En de winnaar is... Anneloes van Osselaer, Lichting 2008
bezig met laden...
Een prijs winnen is voor jonge ontwerpers een droom die in vervulling gaat en voor gevestigde designers de kroon op hun werk. Maar wat levert het eigenlijk op, zo’n award op je CV? FashionUnited.nl vraagt het de winnaars. In aflevering 6: Anneloes van Osselaer. In 2008 werd ze verkozen tot het talent van het jaar tijdens Lichting, een selectie van de beste afstuderende modestudenten. De prijs: een geldbedrag van 10.000 euro en de mogelijkheid mee te werken aan de show van G-star tijdens New York Fashion Week.
Wat verwachtte je toen je de prijs won?
"Ik had geen hoge verwachtingen, ik was vooral heel erg blij. Ik vond het
al fantastisch dat ik geselecteerd was door Amfi (Amsterdam Fashion
Institute red.), samen met drie andere studenten. Dat was mijn doel:
meedoen. Dat ik zou winnen had ik nooit gedacht. De geldprijs leek me fijn,
maar de erkenning was nog beter. Dat mensen geloven in het beeld dat je
neerzet en vertrouwen in wat je hebt gedaan. Het gaf mij wel een
boost."
Hoe heb je de finale van Lichting beleefd?
"Het was heel spannend. Ik moest heel lang wachten, want ik was als laatste
aan de beurt om te showen. Ik presenteerde mijn afstudeercollectie, Spuk &
Grusel, dat ging over hoe spiritualiteit invloed heeft op het dagelijks
leven. Ik was daar sceptisch over. De collectie was vrij donker, maar ook
met humor. De finale bestond alleen uit de show, er was geen moment met
feedback van de jury."
Kwam er veel op je af nadat je de wedstrijd had
gewonnen?
"Veel interviews, de aanvragen bleven wel een tijd doorgaan. Het geld stond
bijna meteen op mijn rekening. Heel snel."
Een deel van de prijs was een reis naar New York met G-star,
toen sponsor van Lichting. Wat heb je daar geleerd?
"Het was een kijkje achter de schermen eigenlijk. Het was vooral een leuke
ervaring. En ik leerde mensen bij G-star kennen. Ik ontmoette ook de
creatief directeur van G-star. Zij vertelde toen dat ze me een baan wilde
aanbieden."
En, zei je ja?
"Ja. Het was wel mijn idee om ervaring op te doen bij een commercieel merk,
maar dat ik bij G-star terecht zou komen had ik nooit kunnen denken. Ik heb
namelijk weinig met denim. Het idee was om daar een aantal jaar te werken
en dan verder te studeren en mijn master te halen, maar daar heb ik
uiteindelijk van af gezien. Ik leerde eigenlijk zo veel van werken en ik
had niet het idee dat een master voor mij persoonlijk veel zou
opleveren."
Wat heb je gedaan met het geld?
"Haha, dat heb ik apart gezet op een rekening en daar staat het nog steeds.
Het is namelijk mijn droom om een eigen label te hebben, dus daar wil ik
het geld voor gebruiken."
Heb je veel connecties overgehouden aan de prijs?
"Nee, niet echt. Het heeft me wel een baan opgeleverd natuurlijk."
Waar hou je je nu mee bezig?
"Na G-star ben ik voor Bestseller gaan werken in China, voor Only. Eerst
als ontwerper, daarna als senior fashion designer en ten slotte als
category design manager. Acht maanden geleden heb ik die baan opgezegd en
ben ik gaan reizen. Sinds een maand ben ik bezig met mijn eigen bedrijf. Ik
zit nu in de opstartfase van een merk met leren artikelen. Ik ga het merk
lanceren in China, waar ik nu ook woon. Later ook in Nederland en
Denemarken. Maar ik wil eerst kijken hoe het gaat. Ik ga de items voorlopig
alleen online verkopen, nog niet via retailers."
Waarom heb je nu toch besloten voor jezelf te
beginnen?
"Ik dacht: als ik het nu niet doe, doe ik het nooit. Dan zou ik doorgaan
met werken voor andere bedrijven en steeds verder weg raken van mijn droom.
Ik wilde altijd al mijn eigen merk, maar het is natuurlijk een heel grote
stap."
Wilde je altijd al werken met lederen accessoires?
"Nee, dat is eigenlijk in de loop der jaren zo gegroeid. En de afgelopen
maanden woonde ik op Bali, daar was ik een fabriekje tegengekomen waar ik
mee ga samenwerken. Ik vind het fijn dat ik de lokale bevolking zo ook help
en dat je samen kunt groeien."
Je deed vorig jaar ook mee met de Global Denim Awards. Wat heb
je daar aan gehad?
"Nou, ik ben nog steeds in contact met Adriano Goldschmied (de oprichter
van Diesel red.), dat is heel fijn. En ik vond het vooral heel leuk om mee
te doen, juist omdat ik weinig heb met denim. Ik heb toch een collectie
gemaakt die goed bij mij past, geen spijkerbroeken. En het was cool om
samen te werken met de weverij, Prosperity Textile uit China."
Zou je weer willen meedoen met een wedstrijd of ben je er nu
klaar mee?
"O ja, absoluut. Het is hartstikke leuk. Het is een manier om jezelf neer
te zetten. Ik zou mezelf niet heel competitief noemen, maar ja, als je mee
doet dan wil iedere ontwerper natuurlijk winnen."
Hoe zie je de toekomst?
"De komende maanden worden heel spannend. Uiteindelijk wil ik
catwalkcollecties maken."