Dit verdient Amsterdam aan de Amsterdam Fashion Week

De internationale modeweken zijn begonnen. Na de aftrap in Berlijn eind vorige maand, staan op dit moment naast Amsterdam ook Parijs en Hongkong in het teken van mode. Steden investeren miljoenen in kapitaal, subsidies en vergunningen om het evenement te ondersteunen. De vraag is echter wat een stad verdient aan een fashion week. De grootste modesteden ter wereld, New York, Londen, Parijs en Milaan, genereren honderden miljoenen dollars, euro’s en ponden aan de fashion weeks en danken een groot deel van hun reputatie aan hun succesvolle modeweken. Maar wat verdient een kleinere stad als Amsterdam nou aan de halfjaarlijkse Fashion Week? FashionUnited zocht het uit.

Amsterdam verdient miljoenen aan halfjaarlijks fashion week

Volgens de berekeningen van FashionUnited, genereert de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, die dit seizoen van 1 tot en met 11 juli loopt, in totaal 27,5 miljoen euro aan inkomsten per seizoen. Deze inkomsten liggen ver onder die van New York, dat met kop en schouders boven alle andere steden ter wereld uit steekt. De stad verdient per seizoen zo’n 514 miljoen euro aan de fashion week - meer dan de US Open en de NYC Marathon. New York wordt gevolgd door Londen, dat per fashion week 322 miljoen euro verdient. Om deze inkomsten te berekenen, hield FashionUnited rekening met het aantal bezoekers dat iedere fashion week naar de stad komt, het gemiddelde inkomen per bezoeker per fashion week, lokale kosten van hotels en eten, omzetbelasting, toeristische vergoedingen en vennootschapbelastingen.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik hier voor een kortere versie.
Dit verdient Amsterdam aan de Amsterdam Fashion Week

Van de totale inkomsten die de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam per seizoen genereert, gaat zo’n 81 procent, ofwel 22 miljoen euro naar bedrijven die het halfjaarlijks evenement ondersteunen. Dit zijn onder andere bedrijven die locaties voor catwalkshows en presentaties verhuren. De overige 19 procent van de totale inkomsten, namelijk 5,18 miljoen, gaat naar de stad zelf. Dit is geld gegenereerd uit onder meer omzetbelasting, toeristenbelasting, servicekosten en andere belastingen.

De Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam trekt per seizoen tussen de 20.000 en 25.000 bezoekers naar de stad. FashionUnited rekende uit dat de gemiddelde besteding per bezoeker zo’n 1.929 euro bedraagt. Dat is vlak onder Milaan, waar bezoekers gemiddeld 1.941 euro uitgeven per fashion week. In New York geven bezoekers het meeste uit, namelijk 2.226 euro per bezoeker per seizoen. Dit zijn uitgaven aan onder andere hotels of andere accommodaties, eten en lokale winkels. Deze uitgaven zijn gebaseerd op een studie in New York over de uitgaven tijden fashion week en herberekend naar het aantal bezoekers in Amsterdam en de lokale prijzen. Zo liggen de prijzen voor restaurants in Amsterdam gemiddeld 18 procent lager dan in New York, hotel zijn zelfs 22 procent lager. Verder is er rekening gehouden met omzetbelasting en toeristenbelasting bij het berekenen van de totale uitgaven per persoon bij de Amsterdam Fashion Week.

Hoewel de fashion week miljoenen euro’s genereert, zijn de kosten voor de organisatie van het halfjaarlijkse mode-evenement ook erg groot. Vorig jaar vroeg de organisatie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam de gemeente Amsterdam nog om een subsidie van 75.000 euro, maar kreeg die niet. Het mode-evenement voldeed niet aan bepaalde criteria en de begroting was niet op orde. Alleen kaartverkoop en sponsoring waren niet genoeg voor de financiering van het evenement, waardoor de subsidie niet meer alleen zou gelden als kleine aanvulling. Het jaar daarvoor kreeg de fashion week nog wel een subsidie van 25.000 euro van Economische Zaken.

Meer weten over de economische impact van internationale modeweken? Lees het hier.

Beeld: Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN