• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Duik in badmode: dit zijn de trends op het gebied van badkleding

Duik in badmode: dit zijn de trends op het gebied van badkleding

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |ANALYSE

De badkledingmarkt is aan het groeien en neemt een steeds grotere positie in binnen de mode-industrie. Door het toegenomen aantal reizigers is er meer interesse in en vraag naar badmode. Het Britse Retailonderzoeksbureau Edited analyseerde de online verkopen van de internationale markt, met een nadruk op de Amerikaanse en Britse markt, en bundelde deze bevindingen en cijfers in hun onderzoeksrapport naar de grootste trends binnen de zwemmode. Aan de hand van dit rapport zet FashionUnited de ontwikkelingen in de badmodemarkt en grootste verkooptrends uiteen.

Reizigersaantal binnen twintig jaar naar acht miljard

Volgens Edited beslaat de badmodemarkt op dit moment niet eens de helft van het verkoopaandeel van ondergoed. Maar het Britse onderzoeksbureau verwacht dat de badmodemarkt verder gaat groeien. Als belangrijkste reden wordt het groeiende aantal reizigers genoemd. Het aantal reizigers zal de komende twintig jaar toenemen tot acht miljard in totaal. Edited schrijft dat China in 2022 meer dan de helft van de vluchten zal verzorgen. Dit maakt China tevens een interessante markt om de verkoop van zwemkleding te stuwen.

Niet iedereen die het vliegtuig pakt, vertrekt naar een zonnige of waterrijke bestemming, waardoor badmode niet altijd noodzakelijk is. Een korte blik op het rapport leert ons wel dat 35 procent van de Amerikanen volgend jaar van plan is een internationale vlucht te boeken. De populairste bestemmingen onder Amerikanen zijn Mexico, De Dominicaanse Republiek en Jamaica.

Het aantal passagiers dat jaarlijks Nederlandse luchthavens aandoet, blijft ook stijgen. Als de groei van het eerste kwartaal doorzet, gaat de nationale luchthaven Schiphol over het maximum van 500 duizend vluchten per jaar, schrijft de Volkskrant. Onder de ruim 19 miljoen buitenlandse reizen die in 2017 door Nederlanders werden ondernomen waren Duitsland, Frankrijk en Spanje de populairste bestemmingen. Vakanties in Spanje en Griekenland waren de grootste stijgers.

Bikini met string of badpak met een lage rug; wat zijn de badmodetrends van 2018?

Dat de vraag stijgt is duidelijk volgens Edited, maar wat is het meest gekochte kledingstuk binnen de badmode? Het onderzoeksbureau kwam aan de hand van data-analyse in de Britse en Amerikaanse markt tot de conclusie dat het zwempak de populariteitswedstrijd wint. De verkoop van het badpak in steeg in 2017 ten opzichte van 2016 10 procent. De verkoop van bikini’s noteerde in het eerste kwartaal van 2018 een daling van 7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016. Overigens is het verkoopaandeel van de bikini nog altijd groter dan dat van het badpak (68 procent ten opzicht van 28 procent).

Het rode badpak was in 2017 in Amerika en het Verenigd Koninkrijk behoorlijk populair. In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop 84 procent en in Amerika 63 procent. De verkoop van het badpak met een lage rug, een populaire stijl in de jaren negentig, steeg in Amerika 88 procent en in het Verenigd Koninkrijk 48 procent. Zoekt u nog een inkooptip betreffende de bikini (vermoedelijk heeft u de inkoop al gedaan): het high-waist bikinibroekje wint terrein. In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop 45 procent. Deze stijl wordt ook in grotere maten goed verkocht. De meest verrassende stijger binnen de zwemmode is de string, voor zowel badpak als bikini. In Amerika steeg de verkoop van dit artikel 544 procent in het eerste kwartaal van 2018 en in hetzelfde kwartaal 500 procent in het Verenigd Koninkrijk.

Groei verkoop luxe badmode neemt toe

Uit hetzelfde data-onderzoek blijkt dat in het eerste kwartaal van 2016 luxemerken slechts 9 procent van de markt voor badmode voor vrouwen vertegenwoordigden. Dat is nu gestegen tot 16 procent, met Solid & Striped, Eres en Melissa Obadash als de best verkochte merken. Twee grote e-commerce retailers voor het luxesegment, Farfetch en Matches hebben hun aandeel damesbadmode vergroot naar 349 procent en 288 procent. E-commerce retailers van het luxesegment van mode bieden een brede categorie zwemmode aan. Hun klanten zitten over de hele wereld, waaronder trouwe Chinese klanten, en reizen vaak.

Volgens Edited is de gemiddelde prijs die de consument bereid is te betalen voor badkleding wel iets gedaald. Voor een luxe badpak wordt in het eerste kwartaal van 2018 gemiddeld 247,31 euro betaald, een daling van 4,7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017.

Kansen binnen verkoop badmode

Edited ziet een goede kans voor zogenaamde modest badmode; modellen badkleding met een lage snit of kleding om in te zonnen. Er is volgens het onderzoeksbureau ook een onderontwikkelde markt betreft seizoensgebonden zwemmen. Badkleding richt zich meestal op katoenen jurken en sarongs, maar hoe zit het bijvoorbeeld met surfers die het hele jaar door rondom het water zijn te vinden?

Het onderzoeksbureau raadt retailers aan om in december de verkoop van badmode te stimuleren. April is voor retailers een piekmoment om de verkoop te stuwen.

Beeld Hunkemöller

badkleding lente/zomer 2018
Badmode
badmode trends 2018
badpak
Bikini
EDITED
Zwemkleding