• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Bulgari voorzichtig over Q4

Bulgari voorzichtig over Q4

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ondanks dat Bulgari de marktverwachtingen in derde kwartaal heeft overtroffen is het bedrijf voorzichtig over de vooruitzichten voor het volgende kwartaal. Groepsvoorzitter Francesco Trapani waarschuwde dat de resultaten in het vierde kwartaal 2005 zo sterk waren dat het moeilijk zal zijn ze te evenaren.

De nettowinst steeg in het derde kwartaal met 29,4 procent, naar €34,1 miljoen terwijl de omzet, volgens verwachtingen, met 9,6 procent naar €239 miljoen steeg. De operationele winst steeg gedurende het kwartaal met 32,8 procent naar €42,3 miljoen en leek daarmee onaangetast door de hoge marketingkosten die een advertentiecampagne met Kate Moss met zich meebracht. Elena Sottanella, analist bij de Italiaanse Abaxbank, geeft toe dat ze verbaasd was over het gunstige operationele resultaat van het concern. ”De resultaten waren over het algemeen boven verwachting”, zegt ze. ”Er is echter geen reden voor de uitermate conservatieve verwachtingen van het bedrijf, vooral gezien de lagere resultaten in de vergelijkbare periode in 2005.”

De omzet steeg in alle categorieën behalve accessoires. Volgens het bedrijf is de daling van 16,4 procent naar €15 miljoen het gevolg van een productietekort. De hoger dan verwachte omzet in de afgelopen 12 maanden heeft geleid tot een gebrek in de productiecapaciteit en het bedrijf moest, om de situatie te corrigeren, de distributie aan derden aan banden leggen. Inmiddels is het probleem opgelost, aldus Bulgari. De sieradenomzet is met 9,7 procent gestegen, de horlogeomzet met 14,8 procent en de parfumomzet met 19,3 procent.

Het bedrijf genoot in de VS, Europa Italië uitgezonderd het Verre Oosten en het Midden Oosten een aanzienlijke groei. Alleen in Japan en Italië daalde de groei in het derde kwartaal, hoewel Japan in de eerste negen maanden toch een groei beleefde. ”Ik ben niet verbaasd door de huidige terugloop in Japan. Die markt is verzadigd”, zei Trapani. Hij zei ook dat Bulgari in de komende 12 maanden een gestage groei verwacht, maar dat deze in 2008 weer fors zal toenemen dankzij belangrijke nieuwe retailprojecten die dan klaar zullen zijn.

Sottanella is het eens met de voorzichtige prognose voor het laatste kwartaal. ”Het vierde kwartaal 2006 zal de sterke resultaten van het afgelopen jaar moeilijk kunnen evenaren. In dat kwartaal toonde de horlogedivisie voor het eerst een teken van verbetering.” Ze is echter van mening dat het bedrijf te voorzichtig is over de prognose van 10 procent voor het hele boekjaar en verwacht zelf een groei van minstens 11 procent, rekening houdend met de waardedaling van de dollar.

Bulgari