Denim City Academy: “Nieuwe cursussen zijn pas het begin”
bezig met laden...
De vraag naar kennis over denim neemt toe en daarom breidt Denim City Academy in Amsterdam haar cursusaanbod uit. Naast een driejarige opleiding komen er losse cursussen en trainingen bij, variërend van een dagprogramma tot meerdere cursusdagen. FashionUnited sprak met general manager Harm Magis over het nieuwe onderwijsaanbod.
Wat kan je vertellen over het vernieuwde lesaanbod?
“De Denim City Academy is ontstaan door vraag vanuit de markt. De Jean School bestaat al drie jaar, en de vraag was of er ook cursussen konden worden gegeven voor mensen uit de industrie: van developers, inkopers tot sources en verkooppersoneel. Voor deze mensen hebben we nu verschillende cursussen ontwikkeld.”
Welke cursussen komen erbij?
“We zijn gestart met het aanbieden van twee denim courses. Allereerst de eendaagse cursus ‘Denim 101’; dat is een introductiecursus waarin de hele denimketen wordt besproken, van katoen tot productie, weven, geschiedenis, trends en het productieproces. Daarnaast hebben we de cursus ‘Making Better Choices’ van 4 middagen of 6 avonden, die is bedoeld voor developers en designers. Daarin wordt dieper ingegaan op de materie en dan met name op de productie van denim. Verder hebben we workshops en 3 basis wastrainingen van 1, 2 of 5 dagen in het BlueLab. Daar doe je minder theorie, maar krijg je les in het wassen en finishes.”
Na de zomer starten jullie met de Jeans School International Course. Hoe staat het daarmee?
“Deze eenjarige opleiding begint eind augustus. Het is een intensieve opleiding voor studenten met Mbo-niveau 4. Er starten zo’n 12 mensen, momenteel worden de laatste selectierondes gedaan. Er hadden zo’n 30 mensen zich aangemeld, en de helft valt ongeveer af.” Vervolgt: “Het internationale karakter is heel leuk. We hebben mensen uit Pakistan en de Verenigde Staten, maar ook uit Nederland.”
Jullie gaan ook ‘Taylor Made cursussen’ aanbieden. Wat houdt dat in?
“We hebben een programma ontwikkeld met 10 modules. Vanuit die modules kunnen we voor een bedrijf of een groep een specifiek programma samenstellen. Zo maken we een training op maat, met verschillende aandachtspunten die van toepassing zijn op dat bedrijf. De ene groep wil juist meer over wassingen weten, terwijl anderen meer willen leren over de onderdelen van een jeans of de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. We bereiden nu bijvoorbeeld een trainingsdag voor die speciaal gericht is op inkopers; wij maken ze wegwijs in de vragen die ze kunnen stellen aan leveranciers, weverijen, fabrieken en wasserijen. We werken ook aan een programma voor een retailorganisatie; voor hen gaan we alle denimcursussen verzorgen. De merk-specifieke kennis van hun organisatie verwerken wij in in onze trainingen.” Vervolgd: “Een Taylor Made cursus kan helemaal worden aangepast naar het bedrijf, dus dat kan een middag zijn maar ook een langlopend programma met meerdere cursusdagen.”
Hoeveel cursussen maken jullie momenteel op maat?
Denkt even na: “Dat zijn nu 4 cursussen. Maar bij bijna alle grote groepen die wij ontvangen is er altijd wel iets op maat, iedereen heeft weer eigen wensen en een eigen focus. Met die 4 klanten maken we nu een geheel eigen programma.”
Een aantal denimmerken heeft ook een eigen opleidingstraject, zo heeft Scotch & Soda bijvoorbeeld Scotch Academy. Wat is het verschil met Denim City Academy?
“Een aantal grote denimmerken heeft dat inderdaad, maar die trainingen zijn specifiek gericht op dat merk. Wij trekken het veel breder en hebben een dieper aanbod. We zijn bezig met een grotere markt en willen mensen laten doorgroeien en ontwikkelen. Daarvoor hebben we mensen van verschillende labels aangetrokken; zij komen uit de markt en hebben jarenlange ervaring. Onze mensen komen van verschillende bedrijven en onderdelen van de denimindustrie: van chemiebedrijven, weverijen en spinnerijen. Ik denk dat wij een breder aanbod hebben, zowel nu als in de toekomst. Voor merken is het best kostbaar om zulke trainingen overeind te houden en wij bieden het hier. Als denimmerken het uitbesteden, dan kunnen we hen een besparingen bieden.”
Welke mensen en partners heeft Denim City aangetrokken?
“Een van hen is Maarten Wentholt, onze hoofdtrainer. Maarten heeft jaren bij G-Star RAW gewerkt en heeft meer dan 30 jaar ervaring in de denimindustrie. Hij is ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Jeans School-programma. Verder hebben we weverijen als partners, waaronder Candiani Denim en Tejidos Royo. We krijgen ook input van denimmerken zoals Levi’s, G-Star RAW en Tommy Hilfiger.”
Ontbreken er nog mensen, die op je wensenlijstje staan?
“Er zijn nog wel een paar op mijn lijstje, maar die zijn meer voor de toekomst. De trainingen en cursussen die we nu hebben zijn pas het begin. Vooral het gebied van duurzaamheid en sales (retail en groothandel). We werken nu al aan nieuwe trainingen, samen met mensen uit de industrie die veel ervaring hebben met denim en sales. De trainingen zullen in de loop van het najaar klaar zijn.”
<Jullie spelen in op de denimmarkt. Waar is momenteel de meeste behoefte aan?
“Er is een groot gebrek aan kennis over denim. Bij veel mensen ontbreekt het aan algemene kennis over denim, bijvoorbeeld over hoe wordt denim gemaakt, waar wordt het gemaakt en wat ermee je kunt. Zelfs inkopers bij grote retailorganisaties missen kennis; denk aan inkopers van warenhuizen die eerst speelgoed inkochten en ineens overstappen op denim. Zulke mensen moeten zich inwerken en dat proces kunnen wij versnellen. Bij ons leren ze de denimtaal die ze nodig hebben om te samenwerken met weverijen, wasserijen en fabrieken. Daar zit de grootste vraag: de kennis en ‘het spreken van de denimtaal’.”
Wat is de ‘denimtaal’ precies?
”Onder denimtaal verstaan we het jargon van het denim. Denk hierbij aan de verschillende onderdelen van het patroon, de verschillende stiksels en wassingen. Er zijn zoveel verschillende wassingen; het is niet zo dat een broek een wassing krijgt, bewerkt wordt met een schuurpapiertje en daarna af is. Daar gaat een heel programma achter schuil, dat soms zes of acht uur duurt. Bezoekers van Denim City zijn ook altijd heel verbaasd als ze zien dat we wasmachines met stenen hebben, ze hebben er geen idee van dat dat echt zo gecreëerd wordt.”
Waar ligt de focus in de komende jaren in de denimindustrie?
Vastberaden: “Duurzaamheid. Er is veel over gesproken, men heeft eraan geroken, en nu breekt de tijd aan dat bedrijven ook echt actie gaan ondernemen.”
Welke rol speelt Denim City daarin?
“We zijn zelf gefocust op het verminderen van water bij denimproductie. Tijdens de laatste editie van Kingpins hadden we ook een conferentie met sprekers over watergebruik. We kunnen er niet meer omheen en moeten er actief mee aan de slag. Hoe gaan we denim duurzaam produceren, en hoe laten we een betere footprint achter voor de volgende generatie? De mogelijkheden zijn er allemaal al, maar moeten nog beter gebruikt en ingezet worden.”
Vanaf eind augustus breidt jullie lesaanbod flink uit. Is dit een begin van iets veel groters?
“Ja, dit breiden we constant uit. Tot nu toe was er alleen de Jean School, daar komt nu de International Denim Course bij. Daarnaast gaan we kortere trainingen, cursussen en workshops aan toevoegen. Het blijft zich uitbreiden; we hebben mensen die hier dagelijks mee bezig zijn en het verder ontwikkelen.”
Waar ben je het meest trots op?
“Dat de eerste cursussen zo snel gerealiseerd zijn. De mensen die ze al hebben gevolgd zijn heel enthousiast. De meesten denken dat zo’n cursus ‘Denim 101’ een leuk dagje uit is, maar zijn verbaasd over hoeveel ze leren. Het is geen denim voor dummy’s, het is echt een stevige cursus. Dat vind ik supergaaf.”
Waar wil je over twee jaar staan met het lesaanbod?
“Over twee jaar wil ik een totaalpakket bieden aan trainingen en cursussen waarbij we leidend zijn op het gebied van duurzaamheid. Alles wat je van denim zou willen weten, in de vorm van een training of cursus, zou je bij ons moeten kunnen vinden.”
Beeld: Denim City Academy