• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • ING: ‘Schoenenbranche heeft online winkels onderschat’

ING: ‘Schoenenbranche heeft online winkels onderschat’

Door Anne Buis

11 dec. 2014

“Sinds de komst van Zalando is de schoenenbranche veranderd.” Volgens de bank is de dalende omzet in de schoenenbranche die sinds 2012 is ingezet voornamelijk toe te schrijven aan online concurrentie. Dat stelt ING in haar kwartaalbericht.

Na vier opvolgende jaren van omzetverliezen verwacht de ING dat de schoenenbranche de komende jaren weer uit het dal zal klimmen. In 2014 werd er voor het eerst een lichte groei van 1 procent gemeten, en ook voor komend jaar verwacht men een moeizame stijging van 1 procent. Terugkijkend op 2014 ziet GFK een online aandeel in de schoenenbranche van bijna 17 procent, ten opzichte van 13 procent in het jaar daarvoor. Het ING Economisch Bureau verwacht dat de online schoenenaanbieder een steeds groter aandeel zullen krijgen in de branche, met een percentage van 30 tot 34 procent in 2025. “De opkomst van internet is in eerste instantie onderschat. Tot 2012 nam het aantal winkels (vestigingen) in schoenen nog toe. In zowel 2013 als 2014 was sprake van een afname van het aantal winkels. Ketens die weten te overleven kiezen voor crosschannel strategieën met een selectief aantal vestigingen.”

Ook in de kledingbranche ziet de ING een summiere stijging van 1 procent voor volgend jaar, na jarenlange omzetdalingen. In 2014 daalde de omzet met 0,5 procent, terwijl er voorgaande jaren dalingen van 1,5 en 3,6 procent werden gemeten. Vooral de ongunstige weeromstandigheden in september en oktober kochten consumenten veel minder kleding. Naast het weer wijst ING ook naar de opkomst van fast fashionketens en online kledingaanbieders. Vooral Primark, Zalando en Wehkamp doen het dankzij mediabestedingen en gerichte online marketing goed, stelt de bank. “De ontwikkelingen op de markt tonen aan dat kledingretail in Nederland volop in beweging is. Niet iedereen kan aanhaken bij de nieuwe realiteit; een markt waarin flexibel en efficiënt ingespeeld moet worden op een snel veranderende vraag. Een markt ook waarin de lat steeds hoger wordt gelegd, zowel online als offline.”

ING
kledingbranche
schoenenbranche