"Ik had zin in een funbaby"
bezig met laden...
De babykleding van Marie Mulder, oprichter en ontwerpster van The Dutch Design Bakery, is vrolijk, origineel en voorzien van opvallende graphics. Komende winter brengt het merk voor het eerst een jonge meidencollectie uit. Mulder: 'Voor echte Bakery Babes. Daarna volgt misschien een lijn voor Bakery Boys.'
Vlak voordat Marie Mulder in 1986 afstudeerde aan de kunstacademie in Arnhem, werd ze 'ontdekt' door Mexx. Ze werd aangenomen als accessoireontwerpster. Mulder: "Ik was nog geen twee weken in dienst of ik zat al in het Verre Oosten. De afdeling accessoires was nieuw, we moesten veel zelf uitzoeken. Een mooie tijd. Maar mijn hart ging toch meer uit naar kleding. Na twee jaar solliciteerde ik intern bij de nieuwe afdeling kinderkleding. Daar heb ik jarenlang de jongenscollecties ontworpen."
Na zeven jaar verhuisde Mulder met haar man naar Den Bosch en ontwierp ze voor lingerieproducent Iduna ondermodecollecties voor internationale merken.
Daarna volgde Canoe Jeans, die iemand zocht om een casual damescollectie te ontwerpen. "Daar kreeg ik alle vrijheid", vertelt Mulder. "Er waren nog geen contacten met fabrikanten, dus ik moest alles zelf uitvinden. Ik reisde naar het Verre Oosten, waar ik prijzen van fabrikanten moest vergelijken, zelf moest onderhandelen, on the spot ontwerpen, finalizen, ingeven productie, alles. Ik vond het ontzettend leuk om te doen, maar toen ik kinderen kreeg, bleek het moeilijk te combineren."
Samen met een ex-collega startte ze het ontwerpbureau Fishion. Eén van de opdrachtgevers, de European Brand Organisation (EBO) in Houten, vroeg of ze in vaste dienst ontwerpen wilde maken voor eigen collecties van Europese warenhuisketens zoals de Bijenkorf. Na een paar jaar staakte EBO deze activiteiten: te weinig winstgevend. Het was 2003, Marie Mulder was zwanger van haar tweede zoon. "Ik dacht: nu ga ik eindelijk iets voor mezelf doen." Dat werd haar baby- en kinderkledingmerk The Dutch Design Bakery.
Uithangbord
Rossum, een rustiek dorpje aan de Waal, midden in het Gelderse Bommelerwaard. Aan één van de eerste gevels in het dorp hangt een vrolijk uithangbord. Dit is de plek waar The Dutch Design Bakery is ontstaan. "Na jarenlang voor anderen te hebben gewerkt, besloot ik een tijdje helemaal niets te ontwerpen," vertelt Mulder. "Stilzitten kan ik niet, dus ik begon te naaien en te schilderen. Gewoon lekker met m'n handen bezig zijn. Al snel bleken mijn Jan en Loes-slungelpoppen en de vilten kussens en beesten een succes. Ik kreeg aanvragen van kinderwinkels om ze te verkopen en voor ik het wist werden ze in de bladen getoond."
Van het één kwam het ander. Nadat Marie Mulder was bevallen van haar tweede zoon, viel haar op dat er weinig leuke babykleding was. Wel gewoon de gangbare mode, maar dat was niet echt haar ding. Mulder: "Ik had zin in een funbaby. Vrolijk, gekleurd, trendy design, maar wel betaalbaar. Met m'n poppen en kussens was ik al bekend in de kinderwereld en tijdens mijn loopbaan had ik ervaring met fabrikanten opgedaan. De stap naar een eigen babylabel was dus niet groot. Ik begon met het ontwerpen van een paar rompertjes, pyjama's, een slaapzak, een baddoek. Het sloeg meteen aan. Sinds 2005 ontwerp ik elk jaar een zomer- en wintercollectie. Komende winter verschijnt de eerste Bakery Babes-collectie, voor meiden van 5 tot 10 jaar."
Marie Mulder bracht haar producten vanaf het begin onder de merknaam The Dutch Design Bakery uit. "De naam moest de lading dekken van wat ik doe," vertelt ze. "Dat is veel meer dan alleen babykleding ontwerpen. Ik ontwerp en naai nog steeds de poppen en de vilten beesten. Die verkoop ik bij een bestelling aan kinderwinkels, bijvoorbeeld om in de etalage te zetten. Daarnaast maak ik sieraden, accessoires, schilderijen en keramiek. Het leek me leuk om iets met het woord 'Bakery' te doen. Het klinkt lekker, er zit een vleugje humor in en het past perfect bij mijn designs."
Slungelige stijl
Aan inspiratie voor haar ontwerpen ontbreekt het haar niet. Het komt gewoon. "Ik hoef geen verre reizen te maken of wereldsteden te bezoeken om indrukken op te doen. Juist niet, veel te onrustig. Ik houd het dichter bij huis, laat m'n gedachten afdwalen, dan komen de ideeën vanzelf. Of ik ga wandelen met de hond, de dijk op. Heerlijk. Ik kan erg genieten van deze omgeving. Meer heb ik niet nodig. En dan komt er nog genoeg voorbij, televisie, tijdschriften, vriendjes en vriendinnen van mijn kinderen. Ik houd me niet bezig met de laatste mode, ik bepaal liever mijn eigen trends. Design hoeft niet altijd strak te zijn."
"Mijn ontwerpen zijn vrolijk en modern. Niet nostalgisch. Het is vrij clean, duidelijk. En heel grafisch. Ik zeg wel eens: het is het nieuwe Jip en Janneke-concept. De figuren waarmee ik ben begonnen, zoals de Jan en Loes-poppen en Max de kat, komen steeds terug. Maar dan in grafische prints op de kleding. Ook als ik schilder, schilder ik dat soort figuren. Dat is mijn eigen herkenbare handschrift. Natuurlijk komen er steeds nieuwe vriendjes bij, maar altijd in dezelfde 'slungelige' stijl."
The Dutch Design Bakery kenmerkt zich door betaalbare designproducten van goede kwaliteit te bieden. "Onze kleding is veel spannender dan doorsnee babykleding," omschrijft Mulder haar merk. 'Op elk kledingstuk gebeurt wel wat, een mooie graphic, bijzondere details. Veel designkleding is erg duur, maar naar mijn mening hoeft dat niet. Ook al zitten we in het iets duurdere segment en zijn we meer een cadeautjesmerk, vind ik wel dat het betaalbaar moet blijven. Ik wil gewoon leuke dingen doen voor een redelijke prijs."
Kasteel
The Dutch Design Bakery staat twee keer per jaar op de Kleine Fabriek in Amsterdam en probeert elk jaar naar een buitenlandse beurs te gaan. Mulder: "Afgelopen jaar waren we in Engeland. Daar hebben we nog geen agent aan over gehouden, maar wel aanvragen van winkels. Verder houd ik mijn eigen website bij met informatie over de collecties en verstuur ik bij elke nieuwe collectie folders en leuke kaarten naar winkels en bladen." De folders maakt Mulder zelf. Voor de fotografie gebruikt ze baby's uit de buurt en vriendinnetjes van haar zoon. "Ik fotografeer altijd in de omgeving van Rossum: in een weiland, aan de rivier, op de dijk, bij het kasteel. Deze omgeving is heel geschikt als decor."
Op dit moment heeft The Dutch Design Bakery drie agenten in Nederland. Daarnaast zijn er agenten in Denemarken, Duitsland, Zwitserland en sinds kort in Amerika. Het merk wordt verkocht in ongeveer dertig winkels in het buitenland en zeventig in Nederland. Mulder: "We merken dat onze kleding het vooral goed doet in de noordelijke landen. Daar zijn ze meer design-minded dan bijvoorbeeld in Zuid-Europa; daar houden ze toch meer van nostalgische jurkjes."
Als je kijkt naar de laatste twee jaar, vertoont The Dutch Design Bakery een gestage groei. Wat zijn Mulders toekomstdromen? "Als ik dit kan blijven doen, ben ik heel tevreden," antwoordt ze. "Natuurlijk wil ik doorgroeien, maar dat gaat eigenlijk vanzelf." Als de Bakery Babes-lijn goed gaat lopen, volgt er waarschijnlijk een Bakery Boys-collectie. Verder wil Mulder meer doen met de graphics, zoals speelgoed, agenda's en stripverhalen. "Helaas heb ik daar nu te weinig tijd voor. Daarom sta ik open voor voorstellen van bedrijven die een deel van de productie, administratie en distributie over kunnen nemen. Ik vind het wel leuk om te doen, maar ik houd me liever bezig met het creatieve proces."