• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Gerina Wildeboer, merchandise concept manager bij H&M. “Dit is echt de perfecte baan voor mij!”

Gerina Wildeboer, merchandise concept manager bij H&M. “Dit is echt de perfecte baan voor mij!”

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Fashion, analytisch denken en werken in een dynamisch team; dat is een baan als merchandiser bij H&M in een notendop. Nieuwsgierig geworden? Lees hier drie vragen aan Gerina Wildeboer, merchandise concept manager.

Wat houdt het werk als merchandiser in?

Heel kort gezegd: zorgen dat het juiste artikel op het juiste moment in de juiste winkel terechtkomt en met zo min mogelijk afprijskosten wordt verkocht. Dat is wat een merchandiser doet. Dagelijks bepaal ik doelen en activiteiten zowel op korte als lange termijn, overleg ik met andere afdelingen zoals marketing, visual en de regioteams over welke acties we moeten ondernemen en bezoek ik minimaal één dag per week verschillende winkels. Juist dit nauwe contact met de winkel is heel erg belangrijk en maakt het zo leuk.”

Hoe ben je merchandiser geworden?

Een paar jaar geleden heb ik mij aangemeld voor een ontwikkelingsdag. Tijdens deze dag kregen we informatie over de functie. Het tweede deel bestond uit een case. We moesten acties bedenken op basis van cijfers. Ik werd enorm enthousiast door wat de merchandisers allemaal vertelden. De combinatie van al het werk sprak mij enorm aan; analytisch, commercieel, werken met fashion en het nauwe contact met de winkels.

Op de middelbare school kwam ik erachter dat ik goed was in rekenen. Exacte vakken zoals wiskunde waren mijn favoriet. Ik heb altijd wel veel affiniteit gehad met cijfers en daarnaast ben ik dol op fashion.”

Welke eigenschappen moet je hebben voor deze functie?

Het is belangrijk dat je analytisch inzicht hebt en commercieel kunt denken. De rest kun je leren. Iedere dag kijk je naar nieuwe ‘selling opportunities”. Je koppelt cijfers aan de realiteit; de winkel en het assortiment. Je kijkt naar mogelijkheden om de verkoop van je concept te stimuleren. Daarnaast moet je niet bang zijn om beslissingen te durven nemen. Je moet wel stevig in je schoenen staan. Zelf had ik van tevoren niet bedacht dat merchandising iets voor mij zou zijn, maar het is echt de perfecte baan voor mij.”

Partner Content