In beeld: Vlisco bestaat 170 jaar
bezig met laden...
Vlisco is sinds 1846 leverancier van Afrikaanse stoffen in Centraal en West-Afrika. Het belangrijkste product van het de Helmondse textielfabrikant is de Wax Hollandais - van het Franse woord voor Nederland. Tijdens het productieproces - dat 2 weken duurt - ondergaat de waxstof 27 behandelingen voor het kenmerkende wax craquele uiterlijk. Ter ere van Vlisco's 170e verjaardag presenteert FashionUnited een aantal modesamenwerkingen.
Manish Arora
Manish Arora, de Indiase modeontwerper die bekend staat om zijn unieke kleurenpalet van roze en goud, heeft in zijn herfst/wintercollectie 2016 Vlisco stoffen gebruikt. Arora herinterpreteerde wax prints tot gebreide stoffen. Het resultaat: een eclectische collectie vol kleur en print.
Beeld: Pixelformula via website Atelier Vlisco
Liselore Frowijn
In juli presenteerde Liselore Frowijn haar nieuwe collectie, die geïnspireerd was op de Vlisco-stoffen, tijdens Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam. “De katoenen stoffen van Vlisco ogen vaak stijf en worden geassocieerd met Afrika, en ik wilde daar mijn eigen signatuur aan geven. Ik heb er gelaagdheid in aangebracht, en veel stofbewerking gedaan. Het is een mix van luxe en sportelementen; een rijke collectie geworden met veel volume,” vertelde ze toen. Haar collectie kon rekenen op veel lof van de pers en bezoekers.
Beeld: Peter Stigter
Loes Vrij
De Amsterdamse ontwerper Loes Vrij van het gelijknamige tassenlabel leukte haar model ‘Diavolino’ op met Vlisco’s iconische wax prints. De leren schoudertassen met kettinghengsel worden handgemaakt in Florence en in april gepresenteerd in Milaan tijdens Salone del Mobile 2016.
Beeld: Fotografen Domen/vandeVelde
Dent de man
Het mannenmodemerk Dent de Man, in 2012 opgericht door de Brits-Ivoriaanse ontwerper Alexis Temomanin, geeft klassieke kostuums moderne make-overs door opvallende printstoffen te gebruiken. Voor de lente/zomercollectie 2016 dook Temomanin in de archieven van Vlisco. Jasjes, overhemden en pantalons werden gemaakt van kleurrijke vintage stoffen.
Beeld: Pitti Immagine & Giovanni Giannoni, Website Atelier Vlisco
Comme des Garçons
De Japanse ontwerper Junya Watanabe van Comme des Garçons liet zich voor de lente/zomer 2016 inspireren door Afrika. Mannelijke modellen verschenen op de catwalk in patchwork kledingstukken waarin Vlisco stoffen werden verwerkt. Ook droegen zij strooien hoeden en grove kettingen.
Beeld: Yannis Vlamos, via website Atelier Vlisco
Viktor & Rolf
Voor de couturecollectie lente/zomer 2015 haalde Viktor & Rolf inspiratie uit de rauwe energie van Van Gogh’s landschappen. Dat resulteerde in een serie sculpturale, babydoll-achtige jurken met klokkende rokken en stoffen met grafische bloemmotieven in felle kleuren – een samenwerking met Vlisco. De ‘Van Gogh Girls’ droegen daarbij gigantische strohoeden.
Beeld: Peter Stigter
MaryMe-JimmyPaul
MaryMe-JimmyPaul, het modelabel van de Franse Marie Burlot en Nederlandse Jimmy Paul van Rinsum, werkte met Atelier Vlisco samen voor hun gelimiteerde ‘Go Glamping’ najaarscollectie van 2015, inclusief functionele nylon jacks, trainingspakken en blousejurken in kleurrijke Afrikaanse wax prints.
Beeld: marryme-jimmypaul, via website Atelier Vlisco
Ter ere van Vlisco's 170 jarig bestaan gaat op 20 september een tentoonstelling in het gemeentemuseum van Helmond van start. Vlisco heeft zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van de stad: het hoodfkantoor van het bedrijf, evenals de design- en productie faciliteiten van het merk Vlisco, bevinden zich in Helmond. In de expositie komt de geschiedenis van het bedrijf komt aan bod, maar ook de ontwerp- en productieprocessen en toepassing van stoffen in mode en kunst. Vlisco 1:1 Un à Un' is te bezoeken tot en met 12 maart 2017. De toegangsprijs bedraagt 7,50 euro.
Vlisco viert het jubileum zelf met een campagne in zes Afrikaanse landen.