• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Groei voor Van de Velde

Groei voor Van de Velde

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Belgische lingerieproducent Van de Velde wist in 2007 een omzetgroei van 5,9 procent te realiseren. De omzet steeg met € 7,3 miljoen van €123,0 miljoen eind 2006 tot € 130,3 miljoen eind 2007. De brutowinst (EBITA) nam naar 44,6 miljoen toe, dat is een groei van 8,5 procent. De nettowinst daalde. In 2006 bedroeg die nog 4,9 miljoen, in 2007 daalde dat naar 2,1 miljoen, dat was omdat het bedrijf in 2006 een wisselkoerswinst van 2,8 miljoen realiseerde op de obligatielening. Dat de brutowinst verbeterde is volgens het bedrijf te danken aan een betere brutomarge en goed kostenmanagement. Dat is boven verwachting, zegt bestuursvoorzitter Lucas Laureys in het jaarverslag: "We hebben in 2007 onze interne omzetdoelstellingen licht overschreden en onze winstdoelstellingen ruimschoots behaald. Dit ondanks het feit dat de zelfstandige speciaalzaak in de meeste landen marktaandeel blijft verliezen, en concurrenten niet stilzitten in collectieontwikkeling of in prijsdruk. Wij varen dus tegen een sterke stroming in, maar schip en bemanning kunnen het blijkbaar aan." Onder de producten is het merk PrimaDonna, dat grote maten aanbiedt, met een omzetplus van 7,9 de sterkste groeier. Het merk vertegenwoordigt nu 45 procent van de totale omzet. De verkoop van de producten groeide het hardst buiten Europa. Desalniettemin blijft de eurozone met een aandeel van 76 procent in de totale omzet de belangrijkste afzetmarkt. Er werden twee eigen winkels van de hand gedaan, en een derde staat nog te koop. In de overgebleven winkels nam de omzet met tien procent toe, dankzij de invoering van het 'Stylingprogramma', verkoopondersteunende diensten in de vorm van trainingsprogramma's, consumentenmagazines, PR-ondersteuning en Mystery Shopping-ondersteuning. Voor 2008 streeft het bedrijf naar een omzetgroei van vijf procent. Daarbij behorende acties zijn onder meer het openen van winkels in de belangrijkste Amerikaanse steden. Daarnaast blijft de groei in andere nieuwe markten een prioriteit. Het bedrijf concentreert zich daarbij vooral op Europa en Noord-Amerika.

Van de Velde