• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Consument koopt goedkoper

Consument koopt goedkoper

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Modeondernemers zijn genoodzaakt om steeds actiever en sneller op de vraag van de consument te reageren. Wanneer zij een afwachtende houding aannemen valt er in feite voor hen geen omzet meer te behalen. De consument keert zich af van duurdere winkels en besteedt zijn geld in het middensegment. Deze conclusie trekt de ING Bank in de halfjaarlijkse resultaten van de sectorstudie mode die deze week werden gepubliceerd. De verslechterde conjunctuur, de economische groei is in het tweede kwartaal van dit jaar zelfs negatief geweest, heeft zijn weerslag gehad op de verkoop in kledingzaken. In de eerste vijf maanden van dit jaar is, ondanks een aanzienlijke prijsstijging, bij bovenkledingwinkels 4,9% minder omgezet. De totale bestedingen zijn wel gestegen maar, zo schrijft de ING in haar studie, de consument koopt vaker bij goedkopere winkels. In het damessegment is in de eerste helft van dit jaar fors meer (+9,1%) uitgegeven, zo blijkt uit cijfers van het Gfk. Dit is echter deels het gevolg van de vroegtijdige uitverkoop. De verslechtering in de branche blijkt voorlopig dus wel goed uit te pakken voor goedkopere winkels. Zo zagen textielsupermarkten hun omzet met meer dan 10% stijgen in de eerste vijf maanden van dit jaar. Behalve textielsupermarkten zouden ook warenhuizen marktaandeel winnen ten koste van zelfstandige modezaken en ketens. Deze groei zal in de tweede helft van het jaar echter waarschijnlijk niet doorzetten, omdat een grens wordt bereikt aan de 'basics' die daar gekocht worden. Er ontstaat meer ruimte in het middensegment en dit gaat ten koste van dames- en herenmodezaken in het hoge segment. De consument haalt de broekriem verder aan en gaat op zoek naar goedkopere kleding. Winkels in het middensegment kunnen hiervan profiteren, maar voorwaarde is wel dat hun collecties aansluiten bij het modebeeld en de wensen van consumenten. Zo tekent zich een tweedeling af tussen passieve winkeliers en actieve ondernemers. Echte ondernemers weten volgens de ING studie bezoekers en passanten tot kopende klanten te maken. Terwijl de winkelier die zich nog te passief opstelt daardoor fors aan omzet verliest. De kracht van ondernemers ligt bij het inkopen van gewilde kleding, in juiste hoeveelheden. In de studie wordt verder benadrukt dat leveranciers de detaillisten tegemoet moeten komen met meerdere collecties per jaar. De ING Bank waarschuwt in haar studie verder dat een sterker wordende verkoopfluctuatie die bovendien bovenop het bestaande seizoenspatroon komt. Steeds vroegere uitlevering van kleding heeft tot gevolg dat collecties vroeg in de winkel liggen. Het winkelend publiek raakt er daardoor eerder op uitgekeken. Resultaat is dat de verkopen inzakken, om in de (te vroege) uitverkoop weer flink te pieken. Dit resulteert in een onregelmatiger cashflow, groeiend voorraadrisico en restvoorraden. Als positief punt wordt tenslotte het sneller generen van inkomsten na uitlevering genoemd.

ING
Koopgedrag