• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Tijdens de 27e editie van Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam was een overvloed aan duurzame collecties te zien op de catwalk. Ontwerpers presenteerden onder andere alternatieve manieren om kleding te produceren om zo de mode industrie, een van de meest vervuilende industrieën ter wereld, te laten zien hoe het ook anders kan.

Ajbilou | Rosdorff

Ontwerpduo Yasmina Ajbilou en Lynn Kate Rosdorff, de ontwerpers achter Ajbilou | Rosdorff toonden zondag hun tweede zero-waste collectie genaamd ‘Overview- Previous- NEXT’ bestaande uit zeven looks. De ontwerpers toonden afgelopen januari hun eerste collectie tijdens de 26e editie van Amsterdam Fashion Week.

“De kunst zit in ons”

Het duo, die hun ontwerpen omschrijft als ‘kunstwerken’, zijn geïnspireerd door de maatschappij en hoe “mensen schreeuwen om aandacht door hoe ze eruit zien, niet alleen op social media maar ook in het dagelijks leven”. “Het draait om jezelf laten zien, een identiteit maken voor jezelf die misschien niet overeenkomt met wie je echt bent,” vertelt Ajbilou. “We zien het als een soort spel waar mensen proberen zichzelf het beste te laten zien,” vervolgt Ajbilou. De ontwerpen zijn een ‘reflectie van hoe we leven in de huidige wereld’.

Ajbilou | Rosdorff vindt het materiaal waarmee ze werken op verschillende plaatsen - soms op straat, in restmateriaal van andere ontwerpers maar ook items die niet verkocht zijn worden gedoneerd aan het duo. ‘Overview - Previous - NEXT’ is gemaakt van materiaal dat is gedoneerd door Nooteboom Textiles, een producent met duurzaam certificaat, maar ook heeft het duo gebruik gemaakt van stoffen van Indigo People, een bedrijf die gebruikt maakt van traditionele technieken om duurzame stoffen te produceren met natuurlijke indigo verf. Het besluit om een zero-waste ontwerpprincipe aan te houden, nam het duo vooral om zichzelf uit te dagen. De ontwerpers noemen de zoektocht naar materiaal dan ook ‘een jacht’. Dat grootste gedeelte van de materialen die het duo gebruikt, gedoneerd zijn, bewijst dat een zero-waste aanpak zowel financiële voordelen voor het merk heeft als voordelen heeft voor de planeet.

Een gebied waarop de zero-waste aanpak van de ontwerpers goed terug te zien is, is tijdens de productie. Zo wordt bijvoorbeeld de jumpsuit uit de collectie alleen op aanvraag gemaakt en van alle andere ontwerpen zijn enkel drie exemplaren te koop. Ajbilou voegt toe dat hun klanten het niet erg vinden dat de unieke ontwerpen niet honderd procent identiek zijn aan de items getoond op de catwalk omdat ze bekend zijn met het merk en hun ontwerpvisie voordat ze een kledingstuk kopen.

De jonge ontwerpers zijn van mening dat de focus op duurzaamheid tijdens Amsterdam Fashion Week een goed begin is omdat ze geloven dat de impact groter is dankzij de mensen die naar de show zijn gekomen. Voor de volgende collectie gaan de ontwerpers samenwerken met een leverancier ‘die een nieuwe stof gaat produceren van de kleine restanten, die we gaan gebruiken in de nieuwe collectie’ en zetten ze op die manier hun zero-waste aanpak voort.

Zes ontwerpers gebruiken Amsterdams kleding afval bij ‘Amsterdam Maakt er wat van’

Zes afgestudeerde ontwerpers toonden op zondagavond hun ‘circular fashion’-collectie als onderdeel van het initiatief ‘Amsterdam Maakt er wat van’.

De zes gekozen ontwerpers, afkomstig van Amsterdam Fashion Institute en de Gerrit Rietveld Academie, moesten elk drie outfits creëren door gebruik te maken van kledingafval die tijdens Koningsdag verzameld is na afloop van de vrijmarkten. Tijdens het ontwerpproces werden zij begeleid door drie specialisten uit de mode industrie; Peter Leferink, een tutor van AMFI en tevens een directielid van Amsterdam Fashion Week, Nederlands ontwerper en tutor op de Rietveld Academie Niels Klavers en ontwerper Hans Ubbink. De ontwerpen zijn onderdeel van een groter initiatief van de stad Amsterdam om een bewustzijn te creëren op het gebied van het recyclen van kleding en textiel. De campagne wordt ondersteund met een korte film, waarin de levensloop van een spijkerbroek te zien is, die uiteindelijk wordt gebruikt in een van de collecties. De officiële lancering van de film vindt op dinsdag plaats in X Bank concept store.

De zes totaal verschillende collecties bestonden onder andere uit leer-collages, gedeconstrueerde zakelijke kleding en mannenmode die getransformeerd was tot dameskleding. Op deze manier werd de schoonheid van de gebruikte stukken getoond en lieten de ontwerpers zien dat deze kledingstukken nog prima hergebruikt kunnen worden.

“Mensen na laten denken en misschien zelf hun perspectief laten veranderen”

Een ontwerper, Vita Stasiukynaite gebruikte zakelijke kleding en deconstrueerde deze om zo nieuwe kledingstukken te maken door geprinte zijde sjaals toe te voegen. Stasiukynaite hoopt dat haar ‘extreme aanpak’ voor zakelijke kleding mensen anders laten denken over hoe zakelijke kleding er uit zou moeten zien. Ze wilt zelfs dat haar publiek misschien denkt: “Ik zie er nog beter en rijker uit als ik een pak draag waar sjaals uit komen”, aldus ontwerper.

“Het is heel interessant om met tweedehands kleding te werken, omdat iemand al eerder moeite heeft gedaan om zo’n kledingstuk te maken en anders wordt het toch weer verspild,” aldus Stasiukynaite.

In de toekomst wil Stasiukynaite een manier vinden om natuurlijke materialen in haar ontwerpen te gebruiken. Net als de andere ontwerpers, die allemaal hun enthousiasme over het project hebben geuit, wil ze restanten of oude materialen gebruiken in haar nieuwe collecties.

Bas Kosters’ My Paper Crown

Bas Kosters presenteerde afgelopen donderdag zijn collectie ‘My Paper Crown’ tijdens de eerste dag van Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam. De show vierde het ‘onmeetbare belang van creativiteit en ambacht’, aldus Koster, die zijn ontwerpvisie verder kracht bij zette in een ‘dagboek’ die alle aanwezigen ontvingen.

De kleurrijke en excentrieke ontwerpen zijn gemaakt met honderden gerecyclede katoenen vlaggen. Kosters wil op deze manier zijn steentje bijdragen als het aankomt op duurzaamheid in de mode industrie. De ontwerper toonde de outfits in een denkbeeldig dorp dat was verrezen op de catwalk, met ‘inwoners’ die gespeeld werden door leden van theatergroep Dood Paard. De dorpelingen vierden ‘wortel dag’ waardoor de catwalkshow een carnavalesque thema kreeg. Bas Koster was zelf ook onderdeel van de zelf en zat bovenop een berg aardappelen rustig als ‘dorps oudere’ aardappelen te schillen.

‘My Paper Crown’ van Kosters was de eerste show van de ontwerper tijdens Fashion Week sinds 2015 en de ontwerper focuste voor zijn ontwerpen op het hergebruik van oude stoffen. Daarnaast werkte de ontwerper ook samen met het WNF om aandacht te vragen voor het verdwijnen van de tijger. In het wild zijn nog maar 3900 tijgers te vinden en om geld op te halen voor het WNF, creëerde Kosters 3900 T-shirts met daarop een tijger. Het geld dat met de verkoop van de shirts wordt opgehaald, wil het WNF gebruiken om de populatie van tijgers wereldwijd te verdubbelen. Tijdens de show waren ook zeven prints te zien die door lokale ambachtslieden in India zijn gemaakt als onderdeel van het uitwisselingsprogramma met de Textile Factory.

HACKED by_ Van Slobbe Van Benthum

Hacked by Van Slobbe Van Benthum presenteerde donderdag hun eerste collectie tijdens MBFWA met zowel mannen- als damesmode. Hun debuutcollectie was een mijlpaal voor de Hacked by ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum die zich hiervoor lange tijd op de achtergrond in de mode industrie begaven.

Het ontwerpduo gebruikte hun show als een platform om het publiek bewust te maken van de voordelen van duurzaam ontwerp, specifiek de voordelen van upcycling. “We erkennen dat het modesysteem niet goed meer werkt en dat merken niet meer kunnen produceren voor een markt die steeds verder afbrokkelt. Dit vraagt om een nieuwe aanpak en ongebruikelijke samenwerkingen,” aldus de ontwerpers.

De kledingstukken in de debuutcollectie zijn gemaakt van overschotten uit de fast fashion industrie. Het gebruik van deze restanten benadrukt nogmaals het doel van het duo om het “verspillende modesysteem van binnenuit te veranderen”. De collectie bevat draagbare ontwerpen zoals jassen, broeken, blouses en accessoires waaronder witte schoenen met fluorescerende groene zolen.

Beeld credit Ajbilou | Rosdorff: Maryn Haertel

Overige beeld: Team Peter Stigter

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Amsterdam Fashion Week
Duurzaam
MBFWA
Mercedes Benz FashionWeek Amsterdam