• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe mode zich blijft transformeren in het digitale en technologische tijdperk

Hoe mode zich blijft transformeren in het digitale en technologische tijdperk

Door Kristopher Fraser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Telkens als je denkt dat het in deze tijd niet digitaler of technologischer kan worden, komt er een nieuwe app, iPhone of e-commerce concept op de markt. Er zijn maar weinig dingen die hedendaags kunnen overleven zonder technologie, inclusief mode. De mode-industrie investeert dan ook stevig in digitale activiteiten, zelfs luxemerken stappen in de e-commerce en technologiebedrijven doen hun uiterste best om de mode-industrie aan zich te binden.

Dat mode in het technologische tijdperk is gestapt, zal voor weinigen een verrassing zijn. Het was volkomen logisch dat grote modebladen als GQ en Elle steeds meer gingen investeren in hun digitale investeringen. De echte grote schok in de mode-industrie, en tevens een grote indicator dat de mode een nieuwe digitale en technologische revolutie ondergaat, is het gegeven dat steeds meer luxemerken zich openstellen voor e-commerce.

Met sites als Net-a-Porter en Moda Operandi werd er een nieuwe stap gezet in de mode. Het feit dat hoogwaardige merkkleding nu ook via UPS tot aan de voordeur geleverd kon worden, was een revolutionair concept. Natuurlijk waren er in eerste instantie ook sceptici, die het niet smaakvol vonden. Het idee dat luxemode via internet verkocht zou worden, werd namelijk gezien als een verarming van het merk. Maar ook de oude garde van fashionista’s, die vast hielden aan de oude manier van luxegoederen kopen, zijn uiteindelijk gebogen voor de hedendaagse tijdsgeest. De vraag naar luxegoederen is gegroeid, en bovendien zijn high fashion boetieks niet voor iedere klant om de hoek. De toenemende vraag van luxe items zorgde er uiteindelijk bij Tom Ford voor dat hij zijn ontwerpen via e-commerce ging aanbieden, waarmee hij een van de eersten was.

Technologie neemt de mode-industrie over

Toen Tom Ford zijn e-commerceplannen presenteerde, ging er een schok door de modewereld. De ontwerper, bekend van zijn ’seven figure suits’, ging e-commerce doen. Hoewel zijn pakken en jurken niet beschikbaar werden gesteld via het internet, gingen de schoenen met prijzen tussen de 770 dollar en 2.690 dollar en tassen van 1.190 dollar tot 30.000 dollar wel als warme broodjes over de digitale toonbank.

En ook in april dit jaar kondigde Chanel aan dat ze een e-commercesite zouden lanceren, wat het begin bleek te zijn van een domino-effect. In de eerste week van november begon Chanel met de verkoop van zonnebrillen, de eerste categorie in het online assortiment. Tevens startte het Spaanse luxemerk Delpozo dit jaar met e-commerce.

Mode versus technologie gaat verder

Maar de fusie tussen technologie en mode gaat nog veel verder dan e-commerce. Dit jaar stuurde Chanel een serie 3D-geprinte jurken de catwalk op. Het was een grote indicator voor de toekomst van de technologische invloed op de mode-industrie. In juni 2015 meldde Mashable.com bijvoorbeeld dat ontwerpster Danit Peleg zeker 2000 uur bezig was geweest om haar definitieve afstudeerontwerpen te printen. Peleg, een 27-jarige student van de Shenkar’s College of Engineering and Design in Israel, kreeg lovende kritieken op haar 3D-geprinte jurken.

Apple is ook het levende bewijs van de fusie van technologie en mode. Zo startte Apple in oktober een samenwerking met WME/ING, die werken aan een nieuwe televisiezender gericht op mode, genaamd Made2Measure. Hoewel het idee was om de zender volledig te wijden aan mode, heeft Apple ook de hoop dat modeliefhebbers zich zullen aanmelden voor Apple TV.

Het meest recente voorbeeld van technologie en mode kwam begin november van Intel. Deze sponsor van de New York Fashion Week ontwierp samen met Brooklyn een nieuwe sportbeha die is voorzien van speciale sensoren, die de stof ‘openen’ als de drager het te warm krijgt. Dat is overigens niet het enige modische idee van Intel; het bedrijf staat al bekend om de Pentium processors, en werkt aan een zwarte ‘adrenaline jurk’, waarbij de stof koolstofvezel bevat, die uitzet als de adrenaline stijgt. De jurk werd ontworpen door Chromat, een modebedrijf dat bekend staat om hun ‘structurele experimenten op het menselijk lichaam’, zoals op de website te lezen is.

Oprichter en CEO Becca McCharen, licht de toekomst van mode en technologie toe aan de New York Times: “We beginnen met een enorme explosie en mode probeert het bij te houden.” Vervolgt: “Binnenkort zullen mensen ontwerpen direct van de catwalk hacken, en ze maken en veranderen, met behulp van 3D-printers.”

Dit jaar produceerde Intel ook een interactieve jurk met mechanische armen, die geïnspireerd was op videogames die de ontwerper vond. Ook werden er connective watches gelanceerd, in samenwerking met Fossil Group, als onderdeel van hun entree in de mode-accessoire-industrie.

Al deze voorbeelden zijn nog maar het begin van de toekomst van mode en technologie. Twee industrieën die altijd tamelijk gescheiden bleven worden nu met elkaar verweven. Alles met media, onderwijs en entertainment werden al beïnvloed door de technologie, en het was slechts een kwestie van tijd voordat de technologie ook de mode-industrie overnam. De tijd van technologie is nu ook de hedendaagse tijd, en de ontwikkeling en invloed op de mode staat slechts nog in de kinderschoenen.

Tekst: Kristopher Fraser voor Fashionunited.com. Vertaling en bewerking: Anne Buis


mode industrie
Technologie