• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Economische gevolgen Aziëramp

Economische gevolgen Aziëramp

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Erover nadenken brengt al schuldgevoel met zich mee, want het menselijke drama als gevolg van de natuurramp in Azië weegt natuurlijk onnoemelijk veel zwaarder dan de economische gevolgen. Toch moeten ook die niet worden onderschat. Daags na de ramp op tweede kerstdag waren analisten al druk aan het speculeren wat de mogelijke economische impact van de tsunami zal zijn.

In veel gebieden is de complete infrastructuur vernietigd en zijn transportmogelijkheden minimaal. Geschat wordt dat het minimaal tien jaar zal duren voordat de getroffen gebieden de klap weer enigszins te boven kunnen zijn. Daarover lijken geen misverstanden bestaan. Over de gevolgen voor de mode- en textielindustrie zijn de reacties echter tweeledig. Enerzijds verwacht men dat met name de textiel en retailindustrie met enorme repercussies zal worden geconfronteerd. Dat komt doordat veel producten in deze sector in Zuid Azië worden gemaakt. Het Amerikaanse modevakblad Fashion Wire Daily (FWD) meldt dat vooral de schoenenbranche de gevolgen zal voelen. Nike heeft bijvoorbeeld 43 procent van zijn productie in Indonesië en Thailand geconcentreerd. En 36 procent van het schoeisel en kleding van het merk Reebok is uit die landen afkomstig. Desondanks heeft Nike laten weten dat de impact van de ramp op de bedrijfsvoering minimaal zal zijn, omdat het zijn productie over de hele wereld heeft verdeeld.

"Wij denken niet dat de tsunami enige permanente impact op de kledingproductie zal hebben," zei Paul Leinberger, directeur van het internationale marktonderzoeksbureau NOP World, in een reactie tegen FWD. "Voor al deze kledingproducenten geldt dat zij zich bezighouden met hun werknemers en de verschrikkelijke gevolgen voor hen en hun families. Ik verwacht dan ook dat veel bedrijven aanzienlijk zullen bijdragen in de hulpverlening - niet om economische maar om menselijke motieven." Een begrijpelijke reactie.

Economie