Het Amsterdam Fashion Week debuut van... Kaho To

Over een week is het zover en begint de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam (MBFWA). Voor de meeste deelnemende ontwerpers is daarom een tijd van slapeloze nachten aangebroken. Voor sommige ontwerpers is de aankomende modeweek extra spannend, omdat zij tijdens deze editie hun debuut maken. Hoe bereiden deze ontwerpers zich hierop voor? En wat is de reden dat zij hun werk zo graag willen showen op MBFWA? Vast staat dat alle overuren die nu worden gemaakt uiteindelijk voor een goed doel zijn: een fraaie collectie presenteren tijdens het grootste mode-evenement van Nederland. Tegelijkertijd is de deelname aan Fashion Week een risico, omdat het in veel gevallen een grote financiële investering vergt. FashionUnited bracht een bezoek aan drie ontwerpers die volgende week met hun label debuteren. In de derde aflevering: Kaho To.

Kaho To: een Amsterdam Fashion Week debuut met een duister randje

”Ik neem fashion niet al te serieus, want het hoeft niet altijd leuk, mooi en glamorous zijn,” begint To. De ontwerper studeerde in juni 2014 af in de richting Mode en Maatkleding aan het MBO College in Hilversum, en is momenteel druk bezig met de collectie die hij op 17 januari presenteert tijdens Fashion Lab. Net als zijn eerste twee collecties heeft ook deze collectie een duistere ondertoon. “De thema´s voor mijn collecties zijn altijd wel een beetje deprimerend,” geeft To toe. Voor zijn nieuwste collectie, genaamd Transdimensional, heeft de ontwerper zich laten inspireren door de Brits-Amerikaanse science-fiction film ´Under the skin´. “De film gaat over buitenaards leven dat het menselijk lichaam overneemt en dan de aarde gaat verkennen. Het geeft een heel creepy gevoel, omdat ze niet in dit leven hoort,” licht hij toe. Een andere belangrijke inspiratiebron van To is post-hardcore muziek: een genre dat bekendstaat om artiesten als Escape the Fate en Asking Alexandria die harcore mengen met punkmuziek. Hij hoopt met deze collectie een onbestemd gevoel bij mensen los te maken en op die manier een andere, niet-glamoreuze kant van mode te laten zien.

Het Amsterdam Fashion Week debuut van... Kaho To

Voor Fashion Week heeft To twaalf looks geselecteerd die hij wil laten zien. “Ik heb denk ik meer dan 25 proef-outfits gemaakt, maar ik ben er nu uit welke looks de show gaan halen,” aldus To. De looks die niet in de show voorkomen bewaart To voor een later moment. In zijn werkkamer laat de ontwerper vast een aantal items zien die de show niet hebben gehaald, waaronder een glimmend zilveren jas en een witte mantel waarop de ontwerper gedetailleerde patronen heeft getekend die bestaan uit ontelbare streepjes die een cirkel vormen. Ook de muur van To´s werkplek trekt aandacht, omdat deze is beplakt met tientallen gekleurde post-its waarop de ontwerper zijn gedachten in steekwoorden heeft opgeschreven. Naast de post-its heeft de ontwerper foto´s gehangen die zijn gemaakt tijdens een doorloop met modellen. In een andere ruimte van het huis hangt een rek met ongeveer tien looks die hij wel gaat showen. Hiertussen bevinden zich onder andere pakken, want dat is iets waar To in is gespecialiseerd. Al gaat het in de meeste gevallen niet om gewone pakken: “Ik houd heel veel van deconstructed tailoring, waarbij ik kledingstukken op een bijzondere manier met elkaar combineer. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens de de helft van een jack ondersteboven vastgenaaid aan een andere jas.”

Een ander aspect dat opvalt aan de collectie, is het gebruik van applicaties op de kleding. Voor deze collectie heeft de ontwerper geëxperimenteerd met het smelten en vervormen van kunststof, en dit daarna vastgezet op een getailleerde jas. Hij is nog niet helemaal klaar voor Fashion Week, maar hij verwacht wel dat er voldoende tijd is om alles af te ronden. Al betekent dit niet dat hij de laatste dagen voor zijn debuut achterover kan leunen: “Waarschijnlijk ben ik de hele avond voor de show nog bezig met bewerkingen aan de kledingstukken. Zelfs vlak voordat een show begint, wil ik altijd wel iets veranderen.”

To: “Ik kan niets verzinnen dat in Nederland groter is dan Amsterdam Fashion Week”

Transdimensional is een bijzondere collectie voor To, omdat het de eerste collectie is waarbij de nadruk op draagbaarheid ligt. “Tot nu toe wilde ik vaak experimenteren en dingen proberen met nieuwe stoffen, maar deze keer wilde ik een collectie maken die ook kan worden geproduceerd en uiteindelijk in winkels verkocht kan worden,” legt To uit. De ontwerper wil van zijn label een rendabel bedrijf maken, en hij hoopt dat zijn deelname aan Fashion Week hiervoor een opstap biedt. Hij beseft dat dit ook betekent dat hij meer commerciële kleding zal moeten ontwerpen, omdat experimentele stukken niet makkelijk zijn om te verkopen. “Ik was in de zomer aan het twijfelen of ik door kon gaan met mijn eigen label, en dacht eraan om misschien een paar jaar te werken of terug naar school te gaan,” vertelt To.

Het liefst wil de ontwerper doorgaan met zijn eigen label, maar daarvoor moet het wel een winstgevende onderneming zijn. “Terwijl ik aan het nadenken was over mijn volgende stap, stelde mijn PR-vertegenwoordiger Jerry Luxenburg voor om mijn portfolio op te sturen naar de organisatie van Amsterdam Fashion Week.” To werd in oktober uitgenodigd voor een gesprek, en kreeg begin november te horen dat hij zijn werk mag showen op Fashion Week. Voor de ontwerper, die tot dusver alleen heeft geshowd voor zijn afstuderen en tijdens het Fashion Clash Festival, is het een ijkpunt in zijn carrière. “De grootste labels showen hun werk op Amsterdam Fashion Week. Ik kan niets verzinnen dat in de Nederlandse modewereld groter is dan dit evenement.”

Het Amsterdam Fashion Week debuut van... Kaho To

Transdimensional is een collectie geworden die vrouwen willen dragen

Het duurt nog ruim een week voordat To zijn collectie presenteert, maar hij heeft nu al gemerkt dat het deelnemen aan MBFWA op een positieve manier heeft bijgedragen aan zijn carrière. “Toen het programma bekend werd gemaakt, kreeg ik opeens heel veel aandacht. Vroeger moest ik bijvoorbeeld altijd zelf op zoek naar modellen of andere mensen met wie ik kon samenwerken, maar nu komt iedereen naar mij toe.” De ontwerper voelt zich gevleid door alle aandacht, en vindt het natuurlijk ook fijn dat hij hierdoor nieuwe opties krijgt. Het verdere verloop van zijn carrière hangt af van de reacties die To ontvangt na Fashion Week, en de ontwerper hoopt dat er inkopers en investeerders zullen zijn die in zijn label willen investeren. Nu moet hij alles voor zijn collecties volledig zelf doen, maar omdat hij zijn merk wil uitbreiden denkt hij dat het essentieel is dat hij op termijn een team achter zich verzamelt. To weet weliswaar niet hoe de show zal verlopen, maar hij is wel hoopvol: “Een collectie moet een verhaal hebben, maar losse stukken moeten ook afzonderlijk van elkaar sterk zijn. Ik ben trots op wat ik ga showen, en denk dat vrouwen de kleding uit deze collectie wel willen dragen.”

Foto´: Fashion Clash 2015 door Xander Barenski en MFAB door PH MTB Fotografie via Kaho To Facebook

Lees ook: Het Amsterdam Fashion Week debuut van… Anbasja Blanken en Het Amsterdam Fashion Week debuut van…Tess van Zalinge en Lola + Lou


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN