• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Damesnachtmode VS in sluimerstand

Damesnachtmode VS in sluimerstand

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Nachtkleding voor dames wordt de komende jaren geen grootse kassakraker. Tenminste, dat heeft het Amerikaanse onderzoeksbureau Mintel International gerapporteerd. Het afzetgebied van damespyjama's en nachtmode slinkt met 6%, gerekend naar het jaar 2009. Prijstechnisch zal een verlaging van 19% plaatsvinden, dit vanwege de opkomst van laagsegment labels en de verhoogde import van goedkope nachtkleding uit China. In de periode 1999-2004 heeft de Amerikaanse nachtmodebranche zich eerder beziggehouden met stabiliteit en is het aan groeien niet toegekomen. In het begin van genoemde periode is er nog wel een piek geweest die de laagste dip van 2002 (3,7 miljard dollar) iets te boven ging. Maar de eerdere omzetcijfers van 4 miljard dollar in de Amerikaanse nachtgoedmarkt, zijn niet meer gerealiseerd. Een zwakke economie en een verlaagd consumentenvertrouwen, factoren die hun stempel hebben gedrukt op de verkoop van dameskleding in het algemeen, zijn voor een gedeelte verantwoordelijk voor het inzakken van de nachtgoedverkoop, aldus het onderzoeksbureau. Volgens Mintels laatste rapport over de Amerikaanse nachtgoedbranche, is de strijd om winkelruimte eveneens fel. Leveranciers van damesnachtmode zijn in een duurzame concurrentiestrijd terechtgekomen met aanbieders van goedkoper geproduceerde pyjama's en geïmporteerde nachtkleding. Ofschoon tweens (tieners en jonge vrouwen van 12 -17 jaar) veel van hun beschikbare geld uitgeven aan kleding, kopen zij toch minder nachtkleding dan hun oudere zusters. Toch raad Mintel leveranciers en detaillisten aan meer aandacht te besteden aan deze groep consumenten. Want de leeftijdsgroep van 10-14 jarige meisjes wordt verwacht in de periode 1998 - 2008 te groeien met 4%. En voor de leeftijdsgroep jonge vrouwen van 15-19 jaar is dit percentage 16%. Demografische gegevens zijn eveneens positief voor de omvang van de groep 20-24-jarigen. Deze neemt in dezelfde periode toe met 16%. De grootste groeikracht zit echter in de groep rijpere vrouwen. Het aantal vrouwen van 55+ neemt in de periode 1998 - 2008 maar liefst toe met 46%. Deze leeftijdsgroep hecht meer aan comfort, maar het modisch aspect mag niet worden verwaarloosd. De wereld van de nachtmode kent verschillende spelers op de Amerikaanse markt. Deze variëren in grootte van megabedrijven als Sara-Lee tot kleine private labels. Dat grote concerns een betere toegang hebben tot de massamarkt en de kleinere beter gericht zijn op de speciaalzaken, is maar gedeeltelijk waar. Deze gedachte is te simpel, stelt Mintel International in het rapport. Comfort is de grootste reden om nachtgoed te kopen, dat zegt tenminste 82% van de door Mintel International ondervraagde vrouwen. Hetgeen geen verrassing is gezien de functie van het kledingstuk. Slechts 8% noemde de prijs als een reden, terwijl 6% zei vanwege luxe of modische reden over te gaan tot aanschaf van een nachtpon. Uit het onderzoek van Mintel kwam eveneens naar voren dat jonge vrouwen de voorkeur geven aan pyjama's, T-shirts en sweaters, terwijl oudere vrouwen 's nachts liever een klassieker nachtgewaad dragen.

Onderzoek