• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • British Fashion Council werkt samen met Google

British Fashion Council werkt samen met Google

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De British Fashion Council (BFC), de organisatie achter London Fashion Week en London Collections Men, heeft in samenwerking met Google een geavanceerd platform opgericht om de Britse mode in het zonnetje te zetten. Het educatieve online platform maakt deel uit van Google Arts and Culture en zet onder meer virtual reality in om kledingstukken en stoffen bijna tastbaar op het scherm te tonen. Middels online exposities willen de twee partijen een podium creëren om toekomstige generaties modeontwerpers te inspireren en informeren. Bezoekers van g.co/britishfashion kunnen nu al meer dan duizend stukken zien, 360 graden video's bekijken en online exposities bezoeken met werk van grote Britse namen als Burberry, Browns, Erdem, i-D, J.W.Anderson, Paul Smith, Stella McCartney en Vivienne Westwood.

Een van de hoogtepunten is een foto in zeer hoge resolutie van een couture jurk van Alexander McQueen uit de SS17 collectie waarbij tot op het stikwerk kan worden ingezoomd en details worden bekeken die anders alleen in het echt en met een loep te zien zouden zijn. Verder kunnen bezoekers bijvoorbeeld een virtuele wandeling maken door het atelier van schoenontwerper Manolo Blahnik in Londen, bladeren door zijn carrière, zijn inpsiratiebronnen en de geschiedenis van het merk.

Unieke kijk in de Britse modebranche

"Het internet is een fantastisch middel om de modeindustrie open te stellen voor een nieuw publiek en jonge mensen en toekomstige ontwerpers toegang te geven tot informatie die hiervoor slechts beperkt beschikbaar was," zegt BFC CEO Carline Rush in het persbericht. "Door deze samenwerking en de heel nieuwe manier waarop de informatie is geordend en gepresenteerd, hopen we een nieuwe generatie modeontwerpers te inspireren door inzicht te geven in de enorme diversiteit en ambachtelijkheid van het vak."

Een ander hoogtepunt is een 360 graden video waar kijkers oog in oog komen te staan met beroemdheden uit de modebranche zoals supermodel Naomi Campbell, modeontwerper en ondernemer Anya Hindmarch en Browns-oprichter Joan Burnstein, die ieder persoonlijke verhalen en inzichten delen over hun carrière in de modeindustrie.

Verder zijn in het archief op chronologische volgorde materialen en iconische ontwerpen gerangschikt van diverse grote Britse modelabels en is bijvoorbeeld ook het catwalkdebuut van Kate Moss terug te zien.

Amit Sood, directeur van Google's Cultuur Instituut, zegt in een reactie: "De Britse mode neemt een bijzondere positie in in de mondiale fashion industrie en modegeschiedenis. De Britse mode kent een enorme rijkdom aan karakters, iconen en verhalen en het was een waar genoegen om aan dit project te werken en al die bijzondere texturen en talenten middels technologie voor het voetlicht te brengen. Nu kunnen nog meer mensen ervan genieten."

Foto's: British Fashion Council

British Fashion Council
Google