Het Amsterdam Fashion Week debuut van... Anbasja Blanken
bezig met laden...
Over een week is het zover en begint de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam (MBFWA). Voor de meeste deelnemende ontwerpers is daarom een tijd van slapeloze nachten aangebroken. Voor sommige ontwerpers is de aankomende modeweek extra spannend, omdat zij tijdens deze editie hun debuut maken. Hoe bereiden deze ontwerpers zich hierop voor? En wat is de reden dat zij hun werk zo graag willen showen op MBFWA? Vast staat dat alle overuren die nu worden gemaakt uiteindelijk voor een goed doel zijn: een fraaie collectie presenteren tijdens het grootste mode-evenement van Nederland. Tegelijkertijd is de deelname aan Fashion Week een risico, omdat het in veel gevallen een grote financiële investering vergt. FashionUnited bracht een bezoek aan drie ontwerpers die volgende week met hun label debuteren. In de eerste aflevering: Anbasja Blanken.
Anbasja Blanken maakt haar debuut tijdens Amsterdam Fashion Week
Wie de compacte woonkamer van Blanken binnenstapt, ziet gelijk dat hier hard wordt gewerkt. De rechterwand hangt vol met potloodtekeningen, stofstaaltjes en zakjes met glimmende kraaltjes, en aan de linkerwand prijken enkele foto’s van Blanken’s eerdere werk. Naast het bureau van de ontwerpster staat een paspop met een half afgemaakte top uit de nieuwe collectie, en op de achtergrond klinkt zachte muziek. “Ik luister niet altijd klassieke muziek hoor, maar vandaag had ik behoefte aan wat rust,” vertelt de ontwerpster. De komende tijd wordt voor Blanken alles behalve rustig, omdat ze naar eigen zeggen nog veel doen heeft voordat ze op 16 januari met haar label Anbasja Blanken debuteert tijdens Fashion Lab. De tien broeken uit de collectie zijn af, maar aan de twaalf topjes en twee jasjes wordt nog druk gewerkt. Gelukkig krijgt Blanken bij het maken van de collectie veel hulp van een groepje tweedejaarsstudenten van de Meesteropleiding Coupeur. “Die studenten zijn zo goed in hun vak en worden daarnaast begeleidt. Het is fijn om dingen uit handen te kunnen geven en te voelen dat het goedkomt.”
Blanken: “Vrouwen waren het mooist in de jaren ´40 tot ´50”
Het eerste dat opvalt aan het werk van Blanken, is de voorkeur voor bijzondere stoffen van de ontwerpster. Zo bevat de collectie stoffen die, wanneer ze van dichtbij worden bekeken, van kleur lijken te veranderen of een ongewone textuur hebben. “Want stoffen moeten rijkdom uitstralen,” vindt ze. Verder heeft de ontwerpster voor de vijftien looks die ze gaat presenteren gewerkt met zijdeachtige stoffen en glimmende materialen in verschillende tinten die volgens haar doen denken aan de zee. Een andere rode draad in Blanken’s debuutcollectie is de invloed van de jaren ‘40 en ‘50, die tot uiting komt in de silhouetten van de kleding. In enkele gevallen roept de kleding herinneringen op aan de iconische New Look van Christian Dior. “Het klinkt als een cliché, maar ik wil vrouwen mooi maken. Toen ik nadacht over de tijd waarin ik vrouwen het mooist vond, kwam ik uit bij de jaren ‘40 tot ‘50,” licht Blanken haar inspiratiebron toe. Daarnaast is het een tijdperk waarin veel aandacht werd besteed aan de technische kant van kleding, en dat is iets waar Blanken als afgestudeerde in Mode en Maatkleding en Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht veel waarde aan hecht. Van de nette naden en de vlakverdeling tot de manier waarop patronen in die tijd werden gemaakt: “Ik word daar heel gelukkig van.”
Blanken ligt nu op schema, maar ruim twee maanden geleden was ze er helemaal niet zo zeker van dat het zou goedkomen met haar collectie. De ontwerpster, die eind september werd benaderd door de organisatie van MBFWA, kreeg in oktober namelijk een tegenslag te verwerken in haar persoonlijke leven. “Ik wist opeens niet meer of ik wel wilde meedoen aan Fashion Week. De tekeningen waren klaar, maar ik had geen enkel kledingstuk af en ik was zelfs nog niet begonnen aan het maken van patronen,” blikt ze terug. In november is de ontwerpster dan ook vastbesloten om af te zien van de debuutshow. Dat ze zich uiteindelijk bedenkt, heeft te maken met de realisatie dat ze ook niet wilde stilzitten. “Als je dat doet, val je in een gat. Als je een kans als deze krijgt, moet je er gewoon voor gaan.” Daarnaast beseft ze dat haar deelname aan Fashion Week van grote betekenis kan zijn voor haar carrière. Vooral op het gebied van naamsbekendheid, denkt Blanken dat de modeweek een grote rol speelt voor startende ontwerpers: “Het is een fantastische kans om veel mensen te bereiken.” Blanken is overigens geen totale onbekende in de modewereld, omdat ze in 2013 werd geselecteerd voor de Lichting en in 2014 onderdeel was van het Moam collectief. Wel denkt ze dat Fashion Week haar naamsbekendheid naar een hoger niveau kan brengen.
Stoffen als leidraad in het ontwerpproces
Als Blanken halverwege november heeft besloten dat ze wel gaat showen op de modeweek, breekt een drukke periode aan. Ze begint met de eerste patronen en benadert de Meesteropleiding Coupeur om te vragen of ze willen helpen met haar collectie. Directrice Monique Sakkers is enthousiast, en Blanken levert de eerste patronen op 6 december bij de school af. De stoffen had Blanken voor de zomer al gekocht tijdens een bezoek aan Parijs. “Al was Fashion Week toen helemaal niet in beeld. Ik wilde gewoon beginnen aan een nieuwe collectie”, zegt Blanken. Een duidelijk beeld over hoe de collectie eruit moest komen te zien, had ze op dat moment ook niet. Ze laat zich in het begin van het creatieve proces liever leiden door de stoffen die ze vindt: “Ik probeer heel erg flexibel te zijn. Tijdens het uitzoeken van stoffen let ik vooral op structuren. Als je van tevoren zegt dat je een zwarte collectie wilt maken maar je komt hele mooie rode stoffen tegen, dan beperk je jezelf heel erg.”
Nieuwe designers mogen nog fouten maken
Eerdere twijfels die Blanken had over het halen van de deadline van MBFWA hebben inmiddels plaats gemaakt voor een zekere vastberadenheid dat het gaat lukken. Met de kledingstukken die klaar zijn, is de ontwerpster meer dan tevreden en ook over de items die in de maak zijn is ze hoopvol. “Ik ben de laatste weken voor Fashion Week vooral bezig geweest met het maken van de patronen zodat de pasvorm goed is. Als dat het geval is, dan is het maken van de kleding geen probleem.” Daarnaast durft de ontwerpster iets dat niet veel beginnende ontwerpers openlijk doen: zich kwetsbaar opstellen. “Ik ben een ‘nieuwe’ designer en mag nog fouten maken. Wanneer ontwerpers die tien jaar in het vak zitten terugkijken naar hun eerste collectie zullen zij waarschijnlijk denken: hoe heb ik dat ooit kunnen maken? Dat is menselijk,” beweert de nuchtere ontwerpster.
Foto´s: Michel Zoeter via Anbasja Blanken.com en Anbasja Blanken Facebook