en met 15 juni.

Caroline Rush, CEO van het British Fashion Council laat weten: “De mode-ontwerpindustrie heeft gereageerd op de vraag naar collecties die buiten de traditionele lente-/zomer- en herfst-/winterperiode vallen, met collecties die in sommige gevallen goed zijn voor zeventig procent van de omzet van sommige merken. Het is belangrijk dat we het feit dat ontwerpers pre-collections verkopen in Londen vieren en we er een datum in onze agenda voor prikken voor alle pers en inkopers in de hele wereld.”

In samenwerking met het Hoxton Hotel in Holborn, lanceert de British Fashion Council op 15 en 16 juni de Hoxton Collective, een showroom met pre-collecties. Hier zullen ready-to-wear ontwerpers als Alexander Lewis, Huishan Zhang, Marques’Almeida, Phoebe English en Zoe Jordan hun collecties tonen. Daarnaast zullen merken als Roksanda, Peter Pilotto, Preen by Thornton Bregazzi, Amanda Wakeley, Bora Aksu, Osman, Isa Arfen, Jonathan Saunders, Issa, Roland Mouret en Rupert Sanderson de hosts zijn voor showrooms, presentaties en salonshows in Londen, op 16 en 17 juni.

British Fashion Council: ‘pre-collecties vaak het meest succesvol’

Sophia Neophitou-Apostolou, voorzitter van het British Fashion Council Press Comité en hoofdredacteur van 10 Magazine laat weten: "Deze collecties vertegenwoordigen mogelijk vaak het meest commercieel succesvolle deel van de collectie van een ontwerper. Door een manier te zoeken om zulke showcases effectief te kunnen helpen is de toekomst van ons modelandschap. Het is een nieuw hoofdstuk, waarin we werken aan meer inzicht over hoe je een commercieel succesvol merk bouwt, zonder een compromis te hoeven sluiten met dat waar Londense mode voor staat: innovatie en compromisloze creativiteit.” In een e-mail aan de New York Times legt Rush uit: “Dit seizoen is een pilot voor ons om te leren en te ontwikkelen. Het doel is om inkopers, pers en merken te helpen met het coördineren van de data in Londen, in plaats van het bieden van een overvol schema of activiteiten die erg op elkaar lijken.”

De CEO van Hoxton, Sharan Pasricha, zal ook de hosting van maandelijkse evenementen op zich nemen om lokaal opkomend design talent te ondersteunen. “We zijn verheugd om deel uit te maken van die nieuwe project en zo’n grote verzameling van lokale ontwerpers te ondersteunen. Dit is een geweldige kans om echt een verschil te maken in het gedrag van de inkopers, en om daarnaast ook het bekendheid van een aantal grote merken te vergroten,” zegt Pasricha.

Andere Britse ontwerpers die in mei en juni hun pre-collecties zullen tonen zijn onder andere Anya Hindmarch, Burberry en House of Holland.

Foto’s: Roksanda pre-fall 2015 collection

Tekst: Danielle Wightman-Stone voor FashionUnited.uk.
Vertaling en bewerking: Anne Buis
British Fashion Council