In de spotlight: Modekunstenaar Bas Kosters
bezig met laden...
Bas Kosters valt op. Zowel in zijn verschijning als in de kleding die hij ontwerpt. Zijn gezicht met meerdere piercings, zijn korte haar dat in een extreme kleur is geverfd; het zijn net zo goed statements als de kleurrijke collecties die hij produceert. Kosters (40) is bij uitstek een ontwerper die zich richt op sociale innovatie en engagement. Zijn aanpak is multidisciplinair: hij maakt mode, tekeningen, sieraden, poppen en (muziek)performances. De beeldtaal van Bas Kosters is uitgesproken herkenbaar.
Met de uitreiking van het Mode Stipendium aan Bas Kosters is FashionUnited in het archief gedoken. Belangrijke momenten uit de carrière van de modekunstenaar op een rijtje.
2003
Het begin: de Robijn Fashion Award voor zijn afstudeercollectieBas Kosters (1977) studeerde Mode en Kleding aan het Rijn IJssel College in Arnhem en volgde een masteropleiding aan de Arnhemse masteropleiding FIA. Met zijn afstudeercollectie 'Two teacups and a frying pan', uit 2003, sleept Kosters ook de vakjuryprijs van de Robijn Fashion Award in de wacht. De jury, waarin naast Van Beirendonck ook Gerdi Esch, Jetty Ferwerda, José Teunissen en Ronny de Vijlder zitting hadden, roemde het totaalconcept van Kosters. Zo had hij voor de show een eigen muziekband samengesteld en zelf een nummer gecomponeerd.
“Wow! Bas Kosters was fascinerend, met een eigentijdse mix van sprookjesachtige punk, een gepiercede Akari-jongen en een Ziggy Stardust kloon,” schrijft Walter Van Beirendonck over de Robijn Fashion Award performance in het in mei 2005 uitgegeven boek ‘100 Fashion Designers - 010 Curators’. Hij noemt de show, waarin Kosters modellen half mens, half pop-wezens voorstellen ‘a blast of pure fashion power.’ Van Beirendonck besluit: “Hij is a kid met lef en talent, klaar om de modewereld te veroveren. Met de juiste mensen en wat geluk kan hij uitgroeien tot dé nieuwe modester.Be Aware!
2005
Oprichting Bas Kosters StudioIn 2005 wordt Bas Kosters Studio opgericht in Amsterdam. Met zijn studio - tot op heden gevestigd op de dertiende verdieping van het World Fashion Centre - wil Kosters een bijdrage leveren aan de modewereld. Maar daarbij vergeet hij niet om ook om zich heen te kijken. Groen ondernemen is een punt dat de jonge ondernemer haast als iets vanzelfsprekends beschouwt: "Mode is erop gericht om mensen mooier te maken, maar gek genoeg wordt er te weinig over nagedacht of dat de wereld nou ook mooier maakt," vertelt Kosters in een interview met FashionUnited in 2007.
2006
Eclectische collectiesSinds 2006 brengt Bas Kosters regelmatig collecties uit. Ook maakt hij onder andere poppen, prints en illustraties. Zijn werk is te herkennen aan een explosie van kleuren en het gebruik van herkenbare Kostersprints. In zijn eclectische collecties duiken vaak oude materialen op. "Het is toch zonde dat er dingen worden weggegooid terwijl ze nog bruikbaar zijn?" is de retorische vraag waarmee Kosters zijn recycle-liefde verklaart in een interview in 2007 aan FashionUnited. Zijn huis en zijn studio zijn een verzamelplaats van dingen die aan een tweede leven toe zijn.
2007
Performances: persiflage op de Parijse haute couture show in WFC kelderKosters organiseert elk jaar een performance waarvoor van alles -van de catering en de modellen tot de communicatie met medewerkers en sponsoren- geregeld moet worden. De show die hij gaf in maart 2007 vindt plaats in de kelder van het World Fashion Centre. Met jurken van beschilderde tweedehands lakens en modellen met heup- of dijvullingen om hun lijven meer volume te geven, wijde petticoats, leggings en capes, wilde Kosters protesteren tegen het schoonheidsideaal zoals dat op de rode lopers wordt getoond.
De spraakmakende show werd goed ontvangen. Het Parool stelde vast dat Kosters met zijn eigenzinnige collectie de verwachting waarmaakte die hij had opgeroepen met zijn afstudeercollectie en de Volkskrant oordeelde tevreden dat Kosters zich voor het eerst echt verdiept in vormen van de kleren zelf, in plaats van vooral de decoratie daarvan.
Leuk detail: in maart 2018 noemt Kosters de show in de kelder het moment dat hem van al die jaren in het World Fashion Centre het beste is bijgebleven. “Ik heb een collectie gemaakt die een persiflage was op de Parijse haute couture. Buiten lag een lange rode loper, en mensen verwachten dan toch dat er iets sjieks gaat gebeuren. Aan het eind van de loper kwamen ze bij een lift die hen naar de kelder bracht, en daar liepen ze als eerst tegen de vuilcontainers aan,” blikt hij lachend terug.
Video Bas Kosters World Fashion Centre show. Credit: Wesselhaaxman YouTube.
2008 - 2011
Samenwerkingen: van Heineken tot ZeemanKosters versiert Bugaboos, Coca Cola Light-blikjes en werkt voor Barbiefabrikant Mattel. Voor Heineken maakt hij zowel een dames-, als herencollectie. In 2014 slaat hij de handen ineen met Bloemenbureau Holland voor een nieuwe campagne. In 2011 ontwerpt Kosters voor Zeeman.
Uit collectie ‘Permanent state of confusion’ voor Bugaboo. Foto: Team Peter Stigter.
2012
Bas Kosters opent Amsterdam Fashion WeekDe modellen stoppen met lopen. ‘Een ogenblik geduld, onze medewerkers zijn nog in gesprek.’ Met kledingstukken waar ouderwetse gsm’s op zijn afgedrukt en muziek met overgaande telefoons en ‘you can ring my bell’ verzet modeontwerper Bas Kosters zich tijdens de openingsavond van de Amsterdam Fashion Week tegen het hectische leven in de stad. En tegen sponsor Vodafone. Of omarmde hij de geldschieter juist?
Kosters opent de catwalkshow op de openingsavond van de Amsterdam Fashion Week (AFW) zelf, playbackend met een oude gsm aan zijn oor en een extravagante feestjurk aan. In het verleden voelde Kosters nog weerstand tegen de AFW. Hij vond het te corporate en schopte met zijn antifashionparty tegen het mode-evenement aan. Vorig jaar toonde hij er toch zijn collectie ‘Fashion Mutant’.. Nu sloot hij de handen ineen met sponsor Vodafone om zijn collectie op de eerste avond van de modeweek te presenteren.
2013 - 2014
Catwalkpresentaties in LondenEigenlijk past hij veel beter in Londen. In Nederland heerst volgens ontwerper Bas Kosters te veel een 'doe maar normaal'-cultuur. Hij besluit zijn collectie te tonen tijdens Londen Fashion Week.
2015
Gerecyclede jassencollectie voor de Dutch Design WeekTijdens deze editie van de Dutch Design Week (DDW) ondersteunt MVO Nederland ontwerpers die zich op één of andere manier bezighouden met recycling en overproductie. Kosters maakte een speciale collectie van drie uniseks regenjassen, gemaakt van hergebruikt materiaal. “Een statement tegen de fastfood onder de kleding,” zoals hij het noemt in een interview met MVO Nederland. Volgens hem is gerecyclede kleding tegenwoordig hot and happening, maar lastig aan de man te krijgen doordat winkeliers twijfelen over de kwaliteit ervan. “Als retailers kleding inkopen, vinden ze het prettig als het schoon en ongebruikt is,” aldus Kosters.
2016
Solotentoonstelling in ArnhemMuseum Arnhem presenteert de eerste solotentoonstelling van Bas Kosters: ‘I want to be soft’. Naast het ontwerpen van mode heeft Kosters de afgelopen jaren met veel plezier autonoom getekend om uiting te geven aan zijn gedachten. Door die illustraties leer je hem kennen. “Er zitten lieve en ondeugende schetsen tussen, zelfportretten en vieze grappen”, vertelt Kosters. Maar er zijn veel mensen die mijn ontwerpen dragen en dit niet weten. Ik vroeg me af: zouden zij mijn kleding nog steeds kopen als ze wisten dat ik homo was? Als columnist voor DASH Magazine maakte ik daarom een tekening van een jurk met de tekst: This garment is designed by a homosexual. Een andere illustratie heet ‘I want it to be soft’: daar komt de titel van de tentoonstelling vandaan.” Het werk van Bas Kosters lijkt lichtvoetig, maar bevat een boodschap van liefde en betrokkenheid voor de medemens.
Campagnebeeld Masker door Ine Mulder. Beeldbewerking: Bas Kosters Studio. Foto Marc Deurloo.
2017
Bas Kosters ‘grootste show ooit’ op AFWNaar eigen zeggen zijn ‘grootste show ooit’, zo verklaarde hij vooraf aan FashionWeek.nl. Tijdens de eerste dag van Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam presenteerde Kosters zijn ‘My Paper Crown’ collectie. De ontwerper zette het belang van inclusiviteit in het dagelijks leven in de spotlight omdat hij gelooft dat iedereen ‘een eerlijke kans in het leven verdient’. Dit was een van de redenen waarom hij honderden oude katoenen vlaggen vanuit de hele wereld gebruikte voor zijn nieuwe collectie, “want dit idee is niet alleen geboren uit de wil om iets goeds te doen, maar ook uit de liefde voor materiaal”, vertelde Kosters destijds tegen dagblad Trouw. “Duurzaamheid betekent voor mij aan andere mensen laten zien hoe ze het anders kunnen doen,” voegt de excentrieke ontwerper toe. “Ik denk dat het belangrijk is dat mensen realiseren wat de gevolgen zijn van hun keuzes. Goedkope kleding komt ook met een prijskaartje.”
Foto: Bas Kosters op Amsterdam Fashion Week, juli 2017. Credit: Team Peter Stigter
2018
ModestipendiumBas Kosters heeft de Cultuurfonds Mode Stipendium ontvangen. Deze oeuvre-injectie bestaat uit een wisseltrofee (ontworpen door Atelier Ted Noten, red.) en een geldbedrag van 50.000 euro. De ontwerper kreeg de prijs uitgereikt in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
De content komt uit het archief van FashionUnited.nl, uit artikelen van ondere anderen Nastasja Admiraal, Yasmine Esser, Tessa Guntlisbergen, Vivian Hendriksz, Esmerij van Loon en Martine Schlingmann.
Homepagefoto: ‘I want it to be soft’. Foto Marc Deurloo.