• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Europese consumenten voorzichtig

Europese consumenten voorzichtig

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een meerderheid van de Europese consumenten is pessimistisch over de economische toekomst. Wereldwijd blijk de Aziatische consument het meest optimistisch te zijn. Dit blijkt uit online onderzoek van ACNielsen naar consumentenvertrouwen.

De positieve stemming in Azië wordt gevoed door de opkomst van consumentenmarkten in China en India, momenteel de twee grootste en snelst groeiende markten ter wereld. In Europa daarentegen hebben bijvoorbeeld de Franse, Duitse en Italiaanse economie te maken met negatieve (of minimale) groei, groeiende werkloosheid en politieke onzekerheid.

Op sociaal en economisch vlak ontwikkelen China en India zich in een razend tempo. De economische groei ligt op ca. acht procent per jaar. Daarmee groeit ook de koopkracht gestaag. Europese consumenten vormen daarmee een schril contrast. Zij vragen zich af of het mogelijk nog slechter kan gaan met de economie van hun land, en velen van hen zien geen tekenen van herstel. In Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland zag de consument de afgelopen zes maanden zelfs een verslechtering van de situatie. In Noorwegen, Denemarken en Polen zagen consumenten als enigen in Europa een duidelijke economische verbetering.

Desondanks zijn de verwachtingen iets positiever dan in 2004. Meer mensen (38 procent) denken dat de economie het komende jaar zal aantrekken, en veel minder mensen verwachten een verslechtering van de economie (30 procent, versus 48 procent vorig jaar). Wereldwijd zijn de Indiërs, de Chinezen en de bevolking van Hong Kong het meest optimistisch. Van hen gaf 80 procent aan dat zij de economie hadden zien verbeteren in de afgelopen zes maanden en dat volgens hen een nog stralender toekomst wacht.

In Europa vinden we de gelukkigste consument met het meeste vertrouwen in Ierland. Het land heeft de afgelopen jaren een gezonde en duurzame economische groei laten zien. In Noord Amerika, waar de economie sterker dan verwacht met 3,6 procent groeide in het eerste kwartaal, gaf de helft van de respondenten aan dat hun vooruitzichten op de banenmarkt 'goed' zijn voor de komende 12 maanden.

Opvallend is dat wereldwijd consumenten het ver twee dingen eens zijn. De helft van de consumenten omschrijft hun huidige en toekomstige financiële situatie als 'goed', maar geven ook aan dat het nu niet het moment is om grote aankopen te doen. Zelfs in de sterk opkomende economieën van China en India is de gemiddelde consument spaarzaam.

In Nederland is de situatie niet veel anders: bijna de helft van de Nederlandse respondenten heeft aangegeven dat zijn persoonlijke financiële situatie 'goed' is, maar bijna driekwart meent dat het nu geen goede tijd is om geld uit te geven. (Bron: Marketingonline)

EUROPA