• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Exclusieve kindermode populair

Exclusieve kindermode populair

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De lijst met merken die een luxe kindermodelijn lanceren, groeit. Eerder deze maand verraste Escada met een Premiumlijn, Esprit komt in april 2007 eveneens met een lijn in het luxesegment. Ferrari kondigde aan een kinderkledinglijn te introduceren op de vakbeurs Pitti Bimbo en ook Hugo Boss overweegt zich met een exclusieve lijn op de kindermarkt te begeven. Aan de gretigheid waarmee de luxe merken zich op het segment storten, zou je kunnen concluderen dat kindermode big business is. Maar schijn bedriegt.

Veronique de Weichs is organisator van kindermodevakbeurs de Kleine Fabriek, een beurs die zich richt op merken in hogere segment. Vorig jaar kon de wintereditie van de beurs 200 merken presenteren. Nu, ruim een maand voordat de beurs daadwerkelijk zal aanvangen, zijn er al 230 aanmeldingen binnen. "We bemerken zeker een stijging in het aanbod", zegt De Weichs. "En dat niet alleen. Ook durven standhouders meer te investeren. Dat merken we bijvoorbeeld aan het aantal meters dat ze willen reserveren." Ook de aandacht van retailers voor de kindermerken stijgt, zo constateert Dominique Jourdain, agent voor de kinderkledingmerken Moschino en Miss Grant. "Het is een beweging die al een tijdje aan de gang is", aldus Jourdain. "Maar die wordt wel hoe langer hoe duidelijker. De merken in het hogere segment worden tegenwoordig breder aangeboden. Vroeger alleen in de steden, nu ook in kleinere plaatsen. Vroeger in exclusieve boetieks, nu ook in andere winkels." Jourdin zoekt de verklaring in een psychologische verandering bij consumenten. "Kinderkleding volgt de kleding voor volwassenen", aldus Jourdain. "Tien jaar geleden waren de Nederlandse volwassener veel minder stijlbewust dan nu. Kinderkleding volgt die verschuiving. Het is niet vreemd meer dat kinderen van een jaar of zeven merken kennen." Volgens Rutger Koeman, bedrijfsadviseur van Mitex valt het aanbod in luxe kinderkleding te verklaren uit economische overwegingen. "Ondernemers kiezen voor duurdere merken omdat de ondernemingen in het hogere segment het de laatste jaren beter deden dan anderen", zegt hij. "Zij trekken consumenten die meer te besteden hebben dan gemiddeld en hadden dus minder last van slechtere economie dan anderen." Toch is duurdere kleding geen garantie voor succes. De Mitex- modemonitor constateert dat de omzetcijfers in de kindermodebranche dit jaar opliepen, nadat de markt in dit segment in voorgaande jaren moeilijker was. Vanaf januari stegen de omzetten met gemiddeld 12, 8 procent. Maar het was vooral het middensegment dat profiteerde van de toegenomen verkooplust bij consumenten. Hier steeg de omzet met bijna vijftien procent. Het is dan ook niet zo dat het makkelijk scoren is met een duur kindermerk. "De concurrentie op deze markt is groot”, zegt Dominique Jourdain. "De vraag neemt misschien toe, maar het blijft zo dat het een beperkte markt is. Er is maar één taart en daar moeten we allemaal een stukje van veroveren.."

Moschino