• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Consumenten in Europa geven steeds minder uit

Consumenten in Europa geven steeds minder uit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het ziet er slecht uit voor de Europese retailer. Afgelopen dinsdag gaven Frankrijk en Duitsland aan dat er vertraging optreedt in het uitgavenpatroon van de consument. Experts zien moeilijkheden optreden voor retailers deze kerst.

De cijfers zijn kenmerkend voor de broosheid van de recentelijke economische groei en hierdoor stijgt de zorg over de geplande rentestijging van de Europese Centrale Bank. Het nieuws werd bekend gemaakt in een rapport van het adviesbureau Deloitte. Het bedrijf verwacht een daling van uitgaven aan kerstcadeaus van gemiddeld 3% in negen Europese landen. In Duitsland wordt zelfs een daling van 9% verwacht.

Van de 9 landen waar Deloitte haar gegevens op heeft gebaseerd, zullen alleen Ierland en Spanje een groei zien van het kerstuitgavenpatroon. Gilles Goldenberg, partner bij Deloitte: "Tot 2003 groeiden de uitgaven per jaar gestaag. Maar sinds dat jaar is er een neerwaartse trend ontstaan. Consumenten verliezen vertrouwen. Er was hun beloofd dat 2005 financieel beter zou worden, maar dat is niet het geval geweest. Nu houden veel consumenten de hand op de knip."

In Engeland is volgens Mervyn King, directeur van de Engelse Bank, de daling van de uitgaven voornamelijk te wijten aan de verhoogde belastingen en de hoge kosten van benzine en hypotheken. In Frankrijk daalde de uitgaven in oktober met 0,6%, tegen een daling van 0,3% in september. Opvallend is, dat in de drie maanden voor september er een groei van uitgaven werd gesignaleerd.

Het onderzoek van Deloitte, die hiervoor ruim 7000 consumenten hebben ondervraagd, laat zien dat 49% van de Europeanen gelooft dat zijn of haar economie in een recessie zit.

consument