• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hugo Boss brengt financiële waarde milieu-impact in beeld

Hugo Boss brengt financiële waarde milieu-impact in beeld

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Na Stella McCartney drukt ook het Duitse luxemerk Hugo Boss zijn milieu-impact uit in financiële waarde. Samen met het consultancybureau Quantis wil Hugo Boss het opstellen van een duurzaamheidsbeleid daarmee makkelijker maken.

Het label bracht de financiële waarde van twee representatieve waardeketens in beeld, die van een katoenen T-shirt en die van wollen kledingstukken. De categorieën die daarbij worden onderscheiden zijn klimaatverandering, gezondheid, de kwaliteit van het ecosysteem en wateronttrekking.

Uit de eerste resultaten blijkt dat de grootste milieu-impact van de productieketen van een T-shirt ontstaat bij de katoenteelt en tijdens bepaalde chemische verwerkingsprocessen. Deze laatste en schapenhouderijen veroorzaken bij de wolketen de grootste impact op het milieu.

De financiële waardering van de milieu-impact door Hugo Boss is onderdeel van het Life Cycle Assessment (LCA)-project van Quantis. Het consultancybedrijf onderzocht de LCA-data van Hugo Boss de afgelopen zeven jaar en vertaalde deze naar ecologische impact, waaronder waterverbruik, uitstoot van broeikasgassen en grondstofgebruik.

“We zijn nu in staat om de verschillende impacts met elkaar te vergelijken en te identificeren waar in de productieketen de ecologische impact het hoogst is,” aldus het luxemerk in een verklaring. “We zoeken actief naar de kans om samen te werken met andere spelers in de sector en om de aanpak die we tot nu toe hebben uitgewerkt verder te optimaliseren.”

Beeld: Hugo Boss Facebook

Hugo Boss