Consumenten: op zoek naar directie, connectie en context
bezig met laden...
“We bevinden ons op dit moment in de ´ondertussenheid´: een periode waarin het oude deels achter ons ligt terwijl het nieuwe nog niet echt is begonnen,” vertelde Christine Boland aan het publiek dat naar Pakhuis de Zwijger was gekomen voor het consumententrend seminar. Samen met de Britse futurist David Shah presenteerde Boland tijdens het seminar haar visie op de consumententrends van de toekomst. Boland en Shah hebben beide een geheel eigen visie maar zijn het erover eens dat de consument van de toekomst in het leven bovenal behoefte heeft aan drie dingen: een duidelijke richtlijn, sociaal contact en een verhaal.
Christine Boland: “Consumenten gaan op zoek naar directie, connectie en context”
Boland begint haar verhaal met het benadrukken van het belang van de tijdsgeest. “Bij het voorspellen van trends speelt intuïtie een grote rol, maar daarnaast is het belangrijk om te kijken naar onze omgeving. Wat voor gebeurtenissen vinden plaats die kunnen verklaren waarom we doen wat we doen?”, legde ze uit. De huidige tijd wordt volgens Boland gekenmerkt door een paar grote veranderingen. Ten eerste hebben we te maken met het vervagen van de grenzen tussen mens en technologie, tussen de seizoenen en ook tussen de geslachten. Als voorbeeld noemde Boland Agender : een tijdelijke afdeling van het warenhuis Selfridges waar mode en accessoires verkocht werden die zorgen voor een genderless winkelervaring.Tegelijkertijd noemde de trendwatcher dit een tijd van ´dikke ik´, waarin mensen veel consumeren en van anderen vervreemden. Shah vulde haar aan door te stellen dat mensen narcistischer lijken te zijn dan ooit tevoren, waarbij hij de toename van het aantal chirurgische ingrepen gebruikte als argument. Ook vertelde Boland dat mensen ongeduldig zijn geworden door de snelle ontwikkeling van de technologie. Sneller lijkt beter te zijn en consumenten verwachten van bedrijven dat deze onmiddellijk hun behoeften kunnen bevredigen, bijvoorbeeld door het bieden van een click & collect service.
“Ondanks dat dit misschien niet positief klinkt, is er ook goed nieuws,” zei Boland na haar uiteenzetting over de veranderende wereld. De ontwikkelingen die ze eerder heeft genoemd, zullen in de toekomst namelijk zorgen dat consumenten weer op zoek gaan naar directie, connectie en context. “Omdat alles om ons heen zo snel gaat, gaan we op zoek naar directie,” legde ze uit. Als voorbeeld bracht Boland Wehkamp ter sprake, die bekende vloggers inzet om klanten te vertellen welke producten zij zelf leuk vinden. Een ander voorbeeld dat werd genoemd, zijn de sportshirts van ontwerpster Paulien Routs die, dankzij een verkleurende laag, laten zien hoe gezond de transpiratie van de drager is. “Op die manier bieden bedrijven helderheid aan de klant,” verklaarde de trendvoorspeller. Ook Shah gelooft dat deze behoefte aan duidelijkheid serieus moet worden genomen. “Bedrijven moeten in de toekomst meer gebruik gaan maken van big data en beacons om klanten op een persoonlijke manier te kunnen benaderen,” zei Shah hierover.
Naast directie verlangt de toekomstige consument volgens Boland en Shah ook naar contact met anderen. Shah illustreerde dit door te verwijzen naar de opkomst van de deeleconomie waarin bedrijven als Uber en Airbnb veel succes beleven. In plaats van zoveel mogelijk bezit te vergaren, hechten mensen juist steeds meer waarde aan sociaal kapitaal. “Neem bijvoorbeeld de app Covet Me. Influencers die deze applicatie gebruiken, kunnen producten die ze mooi vinden delen met hun volgers, waardoor er een soort digitaal Tupperware-feestje ontstaat,” verkondigde Shah. Boland vertelde over de #ImPerfect campagne van Esprit om haar punt te verduidelijken: “Deze campagne vraagt klanten om persoonlijke foto's op sociale media te plaatsen met #ImPerfect om te laten zien wie ze zijn. Op deze manier creërt het merk een gemeenschap waarin mensen het gevoel krijgen dat ze onderdeel zijn van een grote familie.”
Tot slot spraken Boland en Shah over het toenemende belang van context voor de consument. “Tegenwoordig lijkt meer mogelijk te zijn dan ooit tevoren. Klanten zullen in de toekomst steeds vaker op zoek gaan naar het verhaal achter een product om zo de juiste keus te kunnen maken,” vertelde Boland. “Denk maar eens aan de populariteit van concept stores. Wat deze winkels onderscheidt van andere winkels, is het verhaal dat achter de producten schuil gaat.” Een andere manier waarop deze trend zich uit, is volgens de trendanalist de groeiende verkoop van producten die maatschappelijk verantwoord worden geproduceerd. Er zijn talloze initiatieven waarbij duurzaamheid centraal staat, zoals bijvoorbeeld de actie van schoenenmerk Tom´s om voor elk verkocht paar een nieuw paar aan een kind in de derde wereld te doneren. Merken komen in de toekomst niet meer weg met het verkopen van producten alleen: de consument wil het verhaal erachter horen. Shah lichtte toe: “Bedrijven moeten laten zien dat ze ergens voor staan. Kijk bijvoorbeeld naar de show van Chanel vorig jaar, waar het merk modellen de catwalk opstuurde met protestborden waarmee aandacht werd gevraagd voor het feminisme.” De druk gebarende Shah was nog lang niet uitgesproken toen de drie uren voorbij waren. “Ik vertel ook altijd te veel,” verzuchtte de futurist. “Maar als jullie maar één ding kunnen meenemen van de presentatie van vandaag, onthoud dan in ieder geval dat het kapitalisme zoals we dat kennen voorbij is. In de toekomst draait het allemaal om informatie.”
Foto´s: www.voltcafe.com, www.bcexcelsior en Instagram