• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Circulaire mode staat centraal tijdens Dutch Design Week

Circulaire mode staat centraal tijdens Dutch Design Week

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

De Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven loopt inmiddels tegen haar einde. Sinds afgelopen week staat Strijp-S, voormalig Philips bedrijventerrein en de vaste locatie van het jaarlijkse evenement, in het teken van Nederlands design. Er is tijdens de DDW, dit jaar van 17 tot en met 25 oktober, niet alleen plek voor innovatieve mode: tijdens deze veertiende editie van het internationale event staat het hergebruiken van kleding centraal.

Een terrein vol met zeecontainers, glazen huizen en loopplanken: wellicht niet de meest ideale locatie voor een mode-expositie. Toch is de zogenaamde ‘Circular Building’, een initiatief van Studio Bas Luiting en Bygg Architecture, tijdens de DDW de plek waar circulaire mode tastbaar is. Hier exposeert kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland samen met jonge ontwerpers circulaire mode-innovaties.

Bas Kosters maakt gerecyclede jassencollectie voor de DDW

Tijdens deze editie van de DDW ondersteunt MVO Nederland ontwerpers die zich op één of andere manier bezighouden met recycling en overproductie. Eén van die ontwerpers is Bas Kosters. Hij maakte een speciale collectie van drie uniseks regenjassen, gemaakt van hergebruikt materiaal. “Een statement tegen de fastfood onder de kleding,” zoals hij het noemt in een interview met MVO Nederland. Volgens hem is gerecyclede kleding tegenwoordig hot and happening, maar lastig aan de man te krijgen doordat winkeliers twijfelen over de kwaliteit ervan. “Als retailers kleding inkopen, vinden ze het prettig als het schoon en ongebruikt is,” aldus Kosters.

Koster’s circulaire collectie is te vinden in een blauwe zeecontainer. Drie paspoppen dragen zijn opvallende regenjassen, gemaakt van oude vlaggen. De ontwerper bewijst dat hergebruikte kleding geen ratjetoe hoeft te zijn. “Voor deze jassen heb ik heel duidelijk gezocht naar een visuele uitspraak. Het materiaal moet in mijn ogen de moeite waard zijn om er iets nieuws van te maken. Het moet mijn fantasie prikkelen, anders ga ik er niet mee aan de slag,” aldus Kosters aan MVO Nederland.

MVO Nederland organiseert Circulaire Design Challenge

Om het belang van recycling nog duidelijker te maken, organiseerde MVO Nederland in opdracht van het Ministerie van Defensie deze week een Circular Design Challenge. Aanstormende designtalenten en bedrijven werden uitgedaagd om een concept te bedenken dat een tweede leven geeft aan oude legeruniformen. Daar was tot nu toe nog geen bestemming voor. “We zijn al anderhalf jaar bezig om mensen te interesseren voor de retourstroom van de Rijksoverheid, om van afgedankte legerkleding iets nieuws te maken,” zegt Luitenant Rob van Arnhem donderdagavond tijdens een netwerkborrel van MVO Nederland.

Tijdens de netwerkborrel maakte MVO Nederland de winnaar van de Circular Design Challenge bekend. De uiteindelijke winnaars, teams ‘The Fancy’ en ‘Nat Weer’, ontvingen samen een bedrag van 5000 euro voor het inzetten van experts om hun ideëen verder uit te werken. The Fancy kwam met een idee voor een outdoor-lijn van hangmatten, tenten, parasols en klapstoelen. De andere winnaar, Nat Weer, wil de oude legerjassen in hun oorspronkelijke vorm hergebruiken. Zij keren de jassen binnenste buiten, waardoor ze transformeren in een regenjas. Wanneer beide projecten realistisch genoeg zijn, worden ze in samenwerking met MVO Nederland tot uitvoering gebracht.

Beeld: Sjoerd Eickmans, Marc Deurloo

Bas Kosters
Dutch Design Week
MVO Nederland