• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Jaaroverzicht 2007

Jaaroverzicht 2007

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Positiviteit overheersde in de Nederlandse modebranche in 2007. Met onder meer de verkoop van Hema en de opkomst van de twee nieuwe vakbeurzen Showroom en JustKidzfair in eigen land en daarbuiten de overname van Puma door het Franse PPR, is het een beweeglijk jaar geweest. Voor de branche stond dit jaar in het teken van internationalisering, groei en vernieuwing. FashionUnited zette de meest interessante gebeurtenissen op een rij.

In januari wordt de eerste editie van Kraftwerk gehouden. Kraftwerk is een nieuw evenement dat in de plaats is gekomen van de modevakbeurs Bread & Butter Berlijn, die in oktober werd afgezegd. Ook in deze eerste maand van het jaar krijgt het Nederlandse jeansmerk G-Star de hoogste modeonderscheiding van Nederland; de Grand Seigneur.

De nieuwe modevakbeurs Showroom maakt in februari bekend dat de eerste editie 2600 bezoekers heeft getrokken. En, te koop sinds deze maand: Het Nederlandse label Oilily. Om de mogelijkheden van de verkoop te onderzoeken is de Engelse investeringsbank Rotschild aangetrokken.

Lingerieontwerpster Marlies Dekkers wordt in maart uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar 2007. Op de 19e van deze maand wordt de Prix Veuve Clicquot, een internationale onderscheiding voor succesvolle zakenvrouwen, aan haar uitgereikt.

April staat in het teken van Puma. De Franse luxegoederengroep PPR kondigt aan een aandeel van 27 procent in de Duitse sportkledinggigant Puma te hebben genomen. Ook zegt PPR van plan te zijn het Duitse bedrijf over te nemen voor €5,3 miljard, of €330 per aandeel. De acquisitie zal in juli rond zijn. En: Rem Koolhaas brengt een exclusieve T-shirtlijn uit bij het Italiaanse modehuis Prada. De collectie is te koop bij 22 verkooppunten wereldwijd. Ook opent deze maand de eerste Nederlande vestiging van H&M's Cos in Den Haag.

In mei is definitief dat modevakbeurs voor kinderkleding in het middensegment No Kidding is afgeblazen.

Een tegenvaller voor Percy Irausquin in juni van dit jaar. Irausquin en financier Steve te Pas van het jeansmerk Blue Blood gaan uit elkaar en de eerste winkel van Percy Irausquin gaat dicht. Warenhuisketen Hema wordt in deze maand door Maxeda verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital. Lion Capital is gevestigd in Londen en een grote investeerder in de consumentenmarkt. Ook wordt in juni bekend dat modeontwerper Jan Taminiau (31) een show geeft tijdens de coutureweek in Parijs.

De kindermodebranche beleeft in juli de eerste editie van de middensegmentsbeurs Just Kidz fair in Amsterdam. Deze beurs was in de plaats gekomen voor de No Kidding in Houten die de organisatie al in mei had afgeblazen. In dezelfde maand wordt de overname van Puma door het Franse PPR bekrachtigd met het bemachtigen van een meerderheidsbelang van 62.1 procent.

De Zantman Modegroep kondigt op 17 augustus een samenwerking aan met de Nederlandse ontwerper Percy Irausquin. De gezamenlijke kledinglijn onder de naam 'atelier PRC' wordt in januari 2008 gelanceerd.

Ook ontwerper Jan Taminiau gaat aan de slag voor een confectielijn bij een groot modebedrijf. Damesmodemerk Claudia Sträter maakte de samenwerking bekend in september. In dezelfde maand kondigde het Nederlandse Hunkemöller te beginnen met een lijn voor herenondergoed.

In oktober doet Unlimited Sports Group twee overnames. De eigenaar van Aktie Sport en Perry Sport nam eerst de Time Out retailformule over en lijfde kort daarop ook Primo, onderdeel van de Euro Shoe Group, in. Het bedrijf hoopt zo fors te kunnen groeien binnen de Benelux.

De eerste editie van de nieuwe Dutch Fashion Awards nieuwste modeprijs van Nederland wordt in november gewonnen door het label Klavers van Engelen, van ontwerpersduo Niels Klavers en Astrid van Engelen. Ontwerper Daryl van Wouw krijgt er de Design Talent Price, een prijs van modevakbeurs Bread & Butter.

In december lijken veel bedrijven alvast een voorschot te nemen op de goede voornemens voor 2008. Bedrijven maken toekomstplannen bekend, zo wil C&A een discountketen oprichten. Adidas wil online groeien en opent de eerste webwinkel in Nederland. Het nieuwe management bij Inwear maakt de frisse ambitie wereldkundig om opnieuw marktleider te worden en het Nederlandse Seaside Lagoon begint een jeanslijn.

JAAROVERZICHT