• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • ING: retail tech biedt kansen voor moderetailers

ING: retail tech biedt kansen voor moderetailers

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Hoewel de economie zich lijkt te herstellen en de omzet licht stijgt, is er meer nodig om de toekomst van de retail veilig te stellen. De technische innovaties bieden de meeste kansen, en zeker ook in de mode-industrie, stelt het ING Economisch Bureau in de sectorvisie detailhandel.

In 2014 stabiliseerde de omzet nog na 5 jaren van krimp, maar nu zorgt het economisch herstel voor positieve omzetcijfers. Volgens het ING Economisch Bureau stijgt de groei in 2015 met 5 procent, en volgend jaar met 2 procent. “De afstand tot het pre-crisis omzetniveau is echter nog groot. In 2015 ligt de omzet in non-food retail ongeveer 15 procent onder het niveau van 2007 en 2008,” zegt ING Economisch Bureau. “Hoewel 2014 en 2015 zoals aangegeven enige lucht bieden, lijkt het er niet op dat deze problematiek zomaar verdwijnt.”

“De consument heeft nu ruime keuze in aanbieders, via verschillende kanalen, en kan vooral online kennis vergaren om tot een beslissing te komen. De lokale winkelier is niet langer vanzelfsprekend dé schakel tussen vraag en aanbod in zijn of haar regio,” zegt ING. Dankzij internet kunnen retailers een grotere markt aanboren, maar er is ook meer concurrentie, en daardoor is het lastiger om een band te onderhouden met de klant.

Volgens ING moet de vraag en het aanbod zo efficiënt mogelijk op elkaar aansluiten; ‘op het juiste moment en de juiste prijs, online en/of offline’. Zowel de supply chain als de marktkennis om dat aan te sturen zijn van groot belang. “Dit vraagt om de juiste technologische tools en flexibiliteit in organisatie en keten om snel in te kunnen spelen op veranderende trends in de marktvraag.”

ING: ‘Fast fashionketens zijn afhankelijk van technische innovaties’

Volgens de bank zal retail tech de komende jaren een snelgroeiende sector zijn en veel kansen bieden voor start-ups. Maar ook gevestigde namen hebben hun succes vaak te danken aan technologische innovaties. “Fast fashionketens als Zara en H&M zijn afhankelijk van hun ICT systemen om snel en op de juiste wijze op de markt te kunnen reageren,” zegt ING Economisch Bureau.

“Zara maakt sinds 2014 gebruik van RFID tags aan kledingstukken. Zo kan het op elk moment monitoren waar welk kledingstuk in welke maat zich bevindt. In feite koppelt het winkels en voorraden aan het internet,” aldus ING. Die informatie wordt gekoppeld aan andere data, zoals feedback van klanten en informatie uit de webshop zelf. “De resulterende verzameling data wordt continu geanalyseerd en gebruikt om de gehele keten aan te sturen. Ook Intel en Levi’s werken samen aan RFID systemen in winkels van Levi’s.” De mogelijkheid om ‘real-time en volledig betrouwbaar’ voorraden te monitoren is zeer waardevol voor retailers, aldus ING.

ING: er is meer logistieke regie nodig

Naast fast fashionketens als Zara ziet ING ook steeds meer succesvolle webshops innoveren op ‘retail tech’. Webwinkels krijgen immers vaker de functie van een platform. Volgens ING is daar ook een sterke logistieke regie voor nodig. “Het regisseren van de keten vraagt om accurate voorspellingen van de vraag,” zegt ING. Daarbij dient Amazon als voorbeeld, die al gebruikt maakt van een ‘anticipatory delivery’. Goederen worden dan voor de verkoop al naar een dichtbijzijnde magazijn gestuurd of al op een truck geladen, nog voor de order geplaatst is. Dankzij slimme software is dit al mogelijk. Shoes.com gebruikt al langer kunstmatige intelligentie om consumenten snel naar interessante items te leiden, wijst ING. Bij On demand Amazon wordt bijvoorbeeld al in gezet op het 3D-printen on demand. ING Economisch Bureau: “Hoewel het nog toekomstmuziek is het niet ondenkbaar dat ‘Smart retail’ en ‘Smart Industry’ samensmelten.”

’Nieuw materialen zijn belangrijk in de toekomst’

Naast nieuwe innovaties draait het in de nabije toekomst ook om nieuwe materialen. “Tijdloze kleding met bijzondere eigenschappen bezorgen Uniqlo concurrentievoordeel,“ licht ING Economisch Bureau toe in de sectorvisie. “Een voorbeeld is Heattech materiaal, waarbij veel lichaamswarmte behouden blijft in relatief dunne kleding. Andere kledinglijnen van Uniqlo met bijzondere eigenschappen zijn AIRism en Lifewear.”

Opvallend is dat veel winkeliers het belang van technologie nog niet lijken in te zien. Uit onderzoek van ING onder 100 non-foodretailers blijkt dat slechts 30 procent van de ondervraagden het eens is met de stelling dat de technologische vernieuwing sneller gaat dan 5 jaar gelden. Daarnaast acht 60 procent van de ondervraagden de sector niet gevoelig voor baanbrekende innovaties.

ING