• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Gedwongen ontslagen bij Vilenzo

Gedwongen ontslagen bij Vilenzo

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Theo van Loon gaat heren segment leiden, Willem Vilé weer tijdelijk bestuursvoorzitter.

Modeconcern Vilenzo in Tilburg schrapt 81 banen. Naar verwachting worden 46 werknemers gedwongen ontslagen. Het bedrijf zit in de problemen door sterk tegenvallende verkopen. Over het lopende boekjaar wordt al een verlies van ongeveer 8 miljoen euro verwacht. Dat bedrag is inclusief voorzieningen van 8,5 miljoen euro bevestigt financieel-directeur R. van Riel in BN / De Stem.

De ontslagen vallen allemaal bij Nederlandse vestigingen in respectievelijk Tilburg (hoofdkantoor), Den Bosch (Bad Boys), Alkmaar (Cakewalk kinderkleding) en Amsterdam. De meeste ontslagen (ruim 33) vallen in Oudewater, waar Vilenzo de breifabriek Heinco Textiles sluit. Heinco is actief in de markt voor damesbonnetterie, die fors is ingezakt. Vorig jaar sloot Vilenzo reeds haar breifabriek Trico Top in Sittard, hetgeen destijds ook ruim 20 ontslagen betekende. In Nederland werken ongeveer 580 mensen bij Vilenzo.

Vilenzo leed in de eerste helft van dit jaar reeds een nettoverlies van ruim 4,5 miljoen euro op een omzet van 76,5 miljoen.

Volgens Van Riel denkt Vilenzo door deze forse ingrepen volgend jaar toch weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. Over 2002 realiseerde Vilenzo nog een winst van 5 miljoen euro. Vilenzo neemt een voorziening van 6,5 miljoen euro voor de afvloeiingskosten (sociaal plan) voor het personeel en de versnelde verkoop van niet verkochte voorraden. Van Riel wijt een groot deel van de problemen aan de concurrentie in de textielbranche.

Volledig persbericht:

Reorganisatie

Modeconcern Vilenzo International N.V. heeft op 11 juli jl. haar winstverwachting vóór afschrijving goodwill voor het gehele boekjaar 2003 fors (schaal van Mock > 45%) neerwaarts bijgesteld ten opzichte van het vorige boekjaar (2002: 5,0 miljoen euro). Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers op 4 september jl. is een reorganisatie aangekondigd.

De betreffende reorganisatie vindt plaats in lijn met de strategie van de onderneming. Door centralisatie van activiteiten zal worden bespaard op personeels- en huisvestingskosten (besparing op jaarbasis vanaf 2004 ten minste 3,0 miljoen euro). Hiertoe zullen 81 arbeidsplaatsen komen te vervallen, waarvan 46 gedwongen ontslagen. De overige 35 arbeidsplaatsen verdwijnen door natuurlijk verloop. Daarnaast worden restvoorraden van oude seizoenen versneld verkocht.

Voor de afvloeiingskosten voor het personeel en de versnelde verkoop van onverkochte voorraden (restanten oude seizoenen) in het kader van de reorganisatie wordt een bedrag gereserveerd van circa 6,5 miljoen euro.

Bestuur Gezien de negatieve ontwikkelingen (omzetdaling en orderverval) binnen het totale formele herensegment heeft de Raad van Bestuur al zijn aandacht nodig om dit segment te reorganiseren en te werken aan herstel van de winstgevendheid. Binnen de markt is niemand beschikbaar om deze positie op korte termijn in te vullen. De Raad van Commissarissen heeft de heer Th. van Loon verzocht direct en dagelijks leiding te geven aan het formele herensegment. De heer van Loon heeft hier positief op gereageerd en tevens verzocht om van zijn taken als bestuursvoorzitter te worden ontheven. De heer van Loon blijft wel lid van de Raad van Bestuur. De Raad van Commissarissen heeft vervolgens de heer W. Vilé verzocht om tijdelijk toe te treden tot de Raad van Bestuur en de voorzittershamer op te pakken. De heer Vilé heeft hier positief op gereageerd en zal dan zijn functie binnen de Raad van Commissarissen neerleggen. Deze bestuurlijke veranderingen zullen in een op korte termijn bijeen te roepen Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders worden voorgelegd.

Frankrijk In de eerste helft van het jaar heeft Vilenzo in Frankrijk een licentieovereenkomst gesloten voor het merk Georges Rech, voor productgroepen binnen het herensegment. Hiervoor is een marketing- en salesorganisatie in Parijs opgezet. De te realiseren omzet zal in dit eerste jaar achterblijven bij de oorspronkelijke verwachting. Enerzijds door een lagere orderintake, anderzijds door leveringsproblemen bij producenten. De aanloopkosten, inclusief de effecten van de lagere omzetten, die hierdoor ten laste van 2003 zullen komen, bedragen naar verwachting circa ? 1 miljoen (er was rekening gehouden met een break-even situatie). Voor 2004 wordt nu een kleine winst bij de Franse operatie verwacht.

Heinco De plotselinge slechte conjuncturele omstandigheden hebben een negatieve invloed gehad op de bezettingsgraad en de bruto marges van ons productiebedrijf Heinco Textiles. Heinco is actief in de markt voor damesbonnetterie. Een onmiddellijke reorganisatie en stopzetting van de productieactiviteiten (breien) was onvermijdelijk. Door de lagere bruto marge en door verplaatsing van de productieactiviteiten naar lage-kosten-landen wordt de groepswinst over 2003 met circa 1 miljoen euro verlaagd. Dit heeft tot gevolg dat de activiteiten van Heinco nu zijn gedecimeerd tot een verkooporganisatie. De overige activiteiten, zoals van het back office, zullen worden ondergebracht bij gelieerde bedrijven. De afvloeiingskosten voor het personeel zijn reeds opgenomen in het hiervoor genoemde bedrag voor de reorganisatie. Voor 2004 zijn hiermee de verliezen van Heinco gestopt.

Vooruitzichten Voor 2004 blijft het bestuur positief en zal de winst, mede door de genomen maatregelen, naar verwachting boven het resultaat van 2002 (vóór afschrijving goodwill ad 5,0 miljoen euro) komen. Ofschoon onze afnemers nog niet van de schrik van deze hete zomer en te warm najaar zijn bekomen, blijkt dat - door onze versterkte focus op design - de orderintake voor seizoen voorjaar 2004 zich positief ontwikkelt.

Mission Statement Modeconcern Vilenzo International N.V. wil met haar kernactiviteiten - het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van merken- en collectiestrategieën - een toonaangevende positie in de internationale markt bereiken. Door een goede samenwerking met afnemers wil Vilenzo merk- en productwaardering van de consument verkrijgen.

Strategie Vilenzo richt zich op versterking van kwaliteit en efficiency van de huidige activiteiten-, product- en merkenportfolio, alsmede op de uitbouw hiervan middels overnames en/of strategische samenwerkingsverbanden. Vilenzo wil dit bereiken door centralisatie gericht op: *Segmentering naar de verschillende distributiekanalen (heren, dames, kinderen en overig); *Focus op design, marketing en sales; *Versterking van de merkenpositionering; *Realisatie van synergievoordelen en verder verbeteren van de efficiency; *Internationalisering. Dit moet leiden tot omzetgroei en verbetering van de netto rendementen.

Vilenzo