• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Duurzaamheid: 10 vooruitstrevende initiatieven in de mode-industrie van de afgelopen maanden

Duurzaamheid: 10 vooruitstrevende initiatieven in de mode-industrie van de afgelopen maanden

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Duurzaamheid lijkt van een modieus buzzwoord te zijn veranderd in een florerende beweging. De groeiende kennis van consumenten over de vervuilende gevolgen van de modeindustrie hebben er mede voor gezorgd dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om processen en de praktijk te verduurzamen. Of het nu gaat om het reduceren van zijn bijproducten, het gebruik van organische stoffen of recyclebare materialen, lokale producties of het sociale aspect, bedrijven lijken mondjesmaat een duurzamere bedrijfsvisie te implementeren. Hoewel de industrie als geheel nog een lange weg te gaan heeft, zijn deze kleine moedige stappen vanuit ontwerpers, modebedrijven en MVO’s zeker aan te juichen.

FashionUnited heeft daarom een aantal mijlpalen en ontwikkelingen uit de afgelopen zes maanden verzameld. Deze tien ontwikkelingen bevestigen dat de modeindustrie grote stappen voorwaarts zet als het gaat om het ondersteunen van duurzaamheid. Omdat er ook nog zoveel goed nieuws is om te vertellen.

1. Kingpins: in gesprek over duurzaamheid, circulariteit en de toekomst van de denimindustrie

Op de vorige editie van Kingpins Amsterdam, een van de grootste denimvakbeurzen ter wereld, werd te midden van een zee van denim en professionals uit de industrie een woord met trots op de displays getoond: duurzaamheid. Op de editie van Kingpins Amsterdam, 10 en 11 april, worden professionals uit de denim-industrie geïnformeerd over de laatste trends en innovaties in de branche. FashionUnited vroeg denim professionals hoe zij denken dat denim industrie er over tien jaar uitziet.

2. Onder de loep: Dit zijn de vijf Global Change Award 2019 winnaars

Vijf innovatieve ideeën werden begin april in Stockholm beloond met een Global Change Award. Van kleding die groeit tot een circulaire designtool. De winnaars gingen naar huis met in totaal 1 miljoen euro. FashionUnited zoomt in op de innovaties, het idee erachter en waar de winnaars het geld voor gaan gebruiken?

3. Anti_Fashion Project dringt aan op een meer circulaire modeindustrie

Met de oprichting van het Anti_Fashion Project promoot Stéphanie Calvino transparantie en positieve verandering in de modeindustrie. Het project, dat een extensie is van het manifest van de Nederlandse trendwatcher Lidewij Edelkoort, doelt erop om een grote groep partijen in de modebranche samen te brengen en hen te wijzen op een meer verantwoorde manier van werken.

4. Het einde van plastic: eco-fashion wordt catwalk realiteit

Adidas verkocht vorig jaar een miljoen van zijn Parley-trainers, sneakers gemaakt van plastic dat uit de oceaan werd gevist; Yolanda Zobel, de nieuwe ontwerper van het futuristische Franse merk Courrèges, het “ondenkbare” gedaan. Zij kondigde het afscheid aan van space-age vinyl, het handelsmerk van het merk sinds de jaren 60, met de capsulecollectie ‘Fin de Plastique’ (Het einde van plastic); en het modelabel Botter brengt hoeden, sjaals en jacks van gerecyclede plastic tassen en flessen, vaak uit zee.

5. Strijd tegen plastic: H&M, Burberry en andere modemerken ondertekenen nieuwe belofte

Meer dan 250 organisaties wereldwijd trekken met 'The New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation ten strijde tegen plasticvervuiling. Niet alleen grote mode spelers hebben de belofte ondertekend, maar ook universiteiten en andere grote bedrijven wereldwijd. De organisaties willen plastic afval en de vervuiling hierdoor tegengaan door een circulaire economie te creëren voor het materiaal.

6. Duurzame trends 2019: dit is wat consumenten verwachten van modemerken

Aangezien een steeds groter aantal consumenten geneigd is duurzame producten te kopen, heeft trendforecastingbureau WGSN een rapport gepubliceerd over de belangrijkste duurzame consumptietrends voor 2019. In het rapport Sustainability and the Consumer 2019 wordt uiteengezet wat van bedrijven wordt verwacht op het gebied van milieuvriendelijkheid.

7. Tien duurzame textiel innovaties om beter te leren kennen

Overmatig water- en chemicaliën gebruik, overproductie en het onvermogen om met reststoffen om te gaan - de kleding- en textielindustrie wil zo graag stappen vooruit zetten, maar loopt eigenlijk ver achter wat betreft processen en milieubewustzijn. Toch is het ook een industrie waarin baanbrekende innovaties plaatsvinden, waaronder grondstofbesparende alternatieven voor katoen, vezels op petroleum-basis zoals acryl, polyester, nylon en spandex en vezels met zelfherstellende kracht, die volledig kunnen worden afgebroken. FashionUnited deed onderzoek naar enkele van de meest innovatieve en toegankelijke duurzame textieloplossingen van de afgelopen tijd en heeft deze samengebracht in een eenvoudig overzicht.

8. Toonaangevende modebedrijven sluiten zich aan bij VN akkoord tegen klimaatverandering

De Fashion Industry Charter for Climate Action werd in december vorig jaar ondertekend door 43 toonaangevende bedrijven in de mode. Het doel van het akkoord is onder andere om de uitstoot van gas te reduceren met 30 procent voor 2030 en in 2050 helemaal niks meer uit te stoten. Onder andere Burberry, Esprit, Guess, Gap Inc, Hugo Boss, H&M Group, Inditex, Kering, Levi Strauss & Co, Puma SE, Peak Performance, PVH Corp en Target hebben het akkoord ondertekend. Ook diverse leveranciers van textiel hebben zich aangesloten bij de Fashion Industry Charter for Climate Action.

9. MaterialDistrict: Tien innovaties voor een circulaire modeketen

Bontjassen gemaakt van hennep, tassen van bananenschillen en schoenzolen van kauwgom. Het zijn enkele van de nieuwste innovaties die in maart dit jaar werden gepresenteerd bij MaterialDistrict in Rotterdam (voorheen Material Xperience).

10. AFW: ‘Alleen door open dialoog kunnen we verduurzaming in de mode versnellen’

“We kunnen er niet meer omheen, duurzaamheid is de nieuwe standaard voor een nieuw modelabel,” aldus een van de deelnemers van de panel-talk, ontwerper Erik Frenken op de afgelopen editie van Amsterdam Fashion Week. Actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid ziet er voor alle deelnemers van de talk, waaronder naast Frenken Sjaak Hullekes en Borre Akkersdijk, anders uit, maar dat hoeft volgens geen van allen een probleem te zijn.

Beeld: Everlane Facebook

Duurzaamheid
duurzame initiatieven 2019
Duurzame mode
duurzame modebedrijven
Sustainability