• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dynamisch Retailen

Dynamisch Retailen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De ontwikkelingen in de modeindustrie zijn legio en zowel retailers als leveranciers moeten zijn best doen om de vernieuwingen bij te benen. Dit was de duidelijke boodschap van de sprekers op het FashionUnited Event maandag in de Rai. Modeprofessionals en facilitair dienstverleners werden in de gelegenheid gesteld de huidige toestand en de toekomst van de retailbranche te bespreken en hun diensten te presenteren.

In de FUn zaal werd een uitgebreid congres gepresenteerd. Diverse sprekers hebben de ontwikkelingen binnen de branche toegelicht alvorens er een levendige forumdiscussie plaatsvond tussen leveranciers en retailers.

De eerste spreker van de dag, Jan Berger, directie voorzitter van de Bijenkorf, sprak over "dynamisch retailen". In een markt waar alles om snelheid en verandering gaat moet de detaillist zich vooral concentreren op wat de consument wil. "De consument is grillig", aldus Berger, "maar gaat voor de volle honderd procent voor datgene wat hij op dat moment wil." Volgens hem doen vooral de specialistische zaken het goed. De detaillist moet de consument iets speciaals bieden, niet "more of the same". Het dynamisch retailen betekent, volgens Berger, het creëren van behoeftes. De Bijenkorf doet dat door steeds exclusievere merken aan te bieden en die op een aantrekkelijke manier te presenteren.

Hans Lormans, oprichter van Wellcreative en de tweede spreker, beaamde de stelling van Berger dat de consument grillig is en steeds geprikkeld moet worden. Lormans ging in op het "new value" retailen, waarbij winkels zoals Zara en Ikea prijzen van de goederen drukken door slim in te kopen en te concentreren op efficiënte logistiek. De artikelen worden mooi gepresenteerd waardoor de consument blij verast is met de lage prijs. "Winkels als Zara spotten met de regels," zei Lormans. "Kijk naar de etalage van Zara. Als je de naam zou afplakken zou je denken dat het de etalage van Gucci was. Goedkope winkels lijken hun klanten, die voor goedkoop kiezen, af te straffen met ongezellige, rommelige interieurs. Dat is nergens voor nodig. Het gaat om visual merchandising."

"Vernieuwing" kwam in de tweede helft van de dag weer ter sprake toen het onderwerp EDI (electronische data interchange) aan bod kwam. Hoewel er tijdens de forumdiscussie veel heen en weer werd gediscussieerd over wie het initiatief zou moeten nemen voor de invoer van EDI, was men het er wel unaniem over eens dat elektronische samenwerking tussen leveranciers en detaillisten noodzakelijk is voor een efficiënte manier van zaken doen. De voordelen van RFID (Radio Frequency IDentification) in de winkel en in de fashion supply chain werden helder uiteengezet door Fred de Haas van Checkpoint Meto. De dag werd afgesloten met een borrel aangeboden door MAC Mode in het sfeervolle Café Amsterdam, onder muzikale opluistering van de For Fellows Big Band. De stellingen van de forumdiscussie alsmede de beschikbare presentaties zijn online na te lezen op de event website: www.FashionUnited.nl/event.

De dag kan worden samengevat door de woorden van Hans Lormans: "Tegenwoordig gelden nieuwe regels en dus nieuwe kansen. Durf te vernieuwen."

Retail