Denim Innovatie: Vijf bijzondere talenten
bezig met laden...
Voor wie gelooft dat modetrends in golven komen, is de huidige denimtrend 'een tsunami'. Er komt geen eind aan en denim is een blijvertje. Jeans zijn eigenlijk nooit 'uit de mode' maar veranderen wel steeds van uiterlijk. Van de hippie flower power broek in de jaren '60, wijde pijpen in de jaren '70, acid-washed in de jaren '80, baggy in de jaren '90, ultra laag in de jaren 2000 tot skinny in de 2010s. De jeans spreekt miljarden mensen aan en verliest in feite nooit zijn aantrekkingskracht. Denimstof is bovendien zo veelzijdig dat het steeds opnieuw kan worden geïnterpreteerd en opnieuw uitgevonden. FashionUnited presenteert: De meest innovatieve denim makers van dit moment.
Marques Almeida
Marta Marques en Paulo Almeida studeerden in Portugal en in Londen en zijn aanhangers van de Helmut Lang-filosofie "Fashion is about attitude, not hemlines." De winnaars van de LVMH-prijs 2015 zijn gek op franjes en dat is te zien.
Faustine Steinmetz
Intensief materialenonderzoek ligt ten grondslag aan het werk van de Franse ontwerpster Faustine Steinmetz. In een ingewikkeld procédé weeft ze restanten jeans, zware denim en transparant materiaal samen met vervilte denimstof en merinowol. Om tot een optimaal resultaat te komen maakt ze verder gebruik van batik- en bleektechnieken .
Y/Project
Het Parijse label Y/Project werpt met creatief directeur Glenn Martens (afkomstig uit Vlaanderen) een blik in het verleden ten einde de toekomst te voorspellen. De alumnus van de Koninklijke Academie van Antwerpen combineert twee typische 90s-items: de trainings broek met drukknopen aan de buitenkant (adibreak) met de totale denim look. Ook Mertens' extreem lange jeans, die ver over de schoenen vallen, zijn bijzonder. Al met al een super modern silhouet.
Never too much Basic
Never Too Much Basic (NTMB) werd iets meer dan een jaar geleden opgericht door het Italiaanse trio Matteo Paloni, Veronica Massa en Davide De Vivo en heeft nu al de denimwereld op z'n kop gezet. De bijzondere ontwerpen en de beelden op Instagram zijn ook Christophe Decarnin van Faith Connection opgevallen en hij vroeg NTMB met hem samen te werken voor resort 2017. NTMB brengt een gecompliceerde en zeer verfijnde collectie met stofbewerkingen waarmee denim tot nieuwe creatieve hoogten wordt gebracht.
Koché
Ontwerpster Christelle Kocher (Straatsburg, 1978) vernietigt de laatste barrière in de mode-industrie vermengt confectie en haute-couture. Kocher werkt bij een van de meest prestigieuze couture ateliers van Frankrijk, Maison Lemarié. De kennis die zij daar opdoet mengt de nieuwkomer tot een eigen collectie met een op streetwear geïnspireerde esthetiek. Het resultaat is een denimcollectie in monochrome tinten, dubbel gestikt en duurzaam. De contrasten, deels gemend in een outfit, maken het Koché-beeld heel speciaal.
Geschreven door: Barbara Russ voor FashionUnited.de